Hallo,
Van mijn 740 met b230f (f-nog een letter?) heb ik al vanaf het begin problemen met stationair lopen, vooral bij koude motor, op lpg en benzine. Hij loopt niet statinair op koude motor, op lauwe motor wel op het juiste toerental, maar dan onregelmatig en op warme motor loopt hij mooi, maar wel 1100 toeren. Ik heb de stappenmotor al vervangen en de gasklepstand afgesteld, de "stationairstandschakelaar" aan het gasklephuis doet het goed.
Hij heeft, voor ik hem tot leven wekte, 7 jaar stil gestaan. Nou dacht ik dat het de luchtmassameter kon zijn, misschien wat aanslag ofzo. Kun je zoiets schoonmaken of moet dat gewoon nieuw? En wat kost dat dan?
Anders zou het ook de temperatuursensor kunnen zijn (die voor de computer). Die geeft geloof ik ook wat vreemde waarden, had ik eens gemeten maar ik ben vergeten welke waarden en wat het zou moeten zijn. Iemand enig idee wat dit kost?
Wat denken jullie?
Vergeet ik bijna te vermelden dat hij met een zuinige rijstijl 1:6,5 loopt op lpg
lmm of temp.sensor
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
...ik ga ook voor de luchtmassameter, heb ooit hetzelfde gehad en dat betekende wel een nieuwe. Kostte rond de 200€....
groet,
en succes,
Jacow
groet,
en succes,
Jacow
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Je kunt om te beginnen een andere LMM monteren van een zelfde auto. Gewoon om te zien wat er dan gebeurt. Na afloop wel teruggeven!
En over die sensor: nogmaals meten en desnoods de metingen hier weergeven. Misschien ziet iemand iets wat de storing zou kunnen zijn.
En over die sensor: nogmaals meten en desnoods de metingen hier weergeven. Misschien ziet iemand iets wat de storing zou kunnen zijn.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
[quote="Msuidgeest"]Je kunt om te beginnen een andere LMM monteren van een zelfde auto. Gewoon om te zien wat er dan gebeurt. Na afloop wel teruggeven!/quote]
Iemand in de buurt van Amsterdam zo'n zelfde lmm te leen?
Ben
Iemand in de buurt van Amsterdam zo'n zelfde lmm te leen?
Ben
- Baseman
- 4th Gear member
Welk nummer staat er op die LMM?
Ik heb er nog twee liggen. (Den Bosch)
Ik had overigens met een 940 met B230FB hetzelfde euvel, met andere LMM niets meer aan de hand. Ik moet trouwens zeggen, zelfde symptomen, niet euvel, dat zou wat vreemd zijn, dat hier vandaan te kunnen zeggen.
1 op 6,5 vind ik wel rijkelijk veel, met een B230F op LPG
Mijn B230FB liep 1 op 8 met normale rijstijl, 1 op 9 met zuinig aan doen.
Ik heb er nog twee liggen. (Den Bosch)
Ik had overigens met een 940 met B230FB hetzelfde euvel, met andere LMM niets meer aan de hand. Ik moet trouwens zeggen, zelfde symptomen, niet euvel, dat zou wat vreemd zijn, dat hier vandaan te kunnen zeggen.
1 op 6,5 vind ik wel rijkelijk veel, met een B230F op LPG
Mijn B230FB liep 1 op 8 met normale rijstijl, 1 op 9 met zuinig aan doen.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- Baseman
- 4th Gear member
Schoonmaken niet aan beginnen, je (in het algemeen) maakt meestal meer kapot dan dat het zin heeft.
Er zit een miniscuul platina draadje in. Bij mijn LMM was het draadje heel, doch liep de motor ineens na vervangen wél stationair, dus concludeer ik een defecte LMM.
Je kunt hem nameten, overigens:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/14251
Repareren is vaak duurder dan een goede tweedehandse, als het uberhaupt al kan. Tweedehandse heb je voor ergens tussen de 35 en 70 euro wel ergens verkrijgbaar.
Wissel hem eens uit met een bewezen werkende, zonde van de centen als je hem vervangt en het blijkt het niet te zijn, toch?
Had je de CIS klep ook al eens schoongemaakt? (heeft niets van doen met warm of koud, wel met stationair toerental.
