Toen ik gisteren met onze V50 2.0d en onze caravan (ttm 1300 kg) naar huis reed werdt mijn gevoel van de heenreis bevestigd.
Als we met onze combi op cruise control 93 km/u (gps) rijden in de 5e versnelling houd de auto dit bij bv een viaduct niet vast. De cc laat de snelheid zakken tot soms wel 85 km/u (gps). Naar verloop van tijd klimt de auto wel rustig weer op naar de ingestelde 93 km/u. Maar dit gebeurt zo rustig dat je het eigenlijk amper merkt, het verbruik blijft ong. op het zelfde steken tussen de 10.5 en 11.5 l/100km
Nu heb ik een paar keer de cc geholpen door zelf wat gas bij te geven en dan blijkt dat de auto reserves genoeg heeft om de ingestelde snelheid in de 5e versnelling vast te houden.
Bij mijn vorige auto had ik hier helemaal geen last van.
Is dit iets typisch voor de V50 of moet dit niet mogen gebeuren :?:
Cruise control laat snelheid zakken bij trekken Caravan
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je kunt een 2.4 benzine met 5 bak (waarvan alleen de hoogste versnelling een verhouding kent onder de 1:1) niet goed vergelijken met een 2.0D waar zowel de 4, de 5 en de 6 een overbrengingsverhouding kennen van onder de 1:1, ik vermoed dat die diesel 1 tandje terug het beter gedaan had
Volvo for life
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Trekken = schakelen als er een hoogte verschil inzit.
Een CC geeft ook niet maximaal gas, is progressief.
Een CC geeft ook niet maximaal gas, is progressief.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 08.01.2009 - 17:39
- Locatie: Drenthe
volgens mijn informatie is het systeem zo beveiligd dat als het wat moeilijker wordt met het trekken van een aanhanger de cruise control en eventueel de AC uitgeschakeld.
S70 2.5 10v aut
V70 2.5 10v aut
XC70 2.4 T geartronic nauticblue
For Vikings only
V70 2.5 10v aut
XC70 2.4 T geartronic nauticblue
For Vikings only
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Daarom is een automaat ook zo'n verstandig ding. Als je met een caravan/aanhanger bv. de Brennerpas opscheurt, blijft de CC gewoon de automaat keurig aansturen en schakelt ie op de juiste tijd terug, zodat er geen koppelverlies is.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Ik heb helemaal niet het gevoel dat de auto het niet kan doen, Immers als ik een beetje gas bij geef dan versneld de auto gemakkelijk weer naar de ingestelde snelheid.
Volgens mij is er bij +/- 2000 toeren vermogen voldoende voor handen om een caravan combi in Nederland op snelheid te kunnen houden.
Ik heb meer het gevoel dat CC geen "vol" vermogen vrijgeeft maar dat het vermogen min of meer begrensd is :?
Volgens mij is er bij +/- 2000 toeren vermogen voldoende voor handen om een caravan combi in Nederland op snelheid te kunnen houden.
Ik heb meer het gevoel dat CC geen "vol" vermogen vrijgeeft maar dat het vermogen min of meer begrensd is :?
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Dat klopt inderdaad. Lijkt me ook wel een beetje logisch toch?
Als jij 50 rijd en je cruise control staat ingesteld op 80, en je laat de cruise control weer naar 80 accelereren. Vol gas? Lijkt me niet verstandig, ook niet voor het verbruik en heel erg onhandig. (bijv. een auto voor je?)
Als jij 50 rijd en je cruise control staat ingesteld op 80, en je laat de cruise control weer naar 80 accelereren. Vol gas? Lijkt me niet verstandig, ook niet voor het verbruik en heel erg onhandig. (bijv. een auto voor je?)
- safari
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
- Locatie: Noord-Brabant
Hoi,rsnhakan schreef:Dat klopt inderdaad. Lijkt me ook wel een beetje logisch toch?
Als jij 50 rijd en je cruise control staat ingesteld op 80, en je laat de cruise control weer naar 80 accelereren. Vol gas? Lijkt me niet verstandig, ook niet voor het verbruik en heel erg onhandig. (bijv. een auto voor je?)
De S40 2.0D van mij doet dat ook (met een Delta 3200DD van max 850 kg). Ik vond dat ook vreemd. Onze vorige Golf met 100pk had dit niet.
