Heeft iemand een idee ?
Bij stationair toerental (700 rpm) van mijn S60 D5 uit 2002 begint de multiriem zodanig te klapperen dat dit zowel buiten als in de auto goed hoorbaar is.
Zodra het toerental verhoogd wordt tot ca. 1100 rpm houdt het klapperen op.
Ook houdt het klapperen op als bij 700 rpm de aircopomp inschakelt.
Het probleem is niet geleidelijk ontstaan, maar van de één op de andere dag.
Vraag 1:
Als oorzaak wordt een vastgeslagen vrijlooppoelie van de dynamo genoemd, zijn er nog andere (wellicht veel voorkomende) oorzaken van een heftig klapperende multiriem bij stationair toerental ?
Vraag 2:
Hoe is een vastgeslagen vrijlooppoelie van de dynamo het makkelijkst te detecteren ?
Luid klapperende multiriem bij stationair toerental
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
heb het vrijdag jl net laten verhelpen, bij stationair toerental giga brom klapper en af en toe een scherpe piep, was ook van het een op de andere moment.
ga er maar van uit dat het de vrijloop is en reparatie bij de dealer rond 200,- kost incl.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29605
ga er maar van uit dat het de vrijloop is en reparatie bij de dealer rond 200,- kost incl.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29605
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik had wel eens begrepen dat de poelie net los te krijgen is bij de dealer. Op zich is het niet veel wek om deze te vervangen. De dynamo zit bij de S60 helemaal bovenop, dus er is heel makkelijk aan te werken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
3 weken geleden laten doen :vervanging geleide rol + vrijlooppoelie ( S60D5 )
klapperende multiriem + "tikken " bij dynamo
even volle belasting op multiriem + dynamo zetten
( alle verlichting aan + AC op max : als je dan dit klapperen / tikken / piepen hoort kun je ervan uitgaan dat het je vrijloop is )
zou wel de geleiderol gelijk laten vervangen : multiriem moet toch los gehaald worden en de geleiderol kost iets van 50 euro
gebeurde bij mij ook van het één op het andere moment
"probleem " nu opgelost
( Ed : garage bij mij "om de hoek " heeft ze gewoon op voorraad
heb het laten doen omdat ik niet de benodigde gereedschap heb )
klapperende multiriem + "tikken " bij dynamo
even volle belasting op multiriem + dynamo zetten
( alle verlichting aan + AC op max : als je dan dit klapperen / tikken / piepen hoort kun je ervan uitgaan dat het je vrijloop is )
zou wel de geleiderol gelijk laten vervangen : multiriem moet toch los gehaald worden en de geleiderol kost iets van 50 euro
gebeurde bij mij ook van het één op het andere moment
"probleem " nu opgelost
( Ed : garage bij mij "om de hoek " heeft ze gewoon op voorraad
heb het laten doen omdat ik niet de benodigde gereedschap heb )
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Goed om te weten. Ik heb in het verleden meerdere mensen gehoord die de complete dynamo daarom hadden laten vervangen bij de dealer omdat de poelie zg niet los leverbaar was.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Destijds (toen ik er problemen mee had) werd ook door mijn dealer verteld dat losse montage niet mogelijk was. Kennelijk is dit door Volvo opgepakt en nu ook los te leveren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
das raar want op Vadis zie je duidelijk dat er spec. lange soort inbus de as in moet om de boel tegen te houden en dan word het met een steek-ring van de as los gemaakt, enig euvel is ruimte gebrek.
Volvo gaf een ruim een 1u werktijd op, in Nuland was het met 3kwartier klaar incl het bekijken van mijn nwe BLP
Volvo gaf een ruim een 1u werktijd op, in Nuland was het met 3kwartier klaar incl het bekijken van mijn nwe BLP
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- S60-163
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 30.04.2008 - 12:06
- Locatie: Almelo
Ben vandaag langs de dealer geweest: ze bevestigden inderdaad het vastlopen van de vrijlooppoelie van de dynamo. Waarschijnlijk op ervaring en het feit dat er verder geen vrijlooppoelies op de overige door de multiriem aangedreven componenten zitten die het symptoom kunnen veroorzaken.
Advies dealer: vervang ook de riemspanner aangezien de boel toch los ligt...
Heb dinsdag een afspraak voor het vervangen van het vrijloopgedeelte v.d. dynamo en zal het resultaat hier vermelden.
Advies dealer: vervang ook de riemspanner aangezien de boel toch los ligt...
Heb dinsdag een afspraak voor het vervangen van het vrijloopgedeelte v.d. dynamo en zal het resultaat hier vermelden.