Doet ie het op benzine beter dan op LPG, of beide even beroerd?
Heb je de storingscodes uitgelezen? (kastje op de linker veerpoot)
Welke geeft ie dan?
Er zit een miniscuul platina draadje in. Bij mijn LMM was het draadje heel, doch liep de motor ineens na vervangen wél stationair, dus concludeer ik een defecte LMM.
Je kunt hem nameten, overigens:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/14251
Repareren is vaak duurder dan een goede tweedehandse, als het uberhaupt al kan. Tweedehandse heb je voor ergens tussen de 35 en 70 euro wel ergens verkrijgbaar.
Wissel hem eens uit met een bewezen werkende, zonde van de centen als je hem vervangt en het blijkt het niet te zijn, toch?
Had je de CIS klep ook al eens schoongemaakt? (heeft niets van doen met warm of koud, wel met stationair toerental.
Doet ie het op benzine beter dan op LPG, of beide even beroerd?
Heb je de storingscodes uitgelezen? (kastje op de linker veerpoot)
Welke geeft ie dan?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
Cis klep is die stappenmotor toch? Die is vervangen en werkt geloof ik goed, hij kan stationair bijregelen, maar doet het niet juist.
Uitlezen zal ik eens proberen, eerst even verdiepen in die procedure. Op gas en benzine allebei beroerd stationair, maar niet hetzelfde. Warme motor betekent hoog stationair op gas, en niet of nauwelijks stationair op benzine. Koude motor is niet stationair op beide.
Uitlezen zal ik eens proberen, eerst even verdiepen in die procedure. Op gas en benzine allebei beroerd stationair, maar niet hetzelfde. Warme motor betekent hoog stationair op gas, en niet of nauwelijks stationair op benzine. Koude motor is niet stationair op beide.
Ben
-
- 2nd Gear member
Zo even tijd gevonden wat te controleren:
Uitlezen geeft bij controle functie 1:
1-1-1 = geen storingen
Controle functie 2:
3-3-3 = ok
3-3-2 = ok
3-3-3 = raar, zou 3-3-1 moeten zijn, of als het mis is blijven knipperen (snel), daarna knippert het ledje helemaal niet meer.
Controle functie 3:
- Verstuivers ok
- Stationair regelklep ok
- Magneetventiel actief koolstoffilter, die test hij niet. Als ik hem probeer te meten op de stekker van de regeleenheid zegt hij onmeetbaarhoge weerstand in plaats van 45 Ohm. Heb ik dit onderdeel uberhaupt wel?
Dan heb ik nog de gasklepschakelaar op afstelling gecontroleerd, deze is juist en de schakelaar zelf ook.
De lmm heeft nog een draadje dat heel is, maar ziet er niet zo mooi uit. Goud met zwart hier en daar een stukje glimmend zilver (beschadigd?).
De temperatuursensor doorgemeten (die met dat witte 2-polige stekkertje onder de inlaat van de derde cilinder, vanaf distributie geteld) die geeft na 1 minuut testdraaien van de motor 1,74 k Ohm.
Ik zag dat het stekkertje zelf een pootje had die te ver naar binnen was gedrukt. Weerhaakje teruggebogen en er weer goed ingestoken. De motor liep nu na wat gassen en spelen wel stationair op gas en benzine (!), zij het op benzine als een natte krant en stationair te rijk; vroem, halve sec. stil, vroem, halve sec. stil, vroem. Bij elkaar zo'n 500 toeren. Op gas daarentegen liep hij mooi en 900 toeren, wat volgens mij zo'n beetje zou moeten.
Ik moet hierbij opmerken dat de motor ondertussen half warm was, en dus kan het een toevalstreffer zijn.
Als de motor is afgekoeld zal ik het nog eens testen.
Kan de motor misschien (op benzine) moeten wennen aan zijn nieuwe input van de temp. sensor? Dat hij daarom nu poesje loopt, (maar wel loopt!) en later steeds beter gaat lopen ofzo? Blijft elektronica, snap daar niet veel van.
Ik zag ook dat de vorige eigenaar de klep die bepaald of de motor warme of koude lucht aanzuigt, heeft vastgezet op de warme stand. Waarom en wat nu? Op koude stand geprobeerd, maakte voor het lopen van de motor niets uit.
