heb voor mn 460 1.6i '95 een waterpomp besteld via ebay.
deze wou ik vandaag monteren, maar blijkt dat het naafje van de nieuwe pomp een andere diameter heeft en ik dus de oude poelie niet kan omzetten.
heeft iemand hier ervaringen mee? heb de verkoper al een mail gestuurd, wacht nog op antwoord hierop.
motortemp. probleem nog steeds
-
460volvo
- 2nd Gear member
Heb een foto van de nieuwe pomp, en een link via een andere site van welke pomp erop moet zitten. Het kan zijn dat ik er helemaal naast kijk,heb de oude pomp ook nog niet losgemaakt.
Iemand een idee of dit toch moet passen, gezien het naafje iets anders is?
De verkoper heeft nog niks laten weten.
Iemand een idee of dit toch moet passen, gezien het naafje iets anders is?
De verkoper heeft nog niks laten weten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Contacteer:
Je bedoelt dat de foto er anders uitziet dat de echte pomp? Dat is namelijk heel vaak zo... Foto's worden meestal voor meerdere pompen gebruikt. Dus de foto en het echte ding zijn nooit 100%
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
460volvo
- 2nd Gear member
Nee, bij de advertentie stond ook een andere foto. In de omschrijving stond echter dat deze moest passen.
De pasvorm van de pomp is wel gelijk, alleen het naafje waarop de poulie gemonteerd wordt is anders. Zou de oude poulie op de nieuwe pomp kunnen gezien deze niet identiek zijn?
Heb geen zin de boel los te maken, en er dan achter te komen dat het toch niet past namelijk:D
De pasvorm van de pomp is wel gelijk, alleen het naafje waarop de poulie gemonteerd wordt is anders. Zou de oude poulie op de nieuwe pomp kunnen gezien deze niet identiek zijn?
Heb geen zin de boel los te maken, en er dan achter te komen dat het toch niet past namelijk:D
-
mightyspawn
- 5th Gear member
Er zijn maar weinig dingen die ik bij Volvo zelf koop, want op het meeste staat simpelweg Volvo gedrukt namelijk. Maar waterpompen haal ik altijd bij Volvo. Prijsverschil is minimaal iig.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
460volvo
- 2nd Gear member
De prijs van de waterpomp incl verzenden was dusdanig laag ( lees 20e ) dat ik hem via ebay heb laten komen.
De pomp is geheel hetzelfde als de originele, ook met metalen schoepen, alleen de bolvorm van het naafje is anders. Ik weet alleen niet hoe de achterkant van de poulie eruit ziet, en of dit past.
Komende zaterdag ga ik de boel maar is losgooien, en kijken of het past.
Laat mn bevindingen natuurlijk wel weten voor eventuele andere met hetzelfde probleem.
De papieren pakking die erbij geleverd werd lijkt me niet helemaal de bedoeling. Zou vloeibare pakking ook kunnen?
De pomp is geheel hetzelfde als de originele, ook met metalen schoepen, alleen de bolvorm van het naafje is anders. Ik weet alleen niet hoe de achterkant van de poulie eruit ziet, en of dit past.
Komende zaterdag ga ik de boel maar is losgooien, en kijken of het past.
Laat mn bevindingen natuurlijk wel weten voor eventuele andere met hetzelfde probleem.
De papieren pakking die erbij geleverd werd lijkt me niet helemaal de bedoeling. Zou vloeibare pakking ook kunnen?
-
ArjenM
- 3rd Gear member
Deze is trouwens voor de B16f/B18EP(FP)/FT

En deze voor de B18U en B20F

Trouwens in de vraagbaak staat dat je eerst de poelie moet verwijderen en dan pas de waterpomp. Bij mij wou dat niet lukken en ging het alleen toen ik de waterpomp samen met de poelie losmaakte.
