Hallo,
Mijn remolie is nooit eerder vervangen (My2003) en ik lees wel eens dat dat om de vier a vijf jaar dient te gebeuren. Is dat zoiets specifieks dat eea bij de dealer moet gebeuren of kan dat ook op een wat goedkopere locatie? En wat kost dat nou zo ongeveer?
Groet!
Remolie vervangen
- doubleyou7
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
- Locatie: Tilburg
V60 D5 Summum 2012
- quattroman
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:12
sterker nog...elke 2 jaar. dit kan elke garage voor je doen.
S60 2.4T Geartronic - BSR - Sachs Performance.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Er zijn ook garages die het standaard elk jaar vervangen.
Bij de Volvo dealer kost het 70Euro. Bij de kwik fit denk rond de 45Euro.
Bij de Volvo dealer kost het 70Euro. Bij de kwik fit denk rond de 45Euro.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34
Ik heb mijn D5 net een beurt laten geven bij een echte dealer en zag op de rekening dat de remolie (voor het 3e jaar !) niet vervangen was. Contact opgenomen met de dealer en deze deelde bij monde van de receptioniste mee dat vervangen na 2 jaar niet standaard is. Wel wordt altijd het vochtgehalte gemeten.
Ik heb gezegd dat ik een week daarvoor juist een zomerfolder van Volvo heb ontvangen waarin staat dat het elke 2 jaar vervangen moet worden (kost 129,00 euro, was 149,00 euro).
Zij gaat het aankomende maandag na bij de chef-werkplaats en laat mij terugbellen.
Ik heb gezegd dat ik een week daarvoor juist een zomerfolder van Volvo heb ontvangen waarin staat dat het elke 2 jaar vervangen moet worden (kost 129,00 euro, was 149,00 euro).
Zij gaat het aankomende maandag na bij de chef-werkplaats en laat mij terugbellen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
- Locatie: Den Haag
Erg belangrijk is de staat van de remvloeistof.
Indien die er minder helder begint uit te zien is ze dringend aan vervanging toe. De meeste remoliën hebben namelijk de slechte gewoonte om vocht op te nemen, hetgeen uiteindelijk leidt tot een sterk verminderde remwerking. Zelfs al is de rest van het systeem in perfecte staat. Bij normaal straatgebruik adviseren Fabrikanten remvloeistof iedere twee jaar of bij elke 50.000 km te vervangen. Er zijn speciale hulpmiddelen op de markt om dat te doen, maar even bij je dealer langs gaan is in de meeste gevallen de veiligste werkwijze. Met de professionele installatie die jouw dealer gebruikt is deze klus in een wip geklaard en is bijgevolg een relatief goedkope zaak. Zo ben je meteen ook zeker dat de juiste remolie in het systeem terechtkomt, en vermijd je ook het risico dat er zich luchtbellen in het systeem bevinden, hetgeen rampzalige gevolgen heeft voor de remwerking. Vermijd altijd dat er remolie op de rest van de motor terechtkomt. Remolie tast namelijk de laklaag van je machine aan.
Remvloeistof is hygroscopisch, dit betekent dat het vocht aantrekt en opneemt. De vloeistof haalt dus continu vocht uit de lucht. Hoe meer vocht in de remvloeistof hoe lager het kookpunt. Bij intensief remmen en warmte die daarbij vrijkomt kan de vloeistof eerder gaan koken en zullen er dampbellen in het remsysteem ontstaan. Het rempedaal kan dan geheel op de bodem getrapt worden en u kunt niet meer remmen. Ook kan het aanwezige vocht metaal en aluminium aantasten waardoor lekkage kan ontstaan. Controle en eventueel verversen is dus van levensbelang.
De remmen zijn wellicht de belangrijkste onderdelen op veiligheidsgebied van de auto.
Zonder goede remvloeistof functioneren de remmen niet meer naar behoren.
Of je nu zelf het onderhoud doet aan je motor of niet, enige kennis hebben van het meest cruciale systeem op je motor kan geen kwaad. Ik bedoel, je zult maar in gebrekkig Italiaans de pompbediende uit moeten leggen dat je remvloeistof nodig hebt, maar niet weet welke vloeistof er nu in zit. Gelukkig staat op het deksel van je reservoir vermeld welke type remvloeistof gebruikt moet worden. (Er van uitgaande dat de dealer zich hier aan conformeert)
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: DOT 3, 4 en 5.1 zijn onderling mengbaar. DOT 5 is NIET mengbaar met DOT 3, 4 en 5.1. Een bepaalde remvloeistof van 2 verschillende merken mengen met dezelfde DOT codering is geen enkel probleem.
