Aftanken XC90 probleem

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

Even een vraagje namens mijn vader. Hij heeft een XC90 T6 my 2006. Deze auto heeft al ruim een jaar het probleem dat tanken een eeuwigheid in beslag neemt. Steeds slaat het tank pistool af (alsof de tank vol zit), dit gebeurd ook als de tank leeg is, of halfvol dat maakt niet uit. Een volle tank benzine erin kost ruim 20 minuten :evil:

Nu komt zowel de dealer als Volvo Nederland er niet achter wat het probleem is. Het hele vulstuk, de leiding naar de tank en de retour/ontluchting zijn al vervangen. Dus we willen graag een beroep doen op de kennis binnen het Volvo Forum. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
blomme.arch
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.02.2008 - 16:59
Locatie: Vlaanderen

Bij onze C30 ondervind ik hetzelfde probleem: tankpistool slaat voortdurend af. Bij mij helpt het de pistool iets minder diep te steken en een beetje zijwaarts te draaien. Ik vermoed dat het bij mij een combinatie is van druk/debiet uit de pistool - inclinatiehoek instroom in de vulleiding - luchtbelvorming in de vulleiding en de snelheid waarmee de diesel naar de tank stroomt. Als dit niet vlot verloopt, dan denkt de pistool dat de tank vol zit.
Heb je al geprobeerd in een ander tankstation?
Bij mijn XC90, in hetzelfde tankstation, heb ik dit probleem niet.
VW California 180 pk DSG7 4/2015 - Toffeebrown
XC60 D5 205 pk GT 7/2009 - Savile Grey - Full Option
C30 1.6D man. 3/2007 - Electric Silver - Summum
XC90 D5 185 pk GT 11/2005 - Black Sapphire - Full Option incl. Inscription Interior
XC90 D5 163 pk GT 9/2004 - Black Sapphire - Full Option / Total Loss (hagel)
S80 2.4 benz. autom. 2000
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

Alle standen van het pistool uitgeprobeerd, soms helpt het idd om het pistool iets schuin te houden en te proberen om het half in te drukken. Maar het blijf natuurlijk ontzettend lastig. De pomp beheerder denkt minstens dat je 300 liter staat te tanken en komen soms naar buiten om te vragen of het wel goed gaat. Bij andere tankstations is het idem dito.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
blomme.arch
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.02.2008 - 16:59
Locatie: Vlaanderen

Indien de pistool afslaat, kan het niet anders dan dat ze 'verzuipt'. Er moet dus ergens een obstructie zijn die verhindert dat de brandstof snel uit de vulleiding verdwijnt. Miscchien heeft het te maken met lucht die in de tegengestelde richting probeert te ontsnappen?
VW California 180 pk DSG7 4/2015 - Toffeebrown
XC60 D5 205 pk GT 7/2009 - Savile Grey - Full Option
C30 1.6D man. 3/2007 - Electric Silver - Summum
XC90 D5 185 pk GT 11/2005 - Black Sapphire - Full Option incl. Inscription Interior
XC90 D5 163 pk GT 9/2004 - Black Sapphire - Full Option / Total Loss (hagel)
S80 2.4 benz. autom. 2000
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Al eens geprobeerd om te tanken met draaiende motor?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

het vermoeden bestaat inderdaad dat het komt door de stijgende lucht. Er zit een ontluchting op de tank (is al vervangen) om het luchtdruk verschil op te vangen. Begreep van een tankstation medewerker dat die pistolen reageren op de luchtdruk en de hoeveelheid benzinedamp die daar in zit.

Met draaiende motor is niet geprobeerd, ik dacht dat dit niet mocht, maar de rede hiervan ontgaat me eigenlijk. Misschien eens proberen.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Gewoon eens doen. Men wil het inderdaad niet hebben. Maar als jij staat te tanken, staat de auto achter jou toch ook met draaiende motor te wachten? Ik zie zelf het verschil niet. Gewoon eens proberen. Het kan het vacuüm-probleem wellicht verhelpen. Het blijft natuurlijk symptoombestrijding, maar het is het proberen waard.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”