Iemand iets verstandigs over dit verhaal te zeggen?
Uitlezen geeft bij controle functie 1:
1-1-1 = geen storingen
Controle functie 2:
3-3-3 = ok
3-3-2 = ok
3-3-3 = raar, zou 3-3-1 moeten zijn, of als het mis is blijven knipperen (snel), daarna knippert het ledje helemaal niet meer.
Controle functie 3:
- Verstuivers ok
- Stationair regelklep ok
- Magneetventiel actief koolstoffilter, die test hij niet. Als ik hem probeer te meten op de stekker van de regeleenheid zegt hij onmeetbaarhoge weerstand in plaats van 45 Ohm. Heb ik dit onderdeel uberhaupt wel?
Dan heb ik nog de gasklepschakelaar op afstelling gecontroleerd, deze is juist en de schakelaar zelf ook.
De lmm heeft nog een draadje dat heel is, maar ziet er niet zo mooi uit. Goud met zwart hier en daar een stukje glimmend zilver (beschadigd?).
De temperatuursensor doorgemeten (die met dat witte 2-polige stekkertje onder de inlaat van de derde cilinder, vanaf distributie geteld) die geeft na 1 minuut testdraaien van de motor 1,74 k Ohm.
Ik zag dat het stekkertje zelf een pootje had die te ver naar binnen was gedrukt. Weerhaakje teruggebogen en er weer goed ingestoken. De motor liep nu na wat gassen en spelen wel stationair op gas en benzine (!), zij het op benzine als een natte krant en stationair te rijk; vroem, halve sec. stil, vroem, halve sec. stil, vroem. Bij elkaar zo'n 500 toeren. Op gas daarentegen liep hij mooi en 900 toeren, wat volgens mij zo'n beetje zou moeten.
Ik moet hierbij opmerken dat de motor ondertussen half warm was, en dus kan het een toevalstreffer zijn.
Als de motor is afgekoeld zal ik het nog eens testen.
Kan de motor misschien (op benzine) moeten wennen aan zijn nieuwe input van de temp. sensor? Dat hij daarom nu poesje loopt, (maar wel loopt!) en later steeds beter gaat lopen ofzo? Blijft elektronica, snap daar niet veel van.
Ik zag ook dat de vorige eigenaar de klep die bepaald of de motor warme of koude lucht aanzuigt, heeft vastgezet op de warme stand. Waarom en wat nu? Op koude stand geprobeerd, maakte voor het lopen van de motor niets uit.
Iemand iets verstandigs over dit verhaal te zeggen?
Ben
-
- 2nd Gear member
Na de proefrit kan ik melden dat hij wel meteen (na 10 sec) stationair liep op gas, nog niet op benzine. 750 rpm op gas. Op warme motor toch weer 1100 toeren op gas en 500 op benzine, eindelijk gelijkmatig lopen.
Al heel wat gewonnen, maar dus nog niet optimaal....
Ben
Al heel wat gewonnen, maar dus nog niet optimaal....
Ben
Ben
- Baseman
- 4th Gear member
Was het blok hierbij nog niet op temperatuur dus?knorrepot schreef: De temperatuursensor doorgemeten (die met dat witte 2-polige stekkertje onder de inlaat van de derde cilinder, vanaf distributie geteld) die geeft na 1 minuut testdraaien van de motor 1,74 k Ohm.
1740 ohm is de normale weerstandswaarde bij ongeveer 30 graden.
(http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/14243)
Heb je de CIS klep gevonden?
Daar lopen twee slangen heen, eigenlijk een heen en een terug.
Knijp er als ie op benzine loopt (als dat lukt) eens een kant, die waar je het makkelijkste bij kan, dicht. Helemaal plat (dubbelvouwen werkt meestal wel, maar dan wel echt goed dicht knijpen.
Veranderd er iets aan de motorloop?
(De CIS-klep regelt het stationair toerental. Het basistoerental van een redblock is 500rpm. De CIS-klep regelt het zo, dat het uitkomt op plusminus 800-900 toeren.
Als er met dichtknijpen niet aan de motorloop veranderd, doet de CIS-klep dus niets.)
Beigeltjes lossen (hoeft er niet af) stekker aan de achterkant (zijde schuitbord) eraf, twee slangenklemmen los en de slangen eraf (zit lucht in, dus kunnen gewoon los) en eens zien of je met remmenreiniger de CIS-klep wat schoon kunt maken.