De motoren zoals de Fazer (vaak afgevuld met DOT 4) zijn uitgerust met schijfremmen. Deze remmen worden hydraulisch bekrachtigd. Hoe een rem exact werkt gaat wat ver om hier te beschrijven, maar waar het in feit op neer komt is dat de druk die je opbouwt met je remhandel of rempedaal wordt overgebracht op de remvloeistof. De remvloeistof duwt onder invloed van deze druk de zuiger in je remklauw naar buiten. Deze zuiger (niet te verwarren met de zuigers in je verbrandingskamer) duwt tegen de remblokken. Tussen 2 remblokken in draait de remschijf. (deze draait mee met je wiel) De 2 remblokken worden tegen elkaar in naar buiten gedrukt en omdat de schijf er tussen zit wordt de schijfrem afgeremd en vertraag je dus met je motor.
De DOT 3, 4 en 5.1 zijn feitelijk oliën op basis van een Poly-Ethyleen-Glycol. Olie? Ja, in het hydraulische circuit van je remsysteem zit hydraulische olie. Hydraulische olie is gemaakt om grote drukken te kunnen weerstaan bij hoge temperaturen. Deze remvloeistof (ook wel remolie genoemd) is van een totaal andere samenstelling als b.v. motorolie. Remolie gebruiken om je motorblok te smeren is geen goed idee. Verwar remolie dus niet met een smeermiddel!
Tja, een Poly-Ethyleen-Glycol en toen? Er is gekozen voor een olie op basis van een glycol omdat deze een gunstige viscositeits-index heeft. Concreet houdt dit in dat olie niet te dik wordt bij lage temperaturen en niet te dun wordt bij hoge temperaturen. Een Glycol doet dit het minst slecht (ook een Glycol verandert van viscositeit onder invloed van temperatuur) van alle beschikbare oliën die geschikt zijn als hydraulische vloeistof. Met andere woorden; een normale hydraulische olie zou in de winterdag te traag reageren i.v.m. de verhoging van de viscositeit. En tijd om de olie op te warmen is er niet, want een remvloeistof die eerst moet opwarmen is voor een remsysteem natuurlijk niet geschikt.
Een Glycol heeft één heel groot nadeel, een Glycol is hygroscopisch. In de praktijk houdt dit in dat een glycol water aantrekt. Omdat je remmen te maken hebben flinke temperatuurswisselingen zal er condens kunnen ontstaan. Ook de winter zorgt voor veel condensvorming. Enigszins afhankelijk van het soort glycol, maar het water zal hier grotendeels in oplossen. Er ontstaan dan 2 problemen:
- Water zorgt voor een verlaging van het kookpunt
- Water zorgt voor roest binnen in je remsysteem
(DOT 5.1. heeft een hoger kookpunt dan DOT 4 en heeft op zijn beurt weer een hoger kookpunt dan DOT 3)
Het kookpunt van een Glycol ligt veel hoger dan van water. Dit is ook noodzakelijk, want zoals al eerder geschreven kan de temperatuur in je remsysteem hoog oplopen. Door verlaging van je kookpunt zou je remvloeistof onder wat extremere omstandigheden aan de kook kunnen gaan. Overbodig wellicht om te melden, maar dan heb je een serieus probleem, want je remmen doen het niet of nauwelijks. Ook roest in je systeem is natuurlijk funest en zal op lange termijn hoge reparatiekosten met zich meebrengen.
Zie hier de noodzaak van het periodiek verversen van remvloeistof!
Maar DOT 5, hoe zit dat dan? DOT 5 is gebaseerd op siliconenolie. Siliconen kan zeer hoge temperaturen aan en is bovendien niet hygroscopisch. Voor gebruik op de openbare weg zijn er tussen de glycol en siliconen geen noemenswaardige verschillen. Voor circuitgebruik of extreem off-road gebruik zou je wel DOT 5 kunnen overwegen. Ook DOT 5 heeft één nadeel. Siliconen is inert en zal absoluut niet mengen met water of andere olie. Het water wat in het systeem komt zal minder zijn omdat siliconen niet hygroscopisch is. Het water zal zich echter wel “nestelen” in het laagste punt van het remsysteem en omdat het water niet oplost in de siliconen zal er zeer snel roestvorming optreden.
