Na de beschadigde voorbanden, defect GPS systeem, eigenwijze temperatuurmeter, niet-sluitende paraplubak en de bekende vermoedelijk defecte EGR klep heeft vandaag zich het volgende defect van de V50 aangemeld. Het begint erop te lijken dat ik echt alle kinderziektes van de auto voor mijn kiezen krijg.
Misschien is het wel payback voor het feit dat ik de auto bewust zonder garantie gekocht heb om zo een x aantal duizend euro goedkoper uit te zijn dan bij een BOVAG dealer of garage.
Het meest zure is nog dat al deze defecten niet aan de orde waren bij het kopen van de auto, het is simpelweg niet-te-geloven.
Vanmiddag zag een oplettende collega dat de (gloednieuwe) voorbanden slap waren. Waarschijnlijk is dit mijn eigen fout, ik heb bij het verwisselen van de banden de ventielen niet vervangen. Leek me niet nodig omdat de kapotte banden en ventielen nog nagenoeg nieuw waren!
Na de bandjes na het werk opgepompt te hebben bij de benzinepomp reed ik weg en merkte ik dat de auto plots totaal geen fut meer had.
Accelereren ging moeizaam en op de snelweg had ik een enorm stuk snelweg nodig om de respectabele snelheid van 140 kilometer per uur te bereiken.
Ik heb de auto even stilgezet, opnieuw gestart en even gerommeld aan de boost controller (oranje dingetje met de vacuum slang en stekker) dit haalde niets uit.
Na een lichte hartaanval verwerkt te hebben (ik heb bedragen van €3000 voorbij horen komen voor het vervangen van een turbo compressor) bleek er hoop aan de horizon. Bij het accelereren hoor ik de turbo nog wel aanslaan en fluiten. Alleen heel zachtjes en nagenoeg zonder enig effect te hebben op de acceleratie van de schroothoop op wielen.
Betekent dit dat de turbo mechanisch gezien nog in orde is, of is er evengoed een kans dat de compressor defect is?
Any ideas? Anyone?
Even tot tien tellen
- 360Degreez
- 5th Gear member
-
- 1st Gear member
Hoi,
Balen zeg.
Wat jij beschrijft heb ik ook een aantal keren gehad. Zonder enig waarschuwingslampje.
Eerste keer (natuurlijk) in het weekend maar nog in de garantie. Wagen laten staan en maandagmorgen natuurlijk direct naar de dealer. Wat bleek maandagochtend. Niets meer aan de hand. Toch naar de dealer en e.e.a uit gelezen.
Daarop is de EGR klep verwisseld en nieuwe software geladen.
Daarna (jaar later ofzo) nog eens een keer gehad. Na afzetten, minuutje wachten, weer starten was alles weer normaal. Niets verder mee gedaan.
Dit voorjaar was het weer raak. Toen wel 6 keer afzetten/wachten/herstarten effe rijden moeten herhalen tot het weer goed was.
Je voelt trouwens bij het eerste gas geven normale acceleratie. Bij ca 2500 toeren blijft ie hangen en komt hij niet hoger.
Later bij regulier onderhoud nog eens aangehaald bij de dealer. Alles nagelopen niets aan het handje volgens de dealer. Het blijft tobben al die elektronica.
Wellicht valt het nog mee. Turbo's gaan meestal niet stuk als ze stil staan.
Succes.
Balen zeg.
Wat jij beschrijft heb ik ook een aantal keren gehad. Zonder enig waarschuwingslampje.
Eerste keer (natuurlijk) in het weekend maar nog in de garantie. Wagen laten staan en maandagmorgen natuurlijk direct naar de dealer. Wat bleek maandagochtend. Niets meer aan de hand. Toch naar de dealer en e.e.a uit gelezen.
Daarop is de EGR klep verwisseld en nieuwe software geladen.
Daarna (jaar later ofzo) nog eens een keer gehad. Na afzetten, minuutje wachten, weer starten was alles weer normaal. Niets verder mee gedaan.