Uiteraard niet met draaiende motor trouwens, just in case.....

De klep staat normaal gesproken open, met een spleet van ongeveer 1 mm.
Draai je hem met een felle draaibeweging (openeingen van je af) met de klok mee, moet je hem horen tikken, omdat ie gemakkelijk draait.
Overigens sluit ie eerst, en gaat dan weer open, voor het geval je het opmerkt.
Succes.
Ohja, welk gaatje had je de pigtail in gestoken, tijdens het uitlezen?
Er zijn er twee die iets doen hè, dat had je opgemerkt?
Gaatje 2 en gaatje 5, meen ik uit mijn hoofd, de rest is leeg, tenzij je Cruise control, memory seats, SRS en ABS hebt.
Wat voor gasinstallatie had je trouwens, of stond dat al ergens hierboven?
-
- 2nd Gear member
kutjepik, vandaag weer alles bij het oude. Was bij het vorige rondje toch nog niet helemaal koud denk ik.
Maar temp. sensor is dus ok, das uit te sluiten. De cisklep is super goed gangbaar, heb de knjiptest nog niet gedaan, maar ik weet dat hij het doet, ook hoor en voel je hem gaan met het uitlezen/testen. Soms regelt hij ook de stationair bij, als hij half warm is.
Met het uitlezen had ik hem (volgens werkplaatshandboek) alleen in gaatje 2 gestoken. Daarmee kon je dan 3 verschillende manieren van uitlezen doen (1, 2 of 3 keer drukken op het knopje) . Waar die andere voor zijn weet ik niet, ik heb geen cruise control, memory seats, srs of abs.
Wat voor gasinstallatie ik heb weet ik eigenlijk niet, ik zie nergens iets op staan. Heb ook niets zien staan op die grote ronde gasklok (heet dat zo?) waarvandaan het gas naar het inlaatgebeuren loopt (ring bij gasklep). Misschien eens met een spiegeltje onderop kijken.
Maar temp. sensor is dus ok, das uit te sluiten. De cisklep is super goed gangbaar, heb de knjiptest nog niet gedaan, maar ik weet dat hij het doet, ook hoor en voel je hem gaan met het uitlezen/testen. Soms regelt hij ook de stationair bij, als hij half warm is.
Met het uitlezen had ik hem (volgens werkplaatshandboek) alleen in gaatje 2 gestoken. Daarmee kon je dan 3 verschillende manieren van uitlezen doen (1, 2 of 3 keer drukken op het knopje) . Waar die andere voor zijn weet ik niet, ik heb geen cruise control, memory seats, srs of abs.
Wat voor gasinstallatie ik heb weet ik eigenlijk niet, ik zie nergens iets op staan. Heb ook niets zien staan op die grote ronde gasklok (heet dat zo?) waarvandaan het gas naar het inlaatgebeuren loopt (ring bij gasklep). Misschien eens met een spiegeltje onderop kijken.
- Baseman
- 4th Gear member
De grote ronde klok, die ik gemakshalve maar even verdamper noem, is inderdaad onderdeel van de gasinstallatie. (trommelvormig, cillindrisch, dus geen rare bulten of deuken, ongeveer 18cm diameter en een cm of 12 dik.)
Gasleiding komt onderin, de aansluiting van water, zit samen aan de zijkant, 1x in, 1x uit. Bovenop zit een afsluiter, net als op de plek waar de gasleiding de verdamper binnekomt.
In de behuizing, staat het merk en/of type ingestansd, vermoedelijk een Vialle systeem, aanduiding type-F op de verdamper. Dit is op 12 uur, dus bovenaan aan de zijkant leesbaar, zodat je tevens weet dat ie rechtop staat, dus correct gemonteerd is. De regelunit zit in dat geval, achter het dashboardkastje.
Twee afdekkapjes even wegnemen, 2x torx T25 schroeven eruit, onderaan de 2x sleutel-10 moeren, kastje valt eruit (denk aan de connector voor de lamp in het kastje.)
Daarachter zit een zwarte unit, met sticker, met 4 connectors.
De Vialle AMS regelunit.
Kun je even bevestigen of dat klopt?
