Pagina 1 van 2

Verschil motor 2.4D en D5 bj 2004

Geplaatst: 04.06.2009 - 11:07
door S60-D5
Beste Lezers,

Op dit moment sta ik voor de keuze voor de aanschaf van een S60. Voorheen had ik een D5 maar ik ben een aantrekkelijke 2.4D bj 2004 tegengekomen.
Nou wil ik best wat pk's inleveren en natuurlijk maak ik nog een proefrit maar ik vraag me af welke belangrijke verschillen er zijn.

Hoe is de 2.4D ten opzichte van de D5, graag hoor ik jullie ervaring.
Hoe zit het met:
Trekkracht, is het verschil groot.
Topsnelheid, trekt hij op hoge snelheid nog vlot door.
Motorgeluid, welke is er stiller, trillingen.
Techniek, zit er verschil in de turbo, betrouwbaarheid onderhoud
Brandstofverbruik.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Geplaatst: 04.06.2009 - 11:18
door euerw
dat ligt er aan of het de 126pk of de 130pk motor is, de 130pk is namelijk de geknepen 163pk motor die ik ook heb en kan je dus gelijk als de 163pk D5 laten tunen

Geplaatst: 04.06.2009 - 21:25
door toppertje
2.4D 2004 is toch 163pk?

Geplaatst: 04.06.2009 - 21:49
door NOS
130 Pk

Geplaatst: 04.06.2009 - 23:31
door Gast
2.4D 2005 = 163 PK, feitelijk de "oude" D5, motornummer is gelijk.
Dit hebben ze gedaan om de nieuwe D5 te introduceren met 185 PK? Dit is wel een andere motor op bepaalde onderdelen.

Dus op zoek naar het motornummer of kijken hoeveel kW op het kenteken staat. :wink:

Geplaatst: 05.06.2009 - 07:54
door bart simpson
motornummer is niet gelijk, de nieuwe 163pk diesel heeft een rpf

Geplaatst: 05.06.2009 - 09:24
door trompetje
AlexV70 schreef:2.4D 2005 = 163 PK, feitelijk de "oude" D5, motornummer is gelijk.
Dit hebben ze gedaan om de nieuwe D5 te introduceren met 185 PK? Dit is wel een andere motor op bepaalde onderdelen.

Dus op zoek naar het motornummer of kijken hoeveel kW op het kenteken staat. :wink:
Zelfs tuners maken onderscheid: de oude D5 wordt naar 198 pk getuned, de nieuwe 2.4D kan naar 226 pk, net als de nieuwe D5....
(zie b.v. www.Rica.nl 8) )

Geplaatst: 05.06.2009 - 11:19
door edraket
bart simpson schreef:motornummer is niet gelijk, de nieuwe 163pk diesel heeft een rpf
Het introductiemodel nog niet. Dan bedoel ik de serie tot MY 2006. Deze hebben we de benaming 2.4D met 163, maar geen af fabriek RPF. Vanaf ongeveer augustus 2005 zit er een rpf filer onder en zit ook de nieuwe motor erin.

Geplaatst: 05.06.2009 - 11:26
door bart simpson
een 163pk D5 heeft zo geheten tot de komst van de 185pk D5, toen werd samenvallend met de 6 bak een rpf standaard op de 2.4D 163pk en de 185pk D5, de motornummers scheelden ook tussen de blokken met en zonder rpf

Geplaatst: 05.06.2009 - 11:42
door edraket
Klopt, maar er is als tussenoplossing wel een 2.4D geintroduceerd. Dit was eigenlijk de oude D5 motor (dus zonder rpf) en dus 163pk. Deze is tot my 2006 geleverd. Dit was denk ik gedaan om de 185 pk D5 daarna mogelijk te maken. Ik kan je zo meerdere kentekens geven die 2.4D als typenaam hebben, en 163 pk, maar geen rpf. Ik kwam daar achter tijdens mijn zoektoch naar mijn huidige auto.