Dit voorjaar was het weer raak. Toen wel 6 keer afzetten/wachten/herstarten effe rijden moeten herhalen tot het weer goed was.
Je voelt trouwens bij het eerste gas geven normale acceleratie. Bij ca 2500 toeren blijft ie hangen en komt hij niet hoger.
Later bij regulier onderhoud nog eens aangehaald bij de dealer. Alles nagelopen niets aan het handje volgens de dealer. Het blijft tobben al die elektronica.
Wellicht valt het nog mee. Turbo's gaan meestal niet stuk als ze stil staan.
Succes.
XC70 / MY09 / D5 / AWD / GT
V50 / 2.0D / Barents Blue / 17"; Scotia-summer / 17"; Stylla-winter
V40 2.0T
V40 2.0
S40 1.8
V50 / 2.0D / Barents Blue / 17"; Scotia-summer / 17"; Stylla-winter
V40 2.0T
V40 2.0
S40 1.8
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
heb ik ook eens gehad met de mijne, had totaal geen power en leek wel alsof ik plots een ongeblazen diesel reed...
Bleek uiteindelijk dat er een zekering los zat die één en ander regelding van stroom moest voorzien...
Anders kan het misschien nog een lek zijn in de luchttoevoer naar de motor (turbo spint wel maar bouwt geen druk op, dus rij je eigenlijk ook ongeblazen)
of misschien luchtmassameter?
zijn maar een paar dingen die in mij opkomen...
Bleek uiteindelijk dat er een zekering los zat die één en ander regelding van stroom moest voorzien...
Anders kan het misschien nog een lek zijn in de luchttoevoer naar de motor (turbo spint wel maar bouwt geen druk op, dus rij je eigenlijk ook ongeblazen)
of misschien luchtmassameter?
zijn maar een paar dingen die in mij opkomen...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- 360Degreez
- 5th Gear member
Thanks voor de antwoorden,
Het lijkt inderdaad op rijden in een ongeblazen diesel, het rijd wel lekker rustig. En je hebt geen uuh.. turbogat meer. (galgenhumor) Het lijkt een beetje op rijden in de V40 1.9TD die ik eerder had.
In de eerste versnelling kan ik hem wel "Doortrekken" tot hoger dan 2500 toeren, maar daarna is inderdaad de koek op.
Ik heb net nog even geprobeerd om te kijken of het probleem zichzelf opgelost heeft maar hij doet het nog steeds niet. We wachten morgenochtend even af.
Deze week gaat 'ie toch naar de dealer om de computer uit te laten lezen in verband met het GPS systeem,misschien komen ze daar ook wat gekke dingen tegen.
Vol verwachting klopt mijn hart....
Het lijkt inderdaad op rijden in een ongeblazen diesel, het rijd wel lekker rustig. En je hebt geen uuh.. turbogat meer. (galgenhumor) Het lijkt een beetje op rijden in de V40 1.9TD die ik eerder had.
In de eerste versnelling kan ik hem wel "Doortrekken" tot hoger dan 2500 toeren, maar daarna is inderdaad de koek op.
Ik heb net nog even geprobeerd om te kijken of het probleem zichzelf opgelost heeft maar hij doet het nog steeds niet. We wachten morgenochtend even af.
Deze week gaat 'ie toch naar de dealer om de computer uit te laten lezen in verband met het GPS systeem,misschien komen ze daar ook wat gekke dingen tegen.
Vol verwachting klopt mijn hart....

- moosev50
- 3rd Gear member
Lijkt op een los slangetje of een losse stekker. Ik heb het zelfde gehad na een beurt bij de dealer, hadden ze een slangetje niet helemaal goed vastgezet. Was 2 min werk om het weer te herstellen.
V50 2.0D Brilllant Bleu[Verkocht]
- 360Degreez
- 5th Gear member
Damn, het lijkt wel of het soms fout gaat bij het posten van berichten, ik had gisteren nog een post gedaan en hij is nergens meer te bekennen.