Daarnaast, zorg er eerst voor dat ie op benzine goed loopt, onder alle omstandigheden.
De AMS unit (eigenlijk elke gascomputers) nemen de afstellingsgegevens van de benzine ECU over en gaan daarmee aan de slag. Als er op benzine iets niet goed gaat, gaat het op het (veel gevoeliger) gas, zeker niet goed.
Ik heb anderhalf jaar lopen zoeken, bleek er een palletje van een afsluiter verkeerd te zitten, grmbl.
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... ode/8939Ik heb trouwens wel een Signalite AMS testkoffer, die je eraan zou kunnen hangen, zodat je kan zien wat ie doet, maar die werkt alleen bij Vialle installaties.
Echt, eerst op benzine alles in orde, dan de rest.
Loopt ie niet op twee brandstoffen? Omschakelrelais defect?
Pinnetje 2 is trouwens voor de brandstofinjectie:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... l/node/374
Pinnetje 6 voor de ontsteking, wellicht handig die ook even uit te lezen:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... l/node/376
Gasleiding komt onderin, de aansluiting van water, zit samen aan de zijkant, 1x in, 1x uit. Bovenop zit een afsluiter, net als op de plek waar de gasleiding de verdamper binnekomt.
In de behuizing, staat het merk en/of type ingestansd, vermoedelijk een Vialle systeem, aanduiding type-F op de verdamper. Dit is op 12 uur, dus bovenaan aan de zijkant leesbaar, zodat je tevens weet dat ie rechtop staat, dus correct gemonteerd is. De regelunit zit in dat geval, achter het dashboardkastje.
Twee afdekkapjes even wegnemen, 2x torx T25 schroeven eruit, onderaan de 2x sleutel-10 moeren, kastje valt eruit (denk aan de connector voor de lamp in het kastje.)
Daarachter zit een zwarte unit, met sticker, met 4 connectors.
De Vialle AMS regelunit.
Kun je even bevestigen of dat klopt?
Daarnaast, zorg er eerst voor dat ie op benzine goed loopt, onder alle omstandigheden.
De AMS unit (eigenlijk elke gascomputers) nemen de afstellingsgegevens van de benzine ECU over en gaan daarmee aan de slag. Als er op benzine iets niet goed gaat, gaat het op het (veel gevoeliger) gas, zeker niet goed.
Ik heb anderhalf jaar lopen zoeken, bleek er een palletje van een afsluiter verkeerd te zitten, grmbl.
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... ode/8939Ik heb trouwens wel een Signalite AMS testkoffer, die je eraan zou kunnen hangen, zodat je kan zien wat ie doet, maar die werkt alleen bij Vialle installaties.
Echt, eerst op benzine alles in orde, dan de rest.
Loopt ie niet op twee brandstoffen? Omschakelrelais defect?
Pinnetje 2 is trouwens voor de brandstofinjectie:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... l/node/374
Pinnetje 6 voor de ontsteking, wellicht handig die ook even uit te lezen:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... l/node/376
- Baseman
- 4th Gear member
Veel plezier.
- Baseman
- 4th Gear member
Ontvangen.
Je hebt ook reeds antwoord.
Neem maar vast een pen en papier mee, en een fototoestel, zullen we eens zien waar we allemaal achter kunnen komen.
Maak maar een lijstje, er zijn altijd dingen die je achteraf bedankt...
Je hebt ook reeds antwoord.
Neem maar vast een pen en papier mee, en een fototoestel, zullen we eens zien waar we allemaal achter kunnen komen.
Maak maar een lijstje, er zijn altijd dingen die je achteraf bedankt...

- Baseman
- 4th Gear member
Sjee, Ben, zeker laat thuis gisteren, dat ik nog geen update zie..... ::lol:
Of ben je alsnog langs Hilversum gereden voor die vervangende LMM?
Of ben je alsnog langs Hilversum gereden voor die vervangende LMM?
-
- 2nd Gear member
hij loopt stationair op gas op koude motor! Met dank aan Baseman. Wat heeft zo'n backfireklepje (bleef op kiertje staan) dan een invloed zeg. En inderdaad de lmm voor de benzine. Zal me gassysteem ergens moeten laten afstellen aangezien ik geen viergastester heb, iemand een aanrader in de buurt van amsterdam?
Ben