Beste mensen,
Ik heb verschillende topics gelezen betreffende trillingen. Mijn vraag is echter als volgt.
Probleem: Trillingen lijken vanuit links voor te komen. Trillingen starten rond de 80Km/h en worden op het ergst rond de 120km/h en hoger. Stuur trilt enorm in bochten over de 100 en trekt ie trouwens ook sterk. Het leek even minder te zijn toen ik erachter kwam dat de stabilisatorstang rechtsvoor miste. Nieuwe laten plaatsen. Ging even goed (leek) en nu weer het zelfde probleem.
Ik las dat het ook de verdelerkap kan zijn? Maar dan lijkt me niet dat het stuur ook trekt. Bij een lage snelheid. (40 tot 50km/h) en remmen en uitrollen wil de auto nog wel eens iets naar links of rechts trekken.
Is dit alleen het uitlijnen of is hier meer aan de hand? Kan ik dit op een 'voordelige' manier testen?
Trillingen bij snelheden rond de 100km/h
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
Benzine
Bouwjaar '93
-
- 2nd Gear member
Verdelerkap lijkt me in jou geval niet. Dan zou de auto ook belabberd moeten draaien.
Dit lijkt me meer op een aandrijfas probleem.
Dat je auto trekt, staat hier eigenlijk los van. Als je je stuur zelf in de rechtvooruitstand houdt, gaat de auto dan wel rechtdoor? Je kan je voortrein even controleren op speling, zien of je stuurstangen wel recht zijn, wielen wisselen links-rechts.
Dat je auto trekt, staat hier eigenlijk los van. Als je je stuur zelf in de rechtvooruitstand houdt, gaat de auto dan wel rechtdoor? Je kan je voortrein even controleren op speling, zien of je stuurstangen wel recht zijn, wielen wisselen links-rechts.
- Iroll
- 6th Gear member
Lijken mij versleten draagarm rubbers te zijn. Dit omdat ie de ene keer naar rechts en de andere keer naar links trekt en vice versa. je verdelerkap is het sowieso niet, die heeft met deze symptomen niets te maken.
- Marvels
- 1st Gear member
Ik heb dit probleem in het verleden ook gehad.
Dit was na het uitlijnen niet meer van toepassing.
Als het trouwens goed is, is het alleen merkbaar tussen een bepaalde grens.
Als jij zegt dat het bij de 80 begint, zal het +- 40 km harder niet meer voelen.
Dat had ik teminste wel. LET OP ik zeg dus niet dat je overal maar 140 moet gaan rijden.
Bij mij gebeurde het trillen ronde de 100 en bij 140 dimde het weer in en was het daarna weg.
Als jij zegt dat het bij de 80 begint, zal het +- 40 km harder niet meer voelen.
Dat had ik teminste wel. LET OP ik zeg dus niet dat je overal maar 140 moet gaan rijden.
Bij mij gebeurde het trillen ronde de 100 en bij 140 dimde het weer in en was het daarna weg.
440 1.8i Experience Special-Line 1997 : 128.000
Metalic Zwart/Grijs Elec-Ramen, Airco,koplamp wissers, mistlamp voor,
half zwart leer, CVT, ABS
440 1.8i Holiday Mei-1994 C.V.T. : 214.000 Metalic-blue 0-100km/8sec (+ R.I.P) :
";It's a book about a Spanish guy named Manual. You should read it.";
Metalic Zwart/Grijs Elec-Ramen, Airco,koplamp wissers, mistlamp voor,
half zwart leer, CVT, ABS
440 1.8i Holiday Mei-1994 C.V.T. : 214.000 Metalic-blue 0-100km/8sec (+ R.I.P) :
";It's a book about a Spanish guy named Manual. You should read it.";
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Jah soms wel en soms niet, eigenlijk het zelfde als met hoge snelheid. (best gevaarlijk maar wel uitgeprobeerd)460volvo schreef:Verdelerkap lijkt me in jou geval niet. Dan zou de auto ook belabberd moeten draaien.
