Weet iemand mij te vertellen hoe lang (ongeveer) een dynamo meegaat?
Anders gesteld: Na hoeveel kilometer is het verstandig de dynamo te vervangen door een ruildynamo.
dank bij voorbaat,
iapyx
dynamo
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
om de 150.000 is er de mogelijkheid dat ze het begeven, maar ken gevallen die 300k aan konden. Dus iedere keer wel verschillend. Maar zo rond de 160.000 heb je meestal meerdere dingen in 1x die het vaak begeven. Dat zijn dyanamo,waterpomp en distruriem moet ook rond die tijd gebeuren.
Maar dynamo zou ik niet preventief vervangen, ander nadeel is wel dat de anwb gebeld moet worden als die het zou mogen begeven en je bevind je op de snelweg.
Maar dynamo zou ik niet preventief vervangen, ander nadeel is wel dat de anwb gebeld moet worden als die het zou mogen begeven en je bevind je op de snelweg.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 19.06.2007 - 20:40
bedankt. Ik was benieuwd naar de antwoorden hier.
Ik heb een moment gehad, een jaar geleden, dat ik dacht dat mijn dynamo kapot was. Deze heb laten controleren bij een bedrijf om de hoek dat in ruildynamo's doet. Hij bleek prima te werken. De accu daarentegen was wel leeg. Dus heb ik een nieuwe accu gekocht. Een paar dagen later bleek deze ook leeg. Het was een ander onderdeel waar het probleem lag. Electrisch probleem dat zelden voorkomt. (Zal de onderhoudsbonnen na moeten gaan waar het euvel zat).
Maar nu: bij het bedrijf dat in ruildynamo's handelt zei men op mijn vraag hoe lang een dynamo als de mijne meegaat. Het antwoord was 160.000, dan is het verstandig hem te vervangen.
Mijn antwoord liet even op zich wachten omdat ik benieuwd was of er meer antwoorden kwamen en met welk getal men zou komen. Ik zie nu dat mightyspawn oon 160.000 km noemt.
Ik heb meegemaakt dat vrienden van mij met een redelijk nieuwe auto in het buitenland zaten met een kapotte dynamo. Aangezien ik met twee kleine kinderen op vakantie ga deze zomer wil ik niet voor vervelende verrassingen komen te staan. Vandaar dat ik er over twijfel de dynamo preventief te vervangen.
Mijn teller staat nu op ca. 152.000 km.
iapyx
Ik heb een moment gehad, een jaar geleden, dat ik dacht dat mijn dynamo kapot was. Deze heb laten controleren bij een bedrijf om de hoek dat in ruildynamo's doet. Hij bleek prima te werken. De accu daarentegen was wel leeg. Dus heb ik een nieuwe accu gekocht. Een paar dagen later bleek deze ook leeg. Het was een ander onderdeel waar het probleem lag. Electrisch probleem dat zelden voorkomt. (Zal de onderhoudsbonnen na moeten gaan waar het euvel zat).
Maar nu: bij het bedrijf dat in ruildynamo's handelt zei men op mijn vraag hoe lang een dynamo als de mijne meegaat. Het antwoord was 160.000, dan is het verstandig hem te vervangen.
Mijn antwoord liet even op zich wachten omdat ik benieuwd was of er meer antwoorden kwamen en met welk getal men zou komen. Ik zie nu dat mightyspawn oon 160.000 km noemt.
Ik heb meegemaakt dat vrienden van mij met een redelijk nieuwe auto in het buitenland zaten met een kapotte dynamo. Aangezien ik met twee kleine kinderen op vakantie ga deze zomer wil ik niet voor vervelende verrassingen komen te staan. Vandaar dat ik er over twijfel de dynamo preventief te vervangen.
Mijn teller staat nu op ca. 152.000 km.
iapyx
Volvo 460 1.8i uit 1996
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Kijken of hij het naar behoren doet en zo ja, niet vervangen. Je kunt niet echt van te voren zeggen hoelang zo'n ding mee gaat en hoelang die jij nu hebt nog mee kan gaan. Gewoon vervangen als hij kapot gaat. Is vervelend als het gebeurd op je vakantie, maar dat risico heb je altijd en zo kun je natuurlijk bezig blijven en wel 1000 Euro aan onderdelen vervangen. En dan zul je zien dat er toch iets kapot gaat. Een dynamo is ook niet iets dat je hele vakantie in duigen laat vallen en zullen ze bijna overal wel in een dag kunnen repareren.
Je kunt beter geld bewaren voor zulke gevallen of een reisverzekering afsluiten die dan de hotelkosten vergoed.
Je kunt beter geld bewaren voor zulke gevallen of een reisverzekering afsluiten die dan de hotelkosten vergoed.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Of als je echt bang bent dat de dynamo het begeeft kun je natuurlijk ook uit voorzorg wel een dynamo aanschaffen en deze meenemen maar pas inbouwen wanneer noodzakelijk...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)