Wil je overschakelen van DOT 3, 4 of 5.1 naar DOT 5 of andersom dan wordt dit een serieuze klus. Alle onderdelen moeten schoongemaakt worden omdat vermenging van een Glycol en Siliconen niet mogelijk is. Je remsysteem zal hierdoor onherroepelijk weigeren.
Realiseer je dat je remcomponenten precisie-instrumenten zijn. Hou je dus aan de volgende basisregels:
- Sla remvloeistof altijd droog op.
- Zorg ervoor dat de verpakking goed afgesloten is.
- Werk altijd zeer schoon.
- Bewaar een aangebroken verpakking niet langer dan 2 jaar.
- Ververs eens per 2 jaar je remvloeistof. (eerder mag ook)
Indien die er minder helder begint uit te zien is ze dringend aan vervanging toe. De meeste remoliën hebben namelijk de slechte gewoonte om vocht op te nemen, hetgeen uiteindelijk leidt tot een sterk verminderde remwerking. Zelfs al is de rest van het systeem in perfecte staat. Bij normaal straatgebruik adviseren Fabrikanten remvloeistof iedere twee jaar of bij elke 50.000 km te vervangen. Er zijn speciale hulpmiddelen op de markt om dat te doen, maar even bij je dealer langs gaan is in de meeste gevallen de veiligste werkwijze. Met de professionele installatie die jouw dealer gebruikt is deze klus in een wip geklaard en is bijgevolg een relatief goedkope zaak. Zo ben je meteen ook zeker dat de juiste remolie in het systeem terechtkomt, en vermijd je ook het risico dat er zich luchtbellen in het systeem bevinden, hetgeen rampzalige gevolgen heeft voor de remwerking. Vermijd altijd dat er remolie op de rest van de motor terechtkomt. Remolie tast namelijk de laklaag van je machine aan.
Remvloeistof is hygroscopisch, dit betekent dat het vocht aantrekt en opneemt. De vloeistof haalt dus continu vocht uit de lucht. Hoe meer vocht in de remvloeistof hoe lager het kookpunt. Bij intensief remmen en warmte die daarbij vrijkomt kan de vloeistof eerder gaan koken en zullen er dampbellen in het remsysteem ontstaan. Het rempedaal kan dan geheel op de bodem getrapt worden en u kunt niet meer remmen. Ook kan het aanwezige vocht metaal en aluminium aantasten waardoor lekkage kan ontstaan. Controle en eventueel verversen is dus van levensbelang.
De remmen zijn wellicht de belangrijkste onderdelen op veiligheidsgebied van de auto.
Zonder goede remvloeistof functioneren de remmen niet meer naar behoren.
Of je nu zelf het onderhoud doet aan je motor of niet, enige kennis hebben van het meest cruciale systeem op je motor kan geen kwaad. Ik bedoel, je zult maar in gebrekkig Italiaans de pompbediende uit moeten leggen dat je remvloeistof nodig hebt, maar niet weet welke vloeistof er nu in zit. Gelukkig staat op het deksel van je reservoir vermeld welke type remvloeistof gebruikt moet worden. (Er van uitgaande dat de dealer zich hier aan conformeert)
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: DOT 3, 4 en 5.1 zijn onderling mengbaar. DOT 5 is NIET mengbaar met DOT 3, 4 en 5.1. Een bepaalde remvloeistof van 2 verschillende merken mengen met dezelfde DOT codering is geen enkel probleem.
De motoren zoals de Fazer (vaak afgevuld met DOT 4) zijn uitgerust met schijfremmen. Deze remmen worden hydraulisch bekrachtigd. Hoe een rem exact werkt gaat wat ver om hier te beschrijven, maar waar het in feit op neer komt is dat de druk die je opbouwt met je remhandel of rempedaal wordt overgebracht op de remvloeistof. De remvloeistof duwt onder invloed van deze druk de zuiger in je remklauw naar buiten. Deze zuiger (niet te verwarren met de zuigers in je verbrandingskamer) duwt tegen de remblokken. Tussen 2 remblokken in draait de remschijf. (deze draait mee met je wiel) De 2 remblokken worden tegen elkaar in naar buiten gedrukt en omdat de schijf er tussen zit wordt de schijfrem afgeremd en vertraag je dus met je motor.