Ik heb gewoon de bijgeleverde pakking gebruikt, gaat voor alsnog goed. Wel goed de oude pakkingsresten eraf halen.
Succes!

En deze voor de B18U en B20F

Trouwens in de vraagbaak staat dat je eerst de poelie moet verwijderen en dan pas de waterpomp. Bij mij wou dat niet lukken en ging het alleen toen ik de waterpomp samen met de poelie losmaakte.
Ik heb gewoon de bijgeleverde pakking gebruikt, gaat voor alsnog goed. Wel goed de oude pakkingsresten eraf halen.
Succes!
-
460volvo
- 2nd Gear member
Heb net even buiten de poulie gedemonteerd van de oude pomp, en het is gewoon een "open" poulie. Dat wil zeggen dat alleen de diameter van het van het rondje op de naaf telt, de vorm verder niet.
Als de poulie op de pomp zit, was dit niet goed te zien.
Kortom, deze nieuwe pomp moet gewoon passen, komende week de pomp vervangen. Bedankt voor de tips.
Edit:
Gezien de trouwe LPG volvo mee mag op vakantie, een ritje van totaal zoon 3500, moet die natuurlijk goed zijn. Heb al veel onderdelen vervangen zodat het koelsysteem goed in orde is. O.a: radiateur, thermostaat,temperatuursensor, en dan de waterpomp komend weekend.
Nu klopt de waarde op het dashbord sinds enige tijd niet meer. Tot voorheen liep die altijd lekker op, tot 3/4 van de schaal onder het rode vlak. Nu blijft die op de snelweg vaak onderin hangen, en in de stad loopt die maar een klein beetje op. Heb al gemeten dat de auto wel goed warm wordt, en dat de termostaat goed werkt. Dus het moet of een meetfout of een slecht contact zijn. Nu heb ik via via vernomen dat het in de tellerbak zelf kan zitten? iemand een idee of dit te maken is?
Als de poulie op de pomp zit, was dit niet goed te zien.
Kortom, deze nieuwe pomp moet gewoon passen, komende week de pomp vervangen. Bedankt voor de tips.
Edit:
Gezien de trouwe LPG volvo mee mag op vakantie, een ritje van totaal zoon 3500, moet die natuurlijk goed zijn. Heb al veel onderdelen vervangen zodat het koelsysteem goed in orde is. O.a: radiateur, thermostaat,temperatuursensor, en dan de waterpomp komend weekend.
Nu klopt de waarde op het dashbord sinds enige tijd niet meer. Tot voorheen liep die altijd lekker op, tot 3/4 van de schaal onder het rode vlak. Nu blijft die op de snelweg vaak onderin hangen, en in de stad loopt die maar een klein beetje op. Heb al gemeten dat de auto wel goed warm wordt, en dat de termostaat goed werkt. Dus het moet of een meetfout of een slecht contact zijn. Nu heb ik via via vernomen dat het in de tellerbak zelf kan zitten? iemand een idee of dit te maken is?
-
ArjenM
- 3rd Gear member
Bedoel je met de temperatuursensor die van de meter op het blok, of het thermocontact in de radiateur?
Thermostaat is het belangrijk dat er een ontluchtingsnippel in zit (in hbase staat het verkeerd, dus de automaterialenzaak kan zo de verkeerde geven!).
Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn, dat het instrumentenpaneel minder wordt. Je kunt het instrumentenpaneel eruit halen, vervolgens heel voorzichtig de tellers eruit halen en de contacten schoonmaken. Is wel kwetsbaar, dus kijk uit.
Thermostaat is het belangrijk dat er een ontluchtingsnippel in zit (in hbase staat het verkeerd, dus de automaterialenzaak kan zo de verkeerde geven!).
Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn, dat het instrumentenpaneel minder wordt. Je kunt het instrumentenpaneel eruit halen, vervolgens heel voorzichtig de tellers eruit halen en de contacten schoonmaken. Is wel kwetsbaar, dus kijk uit.
