Pagina 1 van 1
Filterhuis Sensortje
Geplaatst: 13.06.2009 - 21:44
door peeke smet
Hoi beste forumleden.
Ik heb een "bijna" nieuw sensortje geplaatst in het filterhuis. Maar uh.... ik heb er niet opgelet hoe het erin zat. Met het ijzeren pinnetje naar links of naar rechts? Of speelt het geen rol in welke richting het zit. En ik vraag me ook af wat er gebeurt moest ik het niet meer aansluiten. Dan krijgt de motor enkel koude lucht ipv gemengde lucht. En ik dacht hoe meer koude lucht hoe beter de motor presteerd.
Groetjes
Geplaatst: 13.06.2009 - 23:44
door peeke smet
niemand? ::(
Geplaatst: 14.06.2009 - 01:47
door FrankS60
Nou hoe meer koude lucht hoe beter is alleen als de motor al draait
Dat warme lucht aanzuigen is om makkelijker te starten als het koud is buiten. In NL een beetje overbodig over het algemeen maar het zit er toch op omdat het in ieder geval geen kwaad kan.
Is het een diesel? Zag zo snel bij een benzine geen valve die in de luchtfilterbox zit...
Geplaatst: 14.06.2009 - 12:20
door aertssenhjc
zo te zien (aan het blok) is het een benzine.
Geplaatst: 14.06.2009 - 13:37
door steven460
Als je goed kijkt hoe lang de slangetjes zijn is maar 1 methode het makkelijkste qua lengte. Deze methode heb ik bij dit sensortje altijd gebruikt.
FIY Als je de voorste luchtslang onder bij het flilterhuis er af wipt kun je de klep zien werken.
Het filterhuis moet tamelijk warm zijn voordat de klep open gaat voor lucht van voren. Bij veel gas zal de klep altijd open gaan dit ivm wegvallen van vaccuum!
Geplaatst: 14.06.2009 - 15:19
door FrankS60
Nou ik denk dat de slangetjes inderdaad maar op 1 manier kunnen gezien de lengte, alleen kan de klep misschien 180 graden om zitten... Je merkt het snel genoeg als je kijkt of de klep werkt zoals Steven zegt.
Geplaatst: 14.06.2009 - 16:28
door Franswa
Warme lucht is nodig om ijsafzetting in je inlaattraject te voorkomen. Heb je voornamelijk nodig bij koud vochtig weer.
Geplaatst: 14.06.2009 - 22:40
door peeke smet
Het is idd een benzinemotor.
Maar ik had gehoopt dat iemand me kon zeggen welke kant het sensortje moet zitten. En welk slangetje op welk pinnetje loet zitten. (Het ene s een plastic en het andere is een metalen pinnetje) Want het kan idd 180° gedraaid zitten. (stom van me)
Oja...sinds 20/04 is er een nieuw volvo liefhebbertje.

Hij heet Robbe.
Geplaatst: 15.06.2009 - 11:42
door M@rcel
<off topic>
Waarom las ik de titel van dit topic nou als "filterhuis senseootje"? :roll:
</off topic>
Geplaatst: 15.06.2009 - 18:11
door steven460
IK zou wel willen kijken welke kant het metalen deel is maar ik heb dat sensor dingetje helaas niet.
Stelling blijft, met een warm lucht-filterhuis dan moet de klep in principe open blijven of heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig dicht kruipen. Bij een koude motor trekt de klep in 1 a 2 secondes dicht.
Experimenteer hier mee door de slang vanaf het blok los te trekken. Ben je over 5 minuten klaar.
edit: Stoere bink daar in de wagen