De DOT 3, 4 en 5.1 zijn feitelijk oliën op basis van een Poly-Ethyleen-Glycol. Olie? Ja, in het hydraulische circuit van je remsysteem zit hydraulische olie. Hydraulische olie is gemaakt om grote drukken te kunnen weerstaan bij hoge temperaturen. Deze remvloeistof (ook wel remolie genoemd) is van een totaal andere samenstelling als b.v. motorolie. Remolie gebruiken om je motorblok te smeren is geen goed idee. Verwar remolie dus niet met een smeermiddel!
Tja, een Poly-Ethyleen-Glycol en toen? Er is gekozen voor een olie op basis van een glycol omdat deze een gunstige viscositeits-index heeft. Concreet houdt dit in dat olie niet te dik wordt bij lage temperaturen en niet te dun wordt bij hoge temperaturen. Een Glycol doet dit het minst slecht (ook een Glycol verandert van viscositeit onder invloed van temperatuur) van alle beschikbare oliën die geschikt zijn als hydraulische vloeistof. Met andere woorden; een normale hydraulische olie zou in de winterdag te traag reageren i.v.m. de verhoging van de viscositeit. En tijd om de olie op te warmen is er niet, want een remvloeistof die eerst moet opwarmen is voor een remsysteem natuurlijk niet geschikt.
Een Glycol heeft één heel groot nadeel, een Glycol is hygroscopisch. In de praktijk houdt dit in dat een glycol water aantrekt. Omdat je remmen te maken hebben flinke temperatuurswisselingen zal er condens kunnen ontstaan. Ook de winter zorgt voor veel condensvorming. Enigszins afhankelijk van het soort glycol, maar het water zal hier grotendeels in oplossen. Er ontstaan dan 2 problemen:
- Water zorgt voor een verlaging van het kookpunt
- Water zorgt voor roest binnen in je remsysteem
(DOT 5.1. heeft een hoger kookpunt dan DOT 4 en heeft op zijn beurt weer een hoger kookpunt dan DOT 3)
Het kookpunt van een Glycol ligt veel hoger dan van water. Dit is ook noodzakelijk, want zoals al eerder geschreven kan de temperatuur in je remsysteem hoog oplopen. Door verlaging van je kookpunt zou je remvloeistof onder wat extremere omstandigheden aan de kook kunnen gaan. Overbodig wellicht om te melden, maar dan heb je een serieus probleem, want je remmen doen het niet of nauwelijks. Ook roest in je systeem is natuurlijk funest en zal op lange termijn hoge reparatiekosten met zich meebrengen.
Zie hier de noodzaak van het periodiek verversen van remvloeistof!
Maar DOT 5, hoe zit dat dan? DOT 5 is gebaseerd op siliconenolie. Siliconen kan zeer hoge temperaturen aan en is bovendien niet hygroscopisch. Voor gebruik op de openbare weg zijn er tussen de glycol en siliconen geen noemenswaardige verschillen. Voor circuitgebruik of extreem off-road gebruik zou je wel DOT 5 kunnen overwegen. Ook DOT 5 heeft één nadeel. Siliconen is inert en zal absoluut niet mengen met water of andere olie. Het water wat in het systeem komt zal minder zijn omdat siliconen niet hygroscopisch is. Het water zal zich echter wel “nestelen” in het laagste punt van het remsysteem en omdat het water niet oplost in de siliconen zal er zeer snel roestvorming optreden.
Wil je overschakelen van DOT 3, 4 of 5.1 naar DOT 5 of andersom dan wordt dit een serieuze klus. Alle onderdelen moeten schoongemaakt worden omdat vermenging van een Glycol en Siliconen niet mogelijk is. Je remsysteem zal hierdoor onherroepelijk weigeren.
Realiseer je dat je remcomponenten precisie-instrumenten zijn. Hou je dus aan de volgende basisregels:
- Sla remvloeistof altijd droog op.