De auto is nog steeds aartslui, slangetjes en stekkers nalopen heeft geen soelaas geboden, wel is de beugel waar de boostcontroller op gemonteerd is finaal afgebroken. misschien dat door het heen en weer trillen de boostcontroller stuk gegaan is. Ik zal dit even laten checken bij de garage.
De auto rookt verder niet Sequence, wel hoor ik bij stationairloop (koud en warm) een soort... (komtie:) Shhhhhht--tik. Shhhhhh-tik. waarbij de shh klinkt als een soort slepend geluid.
(klinkt achteraf gezien beetje als het aanslaan van de airco)
Ik zit eraan te denken morgen het brommertje maar eens uit het stof te trekken. :-S
De auto is nog steeds aartslui, slangetjes en stekkers nalopen heeft geen soelaas geboden, wel is de beugel waar de boostcontroller op gemonteerd is finaal afgebroken. misschien dat door het heen en weer trillen de boostcontroller stuk gegaan is. Ik zal dit even laten checken bij de garage.
De auto rookt verder niet Sequence, wel hoor ik bij stationairloop (koud en warm) een soort... (komtie:) Shhhhhht--tik. Shhhhhh-tik. waarbij de shh klinkt als een soort slepend geluid.
(klinkt achteraf gezien beetje als het aanslaan van de airco)
Ik zit eraan te denken morgen het brommertje maar eens uit het stof te trekken. :-S
- 360Degreez
- 5th Gear member
Update:
Het goede nieuws is in ieder geval dat de compressor in orde is.
Wat rommelen met de laptop in de garage leverde het volgende feest aan foutcodes op:

Daarop zijn de foutcodes gewist en deed de turbo het weer.. voor even..
Bij het afrijden van het terrein hield de turbo er metteen weer mee op.
Morgen gaan we weer naar de garage en gaan we even kijken voor losse slangetjes.
Als alles in orde is wordt het een boost controllertje halen bij Volvo
Opmerkelijk :
Bij de foutcodes werd ook de kilometerstand en de temperatuur binnen/buiten omstreeks die tijd. De waarden van de temperaturen klopten prima terwijl de temperatuur indicatie op mijn dashboard "elf-steden waarden" aangeeft.... He?!
Toen ik de neus van de V50 de garage indraaide zij de garagehouder nog: "Hey Paul, welkom in de wereld van de common-rail"
Het goede nieuws is in ieder geval dat de compressor in orde is.
Wat rommelen met de laptop in de garage leverde het volgende feest aan foutcodes op:

Daarop zijn de foutcodes gewist en deed de turbo het weer.. voor even..
Bij het afrijden van het terrein hield de turbo er metteen weer mee op.
Morgen gaan we weer naar de garage en gaan we even kijken voor losse slangetjes.
Als alles in orde is wordt het een boost controllertje halen bij Volvo

Opmerkelijk :
Bij de foutcodes werd ook de kilometerstand en de temperatuur binnen/buiten omstreeks die tijd. De waarden van de temperaturen klopten prima terwijl de temperatuur indicatie op mijn dashboard "elf-steden waarden" aangeeft.... He?!
Toen ik de neus van de V50 de garage indraaide zij de garagehouder nog: "Hey Paul, welkom in de wereld van de common-rail"
- 360Degreez
- 5th Gear member
Update:
Inmiddels zijn beide gangmakers vervangen en zijn alle vacuüm slangen en de vacuüm druk gecontroleerd.
Ook het vacuüm reservoir aan de voorzijde van de motor is in orde, deze houdt bij draaiende motor netjes 1.5bar onderdruk aan. Als we de motor afzetten ontsnapt er nergens druk.
Het vreemde is dat de klep in de inlaat niet heen en weer gaat bij (vol)gas geven. (Hoort dit ook bij stationair?)
Deze klep krijgt dus geen druk van de gangmaker (net nieuw) dus lijken we toch terug te vallen op een electronisch probleem.
Ook melding 2263 blijft terugkomen.
De EGR klep is schoongemaakt, hier kwam een enorme bende roet uit en is nu schoon. De EGR klep gaat nog netjes heen en weer.