-
460volvo
- 2nd Gear member
Vervangen is de sensor achter in het blok, met de enkele draad. Volgens de dealer was dit de sensor die de temp. op het display aangaf. De thermostaat komt ook van de dealer, en was ook de goeie.
Hmm, dan zal ik de teller is uit mekaar halen.
Dank voor je tip!
Hmm, dan zal ik de teller is uit mekaar halen.
Dank voor je tip!
-
460volvo
- 2nd Gear member
Dat werkt inderdaad allemaal nog prima. De auto staat na elke rit lekker te blazen, dus dat fan-contact zou wel in orde zijn.
Ben nu even bezig met die tellerbak. Heb hem uit mekaar gehaald, alleen welke contacten zouden dan vervuild zijn?
Enkele foto's, ekkuus voor de mindere kwaliteit.
Ben nu even bezig met die tellerbak. Heb hem uit mekaar gehaald, alleen welke contacten zouden dan vervuild zijn?
Enkele foto's, ekkuus voor de mindere kwaliteit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ArjenM
- 3rd Gear member
Bij mij zag het er ook goed uit binnen in het instrumentenpaneel. Heb toch maar de boel schoongemaakt en sommige delen wat opgeschuurd. Sindsdien doet alles het naar behoren, dus was er toch iets mis vanbinnen.
Ik heb de ringen die op de bouten van foto 2 tussen de meter en het plaatje zit opgeschuurd en de rest schoongemaakt met contactspray.
Ik heb de ringen die op de bouten van foto 2 tussen de meter en het plaatje zit opgeschuurd en de rest schoongemaakt met contactspray.
- leip11
- 5th Gear member
- Contacteer:
als je een soldeerbout hebt zou je ook nog kunnen proberen om de soldeerpunten effe na te lopen op zwakken plekken. uit ervaring weet ik dat dit vaak al een gedeelte van het probleem op kan lossen. (scheepselektronica heeft hier soms nog wel eens last van.)
timo
timo
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
460volvo
- 2nd Gear member
Heb dus het een en ander gecontroleerd, maar kon hier niks aan vinden. Tellerbak weer dichtgemaakt, en zoals in een ander topic met problemen motor temp 440 werd beschreven de klok getest door de draad aan massa te leggen. Toen liep die helemaal op, dus de klok bleek goed. Alles nagelopen, stekkers, e.d. Kon alleen nog het a&p contact zijn op de sensor, vanmorge deze vervangen en nu loopt de temp meter weer op!
Moet alleen de auto nog eens goed warm rijden, vond wel dat die nu sneller opliep dan die voorheen deed. Even afwachten, in ieder geval doet de meter het weer.
Bedankt voor alle tips!
Moet alleen de auto nog eens goed warm rijden, vond wel dat die nu sneller opliep dan die voorheen deed. Even afwachten, in ieder geval doet de meter het weer.
Bedankt voor alle tips!
-
460volvo
- 2nd Gear member
Heeft het 1 dag goed gedaan, nu vervelend genoeg weer problemen.
Heb de auto eens getrakteerd op een flinke snelweg rit. Ging prima, als je boven de 120 kwam, liep de meter meteen naar het maximum. Als je dan het gas los liet, liep die meteen weer terug naar normale positie.
Gisteren stond mn tankmeter op reserve, dus net getankt, en werkt mn tankmeter niet meer. Wel is het lampje van reserve uit.
Moet toch een electrisch probleem zijn dan..
Heb de auto eens getrakteerd op een flinke snelweg rit. Ging prima, als je boven de 120 kwam, liep de meter meteen naar het maximum. Als je dan het gas los liet, liep die meteen weer terug naar normale positie.
Gisteren stond mn tankmeter op reserve, dus net getankt, en werkt mn tankmeter niet meer. Wel is het lampje van reserve uit.
Moet toch een electrisch probleem zijn dan..