- Zorg ervoor dat de verpakking goed afgesloten is.
- Werk altijd zeer schoon.
- Bewaar een aangebroken verpakking niet langer dan 2 jaar.
- Ververs eens per 2 jaar je remvloeistof. (eerder mag ook)
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Duidelijker kan haast niet 

XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34
Ik ben vanmiddag teruggebeld door de chef werkplaats. Deze deelde mee dat zij de vochtigheidsgraad van de remolie meten en aan de hand daarvan besluiten of verversen noodzakelijk is. Ze doen het dus niet standaard om de 2 jaar. Schijnt per dealer te verschillen.
- doubleyou7
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
- Locatie: Tilburg
Fantastische tips Mensen! Bedankt!
Opmerkelijk: bij de dealer van Wolfs XC kost het vervangen van de remolie € 70,= en bij die van donald1957 zijn de kosten € 128,=. Behoorlijk verschil mag ik wel zeggen....!
Opmerkelijk: bij de dealer van Wolfs XC kost het vervangen van de remolie € 70,= en bij die van donald1957 zijn de kosten € 128,=. Behoorlijk verschil mag ik wel zeggen....!
V60 D5 Summum 2012
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:53
- Locatie: Amsterdam
De term "Remolie" is een leken term.doubleyou7 schreef:Fantastische tips Mensen! Bedankt!
Opmerkelijk: bij de dealer van Wolfs XC kost het vervangen van de remolie € 70,= en bij die van donald1957 zijn de kosten € 128,=. Behoorlijk verschil mag ik wel zeggen....!
Heb altijd geleerd dat remmen en olie niet samen gaan en dat we daarom over remvloeistof spreken !
De uitleg over de werking en de levensduur van deze vloeistof vind ik erg goed !
Groet
C.S
- doubleyou7
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
- Locatie: Tilburg
Deze leek gaat zometeen een lekker blond alcoholisch vloeistofje tot zich nemen!De term "Remolie" is een leken term
V60 D5 Summum 2012
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 05.08.2012 - 16:37
Heren nog even een vraag hierover, als je dit zelf wilt doen is het dan een kwestie , dat je net als bij de motor gewoon doorpompt tot het potje leeg is en dan het volgende wiel ?
Ik hoor het graag van de kenners, ga straks nog een draagarm vervangen en dan gelijk de schijven en blokken ivm trillen.
Ik hoor het graag van de kenners, ga straks nog een draagarm vervangen en dan gelijk de schijven en blokken ivm trillen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29628
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Volgens mij gaat het verversen van de remvloeistof tegenwoordig met een drukapparaat, is sneller en geeft geen problemen met de hoofdremcylinder.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
We hebben het altijd wel over de remolie verversen, maar moet het gedeelte wat naar de koppelings cilinder gaat nooit ververst te worden ?MarioC70 schreef:Met een abs systeem moet het met een machine..
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Ja dat weet ik ook wel, alleen als je de remolie gaat verversen doe je dit bij de wielrem cilinders, en dan komt er geen verse remolie in de koppelings cilinders.lint schreef:Het koppelingsdeel maakt gebruikt van hetzelfde systeem als de remmen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29628
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Als je de ontluchtingsnippel van de koppelingscylinder opendraait wel!snorremans schreef:Ja dat weet ik ook wel, alleen als je de remolie gaat verversen doe je dit bij de wielrem cilinders, en dan komt er geen verse remolie in de koppelings cilinders.lint schreef:Het koppelingsdeel maakt gebruikt van hetzelfde systeem als de remmen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Bij mij is vorg jaar de remolie vervangen. Maar niet de olie in de leiding naar de koppelingscilinder. Aanrader om alsnog te doen? Als je je koppelingcilinder en de leiding er naartoe nooit voorziet van nieuwe olie, waar resulteert dit dan in? Vind namelijk dat mijn koppelingspedaal best zwaar gaat, maar wel soepel. Zorgt verse olie er ook voor dat je pedaal lichter te bedienen is?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29628
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Oude remvloeistof in het koppelingscircuit/koppelingscylinder geeft problemen door oxidatie van de zuiger in de cylinder, die gaat dan mogelijk minder soepel en de kans op beschadiging van de cups in de cylinder.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976