Geplaatst: 05.06.2009 - 11:45
door edraket
trompetje schreef:
AlexV70 schreef:2.4D 2005 = 163 PK, feitelijk de "oude" D5, motornummer is gelijk.
Dit hebben ze gedaan om de nieuwe D5 te introduceren met 185 PK? Dit is wel een andere motor op bepaalde onderdelen.

Dus op zoek naar het motornummer of kijken hoeveel kW op het kenteken staat. :wink:
Zelfs tuners maken onderscheid: de oude D5 wordt naar 198 pk getuned, de nieuwe 2.4D kan naar 226 pk, net als de nieuwe D5....
(zie b.v. www.Rica.nl 8) )
Dat kan alleen met de nieuwe motor met std rpf en 6 bak. Zoals gezegd zijn er ook een aantal 2.4D modellen gemaakt in 2005 die nog de oude D5 (163 pk) motor hebben en 5 bak.

Geplaatst: 05.06.2009 - 13:34
door S60-D5
OK, bedankt zover voor alle antwoorden.

Dat is heel wat informatie. De auto die ik wil kopen heeft 96kw, dat is dus 130PK. Goed om te weten dat tuning mogelijk is.

Verder ben ik nog wel nieuwsgierig hoe het is om met de 130PK motor te rijden in vergelijking met de D5. Is er iemand die beide gereden heeft?

Geplaatst: 05.06.2009 - 13:36
door edraket
De 130 pk motor is wel gebaseerd op de oude D5 motor. De 130 pk motor heeft dus ook nog de 5 bak. Deze kan dus niet verder dan 200 pk getuned worden.

Geplaatst: 05.06.2009 - 13:46
door bart simpson
typegoedkeuringseisen even in de gaten houden met een vermogenstoename van 70pk

Geplaatst: 05.06.2009 - 16:48
door Gast
edraket schreef:Ik kan je zo meerdere kentekens geven die 2.4D als typenaam hebben, en 163 pk, maar geen rpf.
Ik heb daar één van. :P Trouwens wel roetfilter (achteraf). :wink:

Geplaatst: 08.06.2009 - 09:56
door S60-D5
Wederom bedankt voor de reacties.

Dit weekend maar eens bij een Volvo dealer nagevraagd hoe het zit.
Niet alles is duidelijk geworden maar er stond een 2.4D 2005. Volgens de dealer kan deze getuned worden. De motor is een D5 met een kleinere turbo en kleinere verstuivers.

Uiteindelijk wel besloten om de keuze definitief bij de D5 te houden en verder te zoeken....

Geplaatst: 08.06.2009 - 10:15
door euerw
dus 130pk of een 163pk dus, gelijk

Geplaatst: 08.06.2009 - 10:33
door JSS
Houd met tunen wel even rekening met de kilometerstand. Persoonlijk zou ik na de 100dkm niet meer chippen.

Over het verschil tussen de 130pk 2.4D en 163pk D5 kan ik heel duidelijk zijn: ga voor de D5. Het is een wereld van verschil en gezien het vele aanbod van D5's en navenante prijs ga je spijt krijgen als je voor een 2.4D kiest.

Geplaatst: 09.06.2009 - 14:41
door MoogwaiNL
1 ding is zeker... De D5 is iig lekker!

1500, m'n record so far!

Geplaatst: 09.06.2009 - 15:18
door edraket
JSS schreef:Houd met tunen wel even rekening met de kilometerstand. Persoonlijk zou ik na de 100dkm niet meer chippen.

Over het verschil tussen de 130pk 2.4D en 163pk D5 kan ik heel duidelijk zijn: ga voor de D5. Het is een wereld van verschil en gezien het vele aanbod van D5's en navenante prijs ga je spijt krijgen als je voor een 2.4D kiest.
Waarom na de 100d km niet meer chippen?

Als je toch van plan bent te chippen maakt het niets uit of je de 2.4D of D5 kiest. Is precies dezelfde motor, alleen de software verschilt.