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Het is dat bij mij rond de 100 het even een soort van lijkt te stoppen en rond de 150 soms ook. Maar dan moet het wel een exacte snelheid zijn. En zelfs dan is het in de bochten (invoegstroken bijvoorbeeld, het zelfde verhaal met trillend stuur).Marvels schreef:Ik heb dit probleem in het verleden ook gehad.
Als jij zegt dat het bij de 80 begint, zal het +- 40 km harder niet meer voelen.Dat had ik teminste wel. LET OP ik zeg dus niet dat je overal maar 140 moet gaan rijden.
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Die rubbers, kan ik dat van buitenaf zien? Jah toch? Of is het dan moeilijk in te schatten of ze versleten zijn?Iroll schreef:Lijken mij versleten draagarm rubbers te zijn. Dit omdat ie de ene keer naar rechts en de andere keer naar links trekt en vice versa. je verdelerkap is het sowieso niet, die heeft met deze symptomen niets te maken.
Die verdelerkap heeft wel (vormt nog steeds) een probleempje. De middelste pool (richting bobine of vanaf?! :oops: ) was helemaal wit uitgeslagen en lijkt zelfs lichtelijk aangevreten. De kabel was van binnen helemaal zwart. Overal nieuwe kabels opgezet. Maar wat blijkt de middelste past niet echt meer. Gaf niet echt een klik. Heb hem er gewoon met geweld op gepropt en moet dus eigenlijk een nieuwe middelste aansluiting hebben op de verdelerkap. Ofterwijl een nieuwe verdelerkap.
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
-
- 3rd Gear member
Even een nieuwe verdelerkap kopen, zou dan ook de rotor vervangen, kost iets van 2 tientjes.
Draag arm ziet er zo uit:
Rechts zit hij aan het wiel vast en links de rubbers waar het om gaat.
Als het een trilling is die rond een bepaalde snelheid hebt en bij een dubbele snelheid ook. Bijvoorbeeld rond de 60 en rond de 120 (en 240) dan kan het de balancering van het wiel zijn. Maar dan heb je alleen trillen, dat verklaart niet de andere klachten. Uitbalanceren kost trouwens minder dan een tientje per wiel.
Draag arm ziet er zo uit:

Rechts zit hij aan het wiel vast en links de rubbers waar het om gaat.
Als het een trilling is die rond een bepaalde snelheid hebt en bij een dubbele snelheid ook. Bijvoorbeeld rond de 60 en rond de 120 (en 240) dan kan het de balancering van het wiel zijn. Maar dan heb je alleen trillen, dat verklaart niet de andere klachten. Uitbalanceren kost trouwens minder dan een tientje per wiel.
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Oke! Ik ga even onder de auto kruipen als de straat weer droog is 
Ik laat nog even van me horen!

Ik laat nog even van me horen!
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Goed, ik heb gekeken! Het lijkt erop dat links voor een van de rubbers redelijk verweerd lijkt te zijn. Wat zou het kosten om een reparatie als deze uit te laten voeren?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
Heeft mijn auto inderdaad ook last van, en de rubbers zijn inderdaad ook aan vervanging toe. Zijn zelfs vermeld als apk-puntje.
...Uitbalanceren kan ook nooit kwaad als de wielen weer een aantal maanden in de schuur hebben gelegen...
...Uitbalanceren kan ook nooit kwaad als de wielen weer een aantal maanden in de schuur hebben gelegen...
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
-
- 7th Gear member
Dat is het eerste wat je moet laten doen,balanceren van de wielen,dan zul je zien dat het weg is!
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Ik heb nog even snel een foto gemaakt van rechts voor.
Mij zegt het niets, maar volgens mij is dit echt versleten toch?
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/0RF ... directlink
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/IOk ... directlink
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/dvl ... directlink
Mij zegt het niets, maar volgens mij is dit echt versleten toch?
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/0RF ... directlink
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/IOk ... directlink
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/dvl ... directlink
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Benzine
Bouwjaar '93