Het voorbeeld wat je aanhaalt rsnhakan is wel wat anders. Het gaat hier om een combinatie die op snelheid rijdt, in een goed toerengebied (>= 2000 rpm). Toch laat de cc bij een kleine helling al de snelheid zakken. Let wel: de cc wordt niet uitgeschakeld! Hij geeft alleen niet genoeg gas bij. Handmatig (voetmatig) bijsturen werkt wel en dan blijkt inderdaad dat er ruim voldoende power over is.
Is er geen Volvo-specialist die weet of dit in de bc nog middels parameters te beinvloeden is?
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 07.02.2007 - 21:36
Dat de snelheid vermindert is normaal.
De Cruise control blijft op snelheid, maar telkes het verbruik boven een bepaalde waarde gaat (afhankelijk van type motor), zakt de snelheid. Maw: terwijl de cc aan staat gaat de wagen niet boven een bepaald verbruik.
Je kan het zien door de boordcomputer op huidig verbruik te zetten. Bij mijn V50 2.0D komt hij dan niet boven de 16l/100km. Als hij hoger gaat, zakt de snelheid tot hij weer aan max 16l/100km zit.
De V70 2.4d van een kennis heeft dat ook, maar het max verbruik ligt bij hem op 21l/100km denk ik.
In normale omstandigheden kom je er niet boven, enkel als je zwaar geladen bent en bergop rijdt. Vandaar dat de meeste mensen er geen "last" van hebben.
Wat ik met cc ook altijd al opmerkelijk heb gevonden is dat als je naar je ingestelde snelheid optrekt met cc, het ogenblikkelijk verbruik op de boordcomputer veel lager ligt dan als je zonder cc optrekt.
De Cruise control blijft op snelheid, maar telkes het verbruik boven een bepaalde waarde gaat (afhankelijk van type motor), zakt de snelheid. Maw: terwijl de cc aan staat gaat de wagen niet boven een bepaald verbruik.
Je kan het zien door de boordcomputer op huidig verbruik te zetten. Bij mijn V50 2.0D komt hij dan niet boven de 16l/100km. Als hij hoger gaat, zakt de snelheid tot hij weer aan max 16l/100km zit.
De V70 2.4d van een kennis heeft dat ook, maar het max verbruik ligt bij hem op 21l/100km denk ik.
In normale omstandigheden kom je er niet boven, enkel als je zwaar geladen bent en bergop rijdt. Vandaar dat de meeste mensen er geen "last" van hebben.
Wat ik met cc ook altijd al opmerkelijk heb gevonden is dat als je naar je ingestelde snelheid optrekt met cc, het ogenblikkelijk verbruik op de boordcomputer veel lager ligt dan als je zonder cc optrekt.
Volvo XC60 D5 Summum
Volvo V40 Cross Country Summum
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
@safari: Ben blij dat ik niet de enige ben die het is opgevallen.
@Vman: Dat het verbruik is gemaximaliseerd op de cc zou het terugzakken in snelheid verklaren. Ik snap alleen het beoogde doel niet. :?:
Moet ik maar een stikkertje op de sleurhut plakken "Ik ben begrenst"
maar is er iemand die weet of die "verbruiksbegrenser" eventueel is aan te passen?
@Vman: Dat het verbruik is gemaximaliseerd op de cc zou het terugzakken in snelheid verklaren. Ik snap alleen het beoogde doel niet. :?:
Moet ik maar een stikkertje op de sleurhut plakken "Ik ben begrenst"

maar is er iemand die weet of die "verbruiksbegrenser" eventueel is aan te passen?
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 07.02.2007 - 21:36
De cruise controle is niet accuraat genoeg bij zeer hoge belasting. Om te vermijden dat de cc op hol zou slaan is deze dus begrensd.
Past wel bij het "safety image" van Volvo, maar dat hadden ze wel even in de handleiding mogen zetten. (als dat ondertussen nog niet gebeurd is)
Past wel bij het "safety image" van Volvo, maar dat hadden ze wel even in de handleiding mogen zetten. (als dat ondertussen nog niet gebeurd is)
Volvo XC60 D5 Summum
Volvo V40 Cross Country Summum
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01.10.2009 - 15:46
Dit "euvel" heb ik bij mijn V50 2.0D ook ervaren. De snelheid zakt, de cruise controle wordt niet uitgeschakeld. Dit gebeurt bij een verbruik van 14.6 á 15.2 liter 100 km. Het gebeurt in alle versnellingen.
Ook als ik door gas geven de snelheid opvoer en dan vervolgens opnieuw de cruise controle inschakel, zakt hij terug.
Dit probleem is bij Volvo bekend. Men doet er niets aan omdat er blijkbaar te weinig mensen over klagen.
