Inbouwen RTI Scherm

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
S80 TDI
2nd Gear member

In mijn Volvo S80 uit 2000 zit helaas geen standaard navigatie. Ben nu aangewezen op een tomtom. Juist plak navigaties tegen de ruit vind ik totaal niet passen bij deze klasse auto.

Ik was daarom erg gecharmeerd van de Bluepower systemen, maar zoals het er nu naar uit ziet zal dat nog wel een tijdje op zich laten wachten. Ben nu dus opzoek naar het inbouwen van iets origineels. Bijvoorbeeld een RTI scherm. Nu heb ik daar enkele vragen over:

- Er zijn volgens mij twee typen schermen. Normaal en breedbeeld. Zijn deze allebei goed? Wat heeft de voorkeur?
- De schermen komen automatisch omhoog bij het starten van de auto. Hoe is dit geschakeld?
- Op welke manier kan ik geluid via de speakers van de auto krijgen? Ik zit er aan te denken om een VDO aan een RTI scherm te koppelen. Er zit nu een HU-601 in.

Wat heb ik allemaal verder nog nodig (naast het RTI scherm) om het zo goed mogelijk te fixen?

Thanks!
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

reeds per email beantwoord volgens mij inzake scherm.

mooie oplossing audio van navi via speakers is een muteset.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
S80 TDI
2nd Gear member

Ben bang dat je me met iemand anders verwart. Zou je me het eens uitkunnen leggen?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Ha!

Zal vast inderdaad, 2x precies dezelfde vragen binnen 6 uur tijd komt niet vaak voor ;-)
In een 99er past geen breedbeeld zonder eea te verbuigen etc.

Evt. via RIMA een gebruikt scherm en inbouwpaneeltje opzoeken.
(let op: zorg dat je de bekabeling erbij krijgt!!)

Dan vervolgens via een Video breakin box alles aan te sluiten wat PAL is en een RCA connector heeft (Composiet video).
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Welles
5th Gear member

Ho wacht, Bob, bedoel je nou dat je een los RTI-scherm (officieel Volvo) met zo'n break-in box werkend krijgt zonder dat je een RTI-computer hebt? Nee toch?
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

@Welles, ja dus.
Je hebt wel de originele kabel nodig, iig die voor de video.
(power is handig, maar die is makkelijk verkrijgbaar)
www.volvotech.eu

Welles
5th Gear member

Ik had die Break-in box al wel zien staan op je site, maar omdat daar het volgende bij staat:
Needs:
- some basic technical (12volt) knowledge
- a 12v in to activated one of the 2 channels
(could be rearview signal for one of the RCA ports, and just a switch giving 12V+ to the box for the other).
- Volvo RTI (original) system, with DVD
Dacht ik dat dat alleen werkte met een functionerend RTI-systeem, maar dat kan dus ook alleen met een scherm en een kabelboom naar het scherm? Wow.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
S80 TDI
2nd Gear member

Ik baal ervan dat er geen breedbeeld inpast. De meeste navigaties worden geleverd met breedbeeld optie. Dat zal er dan niet uitzien op een 5 inch. Bovendien zijn de breedbeelden beter verkrijgbaar en daardoor een stuk goedkoper. Ben dus benieuwd of het echt niet past of dat de pasvorm niet ideaal is.

@Bob zijn de videokabel €20,- en powerkabel € 45,- niet gewoon te koop bij volvotech.eu of zijn dit geen kabels die naar het scherm gaan?

Iemand een idee welke navigatie een gewoon scherm heeft in combinatie met een radiografische afstandsbediening en RCA aanlsuiting?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hoi,

Breedbeeld past natuurlijk wel als je maar genoeg werk er in steekt om dingen om te zetten (aanvoerbuizen lucht etc.)

Videokabel/powerkabel zijn niet voor een RTI scherm, sorry

NAvigatie opties:
- GVN53
- VDO 5300
www.volvotech.eu

S80 TDI
2nd Gear member

Stap 1 is ingezet! Ik heb een Scherm aangeschaft. Doordat deze direct in de auto past neem ik aan dat het geen breedbeeld is. De originele kabel zat er niet bij. Ik mocht vervolgens wel buiten kijken. Bleek in een van de schade auto's een kabel te liggen die op he scherm paste. Echter zat deze in de kabelboom verweven. Achter kwam die samen met de melbus weer uit de boom. Dus aan het begin en eind geknipt zodat ik ze thuis weer in elkaar kon maken. Echter.... De stekker die in het scherm moet is een hele brede, terwijl achter bij de melbus een smallere zichtbaar was. Bovendien zie ik op internet bij de schermen overal twee stekkers, waar bij mij er maar 1 zit (die van mij is dan ook breder) Heb ik nu toch de verkeerde kabel meegenomen? Het engst vindt ik nog dat de Break in Box van volvotech.eu een heel andere aansluiting heeft. Dit weerhoud me ervan om een nav computer te kopen + een breakinbox.. Maak ik ergens een denkfout?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Foto's svp ,dat verklaart 't meest!
www.volvotech.eu