Tip : Als je een 2.0D bezit moet je dit zeker even doen.
Het kost je 2 Torx boutjes losdraaien en een luchtspuit.
Ook hebben we de preventief de luchtmassameter schoongemaakt
(deze gaf geen foutmelding en lijkt dus in orde)
Gebed zonder einde denk ik zo! Of heeft er iemand nog creatieve ideen
(naast de volvo verkopen en een Toyota Corolla kopen)
Tips zijn (meer dan) welkom!
Inmiddels zijn beide gangmakers vervangen en zijn alle vacuüm slangen en de vacuüm druk gecontroleerd.
Ook het vacuüm reservoir aan de voorzijde van de motor is in orde, deze houdt bij draaiende motor netjes 1.5bar onderdruk aan. Als we de motor afzetten ontsnapt er nergens druk.
Het vreemde is dat de klep in de inlaat niet heen en weer gaat bij (vol)gas geven. (Hoort dit ook bij stationair?)
Deze klep krijgt dus geen druk van de gangmaker (net nieuw) dus lijken we toch terug te vallen op een electronisch probleem.
Ook melding 2263 blijft terugkomen.
De EGR klep is schoongemaakt, hier kwam een enorme bende roet uit en is nu schoon. De EGR klep gaat nog netjes heen en weer.
Tip : Als je een 2.0D bezit moet je dit zeker even doen.
Het kost je 2 Torx boutjes losdraaien en een luchtspuit.
Ook hebben we de preventief de luchtmassameter schoongemaakt
(deze gaf geen foutmelding en lijkt dus in orde)
Gebed zonder einde denk ik zo! Of heeft er iemand nog creatieve ideen
(naast de volvo verkopen en een Toyota Corolla kopen)
Tips zijn (meer dan) welkom!
-
- 5th Gear member
Alles behalve een Yoko Corona!
Wel balen dat dit nog niet opgelost is, mijn 2.0D heb ik nu 3 maanden ongeveer. En geen problemen gehad (nu heel hard afkloppen!)
In jouw situatie zou ik ook inruilen overwegen, maar ja dat kost ook geld.
Heeft de dealer ernaar gekeken, en wat hebben zij gezegd verder te proberen?

Wel balen dat dit nog niet opgelost is, mijn 2.0D heb ik nu 3 maanden ongeveer. En geen problemen gehad (nu heel hard afkloppen!)
In jouw situatie zou ik ook inruilen overwegen, maar ja dat kost ook geld.
Heeft de dealer ernaar gekeken, en wat hebben zij gezegd verder te proberen?
V40 T2 Nordic+
- 360Degreez
- 5th Gear member
Turbo en EGR klep vervangen was het oordeel (Uhuh!)
Dat is het zelfde als de hogedrukspuit in je interrieur zetten om een vlekje van je dashboard af te halen.
Vanavond gaat 'ie nogmaals de brug op, en ga ik kijgen of ik onder iets kan zien. Enige optie nu is dat een van de kabels van de "Gangmaker" stekker sluiting maakt op het chassis waardoor 'ie een foutmelding geeft.
Ik heb het topic ook al even uiteengezet op Problemcar en hoop dat de professionals daar nog Ideeen hebben!
Thx voor je mental support Sequence, much apppreciated!
Dat is het zelfde als de hogedrukspuit in je interrieur zetten om een vlekje van je dashboard af te halen.
Vanavond gaat 'ie nogmaals de brug op, en ga ik kijgen of ik onder iets kan zien. Enige optie nu is dat een van de kabels van de "Gangmaker" stekker sluiting maakt op het chassis waardoor 'ie een foutmelding geeft.
Ik heb het topic ook al even uiteengezet op Problemcar en hoop dat de professionals daar nog Ideeen hebben!
Thx voor je mental support Sequence, much apppreciated!
- 360Degreez
- 5th Gear member
Nee, is een allround garage van een goede vriend van me!
Hij is een lopende encyclopedie die de hele dag gebeld word door dealers om te helpen met troubleshooten!
