Pagina 1 van 3

Dimlicht stekker verteerd

Geplaatst: 20.05.2009 - 12:49
door HASM
Na een melding van een defect dimlicht, heb ik het lampje vervangen.
Tijdens het demonteren brak de stekker in 3 stukken. Het blijkt dat de hele stekker bros is geworden. Ik heb op goed geluk de draadjes maar weer vast gezet.
Wordt het nu zo heet achter de lamp unit dat de stekkers aangetast worden?
Hoe kun je nu weer een goede stekker er aan zetten zonder te solderen ofzo?

Geplaatst: 20.05.2009 - 13:12
door Oceanracer
Ik heb helaas niet de oplossing voor je, maar ik kan je wel melden dat ik precies het zelfde heb gehad. Het zal wel aan de kwaliteit van 't gebruikte kunststof hebben gelegen. Die van de kentekenplaatverlichting moet je ook ZEER VOORZICHTIG vervangen, want die vallen ook in 4 stukken als je die demonteert...

Geplaatst: 20.05.2009 - 13:16
door hansk
hallo Hasm , ik heb deze ervaring zelf ook gehad , ik denk dat het komt omdat de stekker niet goed op de lamp wordt geschoven ,het metalen lipje van de lamp komt dan tussen het schuifje van de stekker en de behuizing te zitten , inplaats van geheel in het schuifje.Door de hoge weerstand wordt de behuizing veel te warm .Ik heb op de volvosloop twee goede stekkers met voldoende draad eraan gekocht , en de draden doorverbonden met de bekende geisoleerde buisjes , te koop bij de automaterialenzaak.
Groeten Hans ( S60 - 2002 )

Geplaatst: 20.05.2009 - 14:01
door janpie
Nee ik denk ook dat het een kwaal is .
mijn kentekenverlichting ligt idd ook al uit elkaar
en wat dacht je van de stadsverlichting ,ook al helemaal bruin

Geplaatst: 20.05.2009 - 14:26
door Diesel70
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers.

Die van mij liggen ook al in puin.

Geplaatst: 20.05.2009 - 15:24
door V70 T5 assen
idem hier ook .

Geplaatst: 22.05.2009 - 20:33
door janpie
Zou het temaken hebben met overspanning of zo,

Geplaatst: 22.05.2009 - 20:45
door Oceanracer
janpie schreef:Zou het temaken hebben met overspanning of zo,
Nee hoor, de gebruikte kunststof is er gewoon een van een inferieure kwaliteit.

Geplaatst: 22.05.2009 - 22:24
door HASM
Volgens de volvo monteur een veel voorkomend kwaaltje. Op te lossen door een andere stekker eraan te zetten.
Als voormalig laguna rijder, blijft het al snel peanuts.

Groet,

Hasm

Geplaatst: 22.05.2009 - 22:28
door Wolfs XC
HASM schreef:Volgens de volvo monteur een veel voorkomend kwaaltje. Op te lossen door een andere stekker eraan te zetten.
Als voormalig laguna rijder, blijft het al snel peanuts.

Groet,

Hasm
Ik ken dat gevoel van "voormalig Laguna rijder"

Geplaatst: 23.05.2009 - 09:13
door janpie
Nee hoor, de gebruikte kunststof is er gewoon een van een inferieure kwaliteit.
En dat voor een volvo ::cry:

Volgens de volvo monteur een veel voorkomend kwaaltje. Op te lossen door een andere stekker eraan te zetten.
Als voormalig laguna rijder, blijft het al snel peanuts.



Alweer een kwaaltje??

Geplaatst: 23.05.2009 - 09:16
door Oceanracer
Niets is wat het lijkt, Janpie. :)

Geplaatst: 23.05.2009 - 09:21
door janpie
Je mag toch wel wat verwachten van zo'n merk!!
en dan bezunigen op stekkertjes . Of weer Ford invloeden

Geplaatst: 23.05.2009 - 12:03
door HASM
@Wolfs XC
Ik ken dat gevoel van "voormalig Laguna rijder"
Dealer onderhouden dus rekeningen van tegen de 1000 Euro. Een normale rijstijl, en nog gebroken distributie riemen, draagarmen, kromme schijven en uiteindelijk een vergruisd zuigerpenlager. (einde motor 240K km) en voor mij einde Renault.
Hopelijk nu wat meer km met de degelijkheid van volvo.

Groet,

Hasm

Geplaatst: 23.05.2009 - 21:35
door steven460
Ik vind de stekkers voor het dimlicht handiger er in te steken zonder kunstof dan met......

Geplaatst: 23.05.2009 - 21:40
door janpie
Ik vind de stekkers voor het dimlicht handiger er in te steken zonder kunstof dan met......
Bedoel je de lampjes ??

Geplaatst: 23.05.2009 - 22:43
door steven460
De stekkertjes die op de H7 gaan, die verteren..... althans het kunstof daarvan. Frummel het plastic er an en je hebt 2 perfecte fastons die zo op de H7 geschoven kunnen worden.

Geplaatst: 24.05.2009 - 09:26
door Oceanracer
Zo doe ik het nu ook. We opletten dat het contact echt uit is, als je de lampjes wisselt om kortsluiting te voorkomen.

Geplaatst: 24.05.2009 - 09:39
door janpie
Ik heb voor mijn dimlicht een aftermarket xenon setje,
dus mijn stekkerjes worden niet zo warm voor .
Wel van de stadslichtjes .
Had er voorheen xenon ledlampjes er in en die branden steeds door , en vooral de linker kant . Nu heb ik er weer (gewoone) stadslampjes in, in de kleur blauw
Die ledlampjes kunnen 12 volt aan , dus vandaar mijn vraag ook ,is er sprake van overspanning.

Geplaatst: 16.06.2009 - 22:45
door modiniro
De H7 lamp zal een paar keer vervangen zijn, dat is normaal , echter het kan zijn dat de klemkracht tussen de terminal op de H7 lamp en de terminal (het klemschoentje) in de plastic behuizing aan de kabelboom minder is geworden.
In dat geval onstaat er een overgangsweerstand die de oorzaak is van een hoge temperatuur. .
Dat hoge temperatuur effect wordt dan ook nog versterkt als het lamphuis gaat trillen tijdens het rijden (niet met het oog waarneembaar)

De lamptemperatuur zelf is dus niet de oorzaak.

Wat helpt is om de klemschoentjes in de connector aan de draadboomzijde een keer wat dicht te knijpen met een tangetje, maar doe dat voorzichtig :!: anders druk je ze plat en moet je ze vervangen. Als de klemkracht dan weer goed is gaat de terminal temperatuur ook weer naar een normale waarde.

Tot slot, de lampjes die dicht bij polycarbonaat behuizingen zitten zullen deze behuizingen op termijn laten verkleuren, bijv een kentekenplaatlamphuis. Dat ligt weer aan het kunststof en niet aan de 5W of 10W lamp of de stekker die er achter zit.