S80 TDI
2nd Gear member

Hier zijn de foto's

Navigatiescherm aan de bovenkant
http://i533.photobucket.com/albums/ee33 ... C00290.jpg

Stekker die in het scherm geklikt zit.
http://i533.photobucket.com/albums/ee33 ... C00294.jpg

Stekker in het scherm (de andere verbinding is voor de speaker)
http://i533.photobucket.com/albums/ee33 ... C00295.jpg

Stekker aan de andere kant van de kabel
http://i533.photobucket.com/albums/ee33 ... C00293.jpg

Scherm onderkant
http://i533.photobucket.com/albums/ee33 ... C00291.jpg

Bedankt voor je feedback!
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

OK.

Navigatiescherm = 4:3 (geen breedbeeld)
Stekker is prima, past geen plug-play video-break in op maar wel een soldeerbare. Hoef je dus je kabel niet weer aan elkaar te solderen, daar komt de videobreakin tussen!

Wordt wel even meten of zoeken naar de pin bezetting, die heb ik niet van het oude type.

Groet!
www.volvotech.eu

S80 TDI
2nd Gear member

Zojuist de breakin box samen met een verloopkabel voor de stroomvoorziening bij Volvotech opgehaald.

Ik had een VDO 5700 (DVD) die middels een scherm kabel rechtstreeks op de breakinbox kon worden aangesloten. Hierdoor heb ik nog een ingang vrij voor een Camera of een DVD soeler. De weergave op het scherm ziet er goed uit.

De navigatiecomputer heb ik aangesloten via de verloopkabel tussen de radio. ZO hoef ik niet te knippen in bestaande kabels en heb ik wel de benodigde stroomvoorziening. De voiceover van de navigatie zal in eerste instantie via de centerspeaker gaan daar ik niet gebruik maar van deze module. Vanavond alles netjes wegwerken en een paar fotootjes plaatsen.

Echt chique zo'n scherm dat langzaam uit het dashboard naar boven komt!
S80 TDI
2nd Gear member

Zojuist de eerste rondjes gereden met de NAV. Doordat ik de High Performance centerspeaker gebruik is de 'stem' kraakhelder en veel beter dan de standaard VDO speaker. Ze komt goed over de radio heen zodat ik geen mutebox hoef te gebruiken. Op termijn kan ik tussen de NAV en de speaker nog een carkit zetten (achterin de koffer)

Het externe infrarood oog (het enige nadeel van de breakinbox) heb ik geplaatst in het bakje naast de radio. Geen mens die het ziet en het bereik is uitstekend!

Enige nadeel is dat ze iets accurater mag zijn. Hiervoor ga ik toch de pulse draad aansluiten. Kan iemand mij vertellen waar ik deze kan vinden?
S80 TDI
2nd Gear member

Enkele foto's

VDO:
Afbeelding

Gaten:
Afbeelding

Draadjes:
Afbeelding

Beeld: (slechte foto)
Afbeelding
cammaro
2nd Gear member

Heb je geen storingen gekregen. Het lijkt op de foto op je er spanning opzet terwijl er nog stekkers losliggen?
volvo c70 saffron pearl
2.3 t5 lekker roffelen
S80 TDI
2nd Gear member

Heb je geen storingen gekregen. Het lijkt op de foto op je er spanning opzet terwijl er nog stekkers losliggen?

Het aircopaneel heb ik losgemaakt, maar de kabels eraan gehouden. De radio kan gewoon ontkoppelt worden.

Pin 4 achter de radio heeft een te zwak tachosignaal. Vrijdag even naar de dealer om pin 10 onder het dashboard vrij te geven.
S80 TDI
2nd Gear member

Kan iemand een fotootje plaatsen met daarop de locatie van de RTI computer? Ik kan niet echt een goede locatie vinden die mooi weggewerkt is, waarbij de computer goed werkt.

Thanks!
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

RTI computer? bedoel je de Garmin GVN wellicht?
Gewoon achter paneel bij rechter voordeur (zelfde klepje als waar links de zekering kast zit), onder middenconsole of links achterin.
www.volvotech.eu

Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”