Gelukkig kan ik daar naar hartelust uitlezen en hoef ik niet telkens naar de deal€r
Hij is een lopende encyclopedie die de hele dag gebeld word door dealers om te helpen met troubleshooten!
Gelukkig kan ik daar naar hartelust uitlezen en hoef ik niet telkens naar de deal€r

-
- 5th Gear member
Akkoord, als je maar overtuigd bent dat deze vriend het net zo goed of beter weet dan een goede monteur bij een Volvo dealer. Je kunt natuurlijk eens een second opinion gaan vragen bij een Volvo dealer.
Kan de apparatuur van die garage net zoveel info uit het systeem halen als de uitleesapparatuur bij een Volvo dealer?
Kun je een rijdende log maken en waardes gaan vergelijken?
Uiteindelijk is maar 1 ding belangrijk, dat het probleem wordt opgelost.
Kan de apparatuur van die garage net zoveel info uit het systeem halen als de uitleesapparatuur bij een Volvo dealer?
Kun je een rijdende log maken en waardes gaan vergelijken?
Uiteindelijk is maar 1 ding belangrijk, dat het probleem wordt opgelost.
V40 T2 Nordic+
- 360Degreez
- 5th Gear member
Yep, ik heb hem al bij de dealer laten uitlezen (voor een ander probleem overigens) en daar kwamen dezelfde foutcodes uit.
Daarop werd het advies gegeven om sowieso de EGR te vervangen en indien nodig de turbo. Beetje te veel van het goede.
Voordat we op zo'n heftige reparatie overgaan (als ik dat uberhaupt doe) wil ik wel 100% zeker zijn dat het niet zo'n suffe electronische storing is in plaats van een mechanisch iets.
Daarop werd het advies gegeven om sowieso de EGR te vervangen en indien nodig de turbo. Beetje te veel van het goede.
Voordat we op zo'n heftige reparatie overgaan (als ik dat uberhaupt doe) wil ik wel 100% zeker zijn dat het niet zo'n suffe electronische storing is in plaats van een mechanisch iets.

- 360Degreez
- 5th Gear member
Vanavond vorderingen gemaakt!
De auto is op de brug geweest en we hebben de sensor van de wastegate losgetrokken en een stukje gereden.
De turbodruk is nog steeds niet wat het zou moeten zijn, maar de foutmelding is er opeens uit!
Morgen kijken of de fout er wederom in zit, dan kunnen we verder kijken!
Overigens lijkt de turbo nagelnieuw, het metaal blinkt nog als een spiegel, brandschoon allemaal.
De auto is op de brug geweest en we hebben de sensor van de wastegate losgetrokken en een stukje gereden.
De turbodruk is nog steeds niet wat het zou moeten zijn, maar de foutmelding is er opeens uit!
Morgen kijken of de fout er wederom in zit, dan kunnen we verder kijken!
Overigens lijkt de turbo nagelnieuw, het metaal blinkt nog als een spiegel, brandschoon allemaal.
- 360Degreez
- 5th Gear member
Nope, niets geen rook.
We hebben gister de EGR schoongemaakt en het luchtfilter open geknipt (morgen komt er een nieuwe in, dit was even om te testen) en de auto rijd al weer en stukje beter. Morgen even kijken of we iets met die sensor kunnen en hopen dat de turbo weer voluit mee gaat draaien.
De turbo ziet er van buiten gloednieuw uit Ingaande/uitgaande buizen hebben wat aanslag maar de turbo zelf zou zo uit de doos kunnen komen
We hebben gister de EGR schoongemaakt en het luchtfilter open geknipt (morgen komt er een nieuwe in, dit was even om te testen) en de auto rijd al weer en stukje beter. Morgen even kijken of we iets met die sensor kunnen en hopen dat de turbo weer voluit mee gaat draaien.
De turbo ziet er van buiten gloednieuw uit Ingaande/uitgaande buizen hebben wat aanslag maar de turbo zelf zou zo uit de doos kunnen komen