Na een melding van een defect dimlicht, heb ik het lampje vervangen.
Tijdens het demonteren brak de stekker in 3 stukken. Het blijkt dat de hele stekker bros is geworden. Ik heb op goed geluk de draadjes maar weer vast gezet.
Wordt het nu zo heet achter de lamp unit dat de stekkers aangetast worden?
Hoe kun je nu weer een goede stekker er aan zetten zonder te solderen ofzo?
Dimlicht stekker verteerd
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb helaas niet de oplossing voor je, maar ik kan je wel melden dat ik precies het zelfde heb gehad. Het zal wel aan de kwaliteit van 't gebruikte kunststof hebben gelegen. Die van de kentekenplaatverlichting moet je ook ZEER VOORZICHTIG vervangen, want die vallen ook in 4 stukken als je die demonteert...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31
hallo Hasm , ik heb deze ervaring zelf ook gehad , ik denk dat het komt omdat de stekker niet goed op de lamp wordt geschoven ,het metalen lipje van de lamp komt dan tussen het schuifje van de stekker en de behuizing te zitten , inplaats van geheel in het schuifje.Door de hoge weerstand wordt de behuizing veel te warm .Ik heb op de volvosloop twee goede stekkers met voldoende draad eraan gekocht , en de draden doorverbonden met de bekende geisoleerde buisjes , te koop bij de automaterialenzaak.
Groeten Hans ( S60 - 2002 )
Groeten Hans ( S60 - 2002 )
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Nee ik denk ook dat het een kwaal is .
mijn kentekenverlichting ligt idd ook al uit elkaar
en wat dacht je van de stadsverlichting ,ook al helemaal bruin
mijn kentekenverlichting ligt idd ook al uit elkaar
en wat dacht je van de stadsverlichting ,ook al helemaal bruin
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
idem hier ook .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nee hoor, de gebruikte kunststof is er gewoon een van een inferieure kwaliteit.janpie schreef:Zou het temaken hebben met overspanning of zo,
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Ik ken dat gevoel van "voormalig Laguna rijder"HASM schreef:Volgens de volvo monteur een veel voorkomend kwaaltje. Op te lossen door een andere stekker eraan te zetten.
Als voormalig laguna rijder, blijft het al snel peanuts.
Groet,
Hasm
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
En dat voor een volvo :Nee hoor, de gebruikte kunststof is er gewoon een van een inferieure kwaliteit.
Volgens de volvo monteur een veel voorkomend kwaaltje. Op te lossen door een andere stekker eraan te zetten.
Als voormalig laguna rijder, blijft het al snel peanuts.
Alweer een kwaaltje??
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Niets is wat het lijkt, Janpie. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Je mag toch wel wat verwachten van zo'n merk!!
en dan bezunigen op stekkertjes . Of weer Ford invloeden
en dan bezunigen op stekkertjes . Of weer Ford invloeden
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 20:44
- Locatie: omg 's Hertogenbosch
@Wolfs XC
Hopelijk nu wat meer km met de degelijkheid van volvo.
Groet,
Hasm
Dealer onderhouden dus rekeningen van tegen de 1000 Euro. Een normale rijstijl, en nog gebroken distributie riemen, draagarmen, kromme schijven en uiteindelijk een vergruisd zuigerpenlager. (einde motor 240K km) en voor mij einde Renault.Ik ken dat gevoel van "voormalig Laguna rijder"
Hopelijk nu wat meer km met de degelijkheid van volvo.
Groet,
Hasm
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Ik vind de stekkers voor het dimlicht handiger er in te steken zonder kunstof dan met......
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Bedoel je de lampjes ??Ik vind de stekkers voor het dimlicht handiger er in te steken zonder kunstof dan met......
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
De stekkertjes die op de H7 gaan, die verteren..... althans het kunstof daarvan. Frummel het plastic er an en je hebt 2 perfecte fastons die zo op de H7 geschoven kunnen worden.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zo doe ik het nu ook. We opletten dat het contact echt uit is, als je de lampjes wisselt om kortsluiting te voorkomen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Ik heb voor mijn dimlicht een aftermarket xenon setje,
dus mijn stekkerjes worden niet zo warm voor .
Wel van de stadslichtjes .
Had er voorheen xenon ledlampjes er in en die branden steeds door , en vooral de linker kant . Nu heb ik er weer (gewoone) stadslampjes in, in de kleur blauw
Die ledlampjes kunnen 12 volt aan , dus vandaar mijn vraag ook ,is er sprake van overspanning.
dus mijn stekkerjes worden niet zo warm voor .
Wel van de stadslichtjes .
Had er voorheen xenon ledlampjes er in en die branden steeds door , en vooral de linker kant . Nu heb ik er weer (gewoone) stadslampjes in, in de kleur blauw
Die ledlampjes kunnen 12 volt aan , dus vandaar mijn vraag ook ,is er sprake van overspanning.
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
De H7 lamp zal een paar keer vervangen zijn, dat is normaal , echter het kan zijn dat de klemkracht tussen de terminal op de H7 lamp en de terminal (het klemschoentje) in de plastic behuizing aan de kabelboom minder is geworden.
In dat geval onstaat er een overgangsweerstand die de oorzaak is van een hoge temperatuur. .
Dat hoge temperatuur effect wordt dan ook nog versterkt als het lamphuis gaat trillen tijdens het rijden (niet met het oog waarneembaar)
De lamptemperatuur zelf is dus niet de oorzaak.
Wat helpt is om de klemschoentjes in de connector aan de draadboomzijde een keer wat dicht te knijpen met een tangetje, maar doe dat voorzichtig :!: anders druk je ze plat en moet je ze vervangen. Als de klemkracht dan weer goed is gaat de terminal temperatuur ook weer naar een normale waarde.
Tot slot, de lampjes die dicht bij polycarbonaat behuizingen zitten zullen deze behuizingen op termijn laten verkleuren, bijv een kentekenplaatlamphuis. Dat ligt weer aan het kunststof en niet aan de 5W of 10W lamp of de stekker die er achter zit.
In dat geval onstaat er een overgangsweerstand die de oorzaak is van een hoge temperatuur. .
Dat hoge temperatuur effect wordt dan ook nog versterkt als het lamphuis gaat trillen tijdens het rijden (niet met het oog waarneembaar)
De lamptemperatuur zelf is dus niet de oorzaak.
Wat helpt is om de klemschoentjes in de connector aan de draadboomzijde een keer wat dicht te knijpen met een tangetje, maar doe dat voorzichtig :!: anders druk je ze plat en moet je ze vervangen. Als de klemkracht dan weer goed is gaat de terminal temperatuur ook weer naar een normale waarde.
Tot slot, de lampjes die dicht bij polycarbonaat behuizingen zitten zullen deze behuizingen op termijn laten verkleuren, bijv een kentekenplaatlamphuis. Dat ligt weer aan het kunststof en niet aan de 5W of 10W lamp of de stekker die er achter zit.