Mijn voorstel is: meld je ongenoegen bij Volvo
Ook als ik door gas geven de snelheid opvoer en dan vervolgens opnieuw de cruise controle inschakel, zakt hij terug.
Dit probleem is bij Volvo bekend. Men doet er niets aan omdat er blijkbaar te weinig mensen over klagen.
Mijn voorstel is: meld je ongenoegen bij Volvo
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
Naar mijn ervaring als je in een te hoge versnelling de berg op gaat (al caravan trekkend) en je doet er niets aan wordt de CC er vanzelf afgegooid. Heb dat n.l. al een paar keer gehad.
V60 Plus Dark. Fusion red.
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Het systeem (de motor) zal wel dusdanig beveiligd zijn dat je de motor moeilijk kunt oververhitten. Als je een motor veel brandstof toestopt (bvb plankgas), dan wordt er ook veel verbrand en komt er in de motor ook (te) veel warmte vrij. Dat teveel aan warmte kun je slechts kwijt door extra te koelen. En extra koelen kun je maar door ofwel meer koelwind (snelheid) en/of hoger motortoerental (koelwaterpomp draait sneller). Maar die koelcapaciteit is ook begrensd, oa. omdat een diesel flink wat langzamer draait dan een benzine ... Dus moet "het systeem" ingrijpen en gas terugnemen om de boel niet te oververhitten. In een lagere versnelling krijg je meer motortoeren, dan zal het wel iets beter gaan. Is volgens mij de logica zelf !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01.10.2009 - 15:46
Het probleem is dat hij dit nu juist NIET doet, niet beveiligd is tegen overbelasting. Lees hiervoor ook de vorige bijdragen.
Op de eerste plaats gooit hij de cruise controle er niet af. Als ik niets doe zakt hij tot een onaanvaardbaar toerental.
Of ik nu de de 3e, 4e, 5e of 6e versnelling neem, maakt helemaal niets uit. In geen van de gevallen houdt hij snelheid vast, ook al hij dit vlot aan kan.
Het systeem is NIET beveiligd tegen oververhitten. Het systeem grijpt NIET in. Als ik hem zijn gang laat gaan belast hij de motor te zwaar. Geef ik gas bij tot b.v. 19 liter 100 km., dan gebruik ik slechts een klein deel van de motorcapaciteit.
Naar ik intussen begrepen heb is dit een probleem van de 2.0D. Dit is een zeer sterke en goede carvantrekker, alleen in het motormanagement mankeert er iets.
Voorheen heb ik 2x een V40 1.9D gehad (2001, 2005). Deze regelde e.e.a. perfect.
Op de eerste plaats gooit hij de cruise controle er niet af. Als ik niets doe zakt hij tot een onaanvaardbaar toerental.
Of ik nu de de 3e, 4e, 5e of 6e versnelling neem, maakt helemaal niets uit. In geen van de gevallen houdt hij snelheid vast, ook al hij dit vlot aan kan.
Het systeem is NIET beveiligd tegen oververhitten. Het systeem grijpt NIET in. Als ik hem zijn gang laat gaan belast hij de motor te zwaar. Geef ik gas bij tot b.v. 19 liter 100 km., dan gebruik ik slechts een klein deel van de motorcapaciteit.
Naar ik intussen begrepen heb is dit een probleem van de 2.0D. Dit is een zeer sterke en goede carvantrekker, alleen in het motormanagement mankeert er iets.
Voorheen heb ik 2x een V40 1.9D gehad (2001, 2005). Deze regelde e.e.a. perfect.
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Mijn ervaring afgelopen zomer is toch anders. Toen wij besloten om niet de Gotthard tunnel maar de Gotthard Pass te nemen hebben we tot ongeveer 5 keer toe te maken gehad met de koelbeperkingen van de 2.0D.Theodore schreef:......Het systeem is NIET beveiligd tegen oververhitten. Het systeem grijpt NIET in........
Zou gauw bij mij de temp. meter op het eerst volgende streepje vanuit het midden gerekend staat dan schakelt de auto de airco uit. Zo gauw hij nog een streepje verder gaat wordt het vermogen geknepen door de brandstof toevoer te knijpen tot vlg mij rond de 10 of 12 ltr per 100 km. Ik kan je vertellen dan rij je niet zo hard meer omhoog. :?
De auto die ik hiervoor had, met diezelfde caravan, gaf geen krimp. Ik snapte in 1 keer waarom ik berg op altijd zoveel auto's konden inhalen :!:
Onze volgende caravantrekker wordt in ieder geval niet weer een 2.0D
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968