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
als slijtage voorhanden is : jaAdvies dealer: vervang ook de riemspanner aangezien de boel toch los ligt...
maar omdat de boel toch los ligt ?
noemde de geleide rol omdat deze in mijn geval te veel speling had
( is niets anders dan een lager gegoten/geperst in "plastic "
lager was nog goed alleen teveel speling tussen rol en lager )
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
nota teruggevonden
dynamo poelie : 64,50 euro ex
45 min. werkplaatstarief : 41.25 euro ex
dynamo poelie : 64,50 euro ex
45 min. werkplaatstarief : 41.25 euro ex
- ICEFOX
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
- Locatie: Wijhe
Ongeveer een jaar geleden hetzelfde gehad. Voor 90 euro ben je dan inderdaad weer de man.24AB2 schreef:nota teruggevonden
dynamo poelie : 64,50 euro ex
45 min. werkplaatstarief : 41.25 euro ex
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
vind het nogal een verschil met mijn prijs indicatie van 200,- euro incl.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
heb uitéénlopende ervaringen t.a.v. garage's/dealers ( om het netjes uit te drukken )euerw schreef:vind het nogal een verschil met mijn prijs indicatie van 200,- euro incl.
huidige bedrijf is er meer één van als je niet 100% zeker weet dat dit de oorzaak is : niet vervangen , geen onnodige kosten etc
m.b.t. de vrijloop moest ik er zelfs op aandringen dat ze het zouden vervangen ( was nog niet vastgeslagen en hoefde dus nog niet vervangen te worden - zat alleen af en toe een "tik" / "piep ' in )
de onderdelen prijzen zullen ongetwijfeld de door Volvo vastgestelde prijzen zijn
uurtarief werkplaats is 55 euro ex
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
uitéénlopende ervaringen t.a.v. garage's/dealers heb ik dus ook, zo dacht ik met mijn vorige s60 ook wijs te doen naar een garage te gaan die volgens hun gespec was in Volvo`s en probeerde me zo`n beetje alles dubbel te laten betalen en met de brt hadden ze als extra gratis mijn K&N filter met een hoge druk spuit schoon geblazen(wat dus echt niet mag).
en nu met die dynamo poelie loop je dus weer tegen een geval aan dat ik toch maar dan weer naar Nuland rij, dan maar iets verder maar mijn vertrouwen is gewoon weg en word iedere keer weer bevestigd
en nu met die dynamo poelie loop je dus weer tegen een geval aan dat ik toch maar dan weer naar Nuland rij, dan maar iets verder maar mijn vertrouwen is gewoon weg en word iedere keer weer bevestigd
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- S60-163
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 30.04.2008 - 12:06
- Locatie: Almelo
Vandaag de vrijlooppoelie bij de dealer laten vervangen voor de reeds genoemde bedragen:
Onderdeel € 64,50 + arbeidsloon € 41,18
De riemspanner had speling/maakte vreemd geluid en is gelijk meegenomen € 60,50
Heb gelijk APK + roetmeting laten doen: € € 46,- incl. afmeldkosten.
Hierbij bleek de bovenste motorsteun gebroken te zijn.
Ook zijn 2 stuuruitslagbegrenzers vervangen: de wielen raakten de wielkasten bij volledig insturen. Dit laatste kan ik niet echt beoordelen of er met afstellen o.i.d. nog iets mogelijk zou zijn geweest.
Heb ook wel eens gelezen dat je links en rechts kunt uitwisselen, met hetzelfde resultaat.
Gelukkig weer een goed lopende D5 en -naar mijn gevoel- geen onnodige reparaties.
Onderdeel € 64,50 + arbeidsloon € 41,18
De riemspanner had speling/maakte vreemd geluid en is gelijk meegenomen € 60,50
Heb gelijk APK + roetmeting laten doen: € € 46,- incl. afmeldkosten.
Hierbij bleek de bovenste motorsteun gebroken te zijn.
Ook zijn 2 stuuruitslagbegrenzers vervangen: de wielen raakten de wielkasten bij volledig insturen. Dit laatste kan ik niet echt beoordelen of er met afstellen o.i.d. nog iets mogelijk zou zijn geweest.
Heb ook wel eens gelezen dat je links en rechts kunt uitwisselen, met hetzelfde resultaat.
Gelukkig weer een goed lopende D5 en -naar mijn gevoel- geen onnodige reparaties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
ik heb de zelfde boven motorsteun, hoe weet je zeker dat ie aan vervanging toe is?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
euerw schreef:ik heb de zelfde boven motorsteun, hoe weet je zeker dat ie aan vervanging toe is?
wanneer het ( verticale ) rubber losgescheurd is van het centrale gedeelte
( waar de bout doorheen gaat )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.