vraagje voor de LPi specialisten:
Ik heb recentelijk mijn vialle injectoren vervangen (wat moeite met starten wegens LPG in de inlaat; alle vier de injectoren verloren wat gas als onder water gehouden). Bij het vervangen van de injectoren viel het me op dat het gas maar blijft komen: gelijk drukopbouw als je de slangen weer in de injector drukt en het LPi 'circuit' weer gesloten is. Blijkbaar laat de afsluiter in het koppelblok gas door. Langere tijd laten ontluchten maakt geen verschil.
Mijn vraag: mag de afsluiter in het koppelblok wat LPG doorlaten / is dit normaal? Indien niet, waar kan dit soort lekkage op duiden? En kan men zo'n koppelblok eenvoudig loshalen en vervangen door een andere van het zelfde model (weet er nog eentje te liggen, tweedehands)? Ik neem aan dat er een afsluiter zit in de tank die in actie komt als je het koppelblok eraf haalt, maar ik zou het graag zeker weten...
LPi koppelblok
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
nee dit mag zéker niet!.caputtski schreef:Mijn vraag: mag de afsluiter in het koppelblok wat LPG doorlaten / is dit normaal?
tenzij je dit met draaiende motor hebt uitgevoerd.
als ik je beschrijving zo lees, maak ik op dat geen van de 2 afsluiters werkt.
controleer (of vernieuw) eerst de zekeringen eens.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28
Dank voor de reactie Ludo!
De zekeringen zijn in orde en recent vernieuwd, en ik heb de injectoren getest met de motor uit en van het contact. Zo slim ben ik gelukkig nog wel
.
Ik verwacht niet dat de afsluiter van de tank ook al defect is. Zou wel erg toevallig zijn... Maar wie weet. Ik heb de leiding slechts een kwartier laten ontluchten. Na die tijd kwam er nog steeds gas uit. Maar omdat het gas er niet hard uit loopt, kan het heel best zijn dat ik alleen het gas uit de leiding tussen tank en koppelblok langzaam zie ontsnappen... Ik kan het eens langere tijd (overnacht) proberen om zeker te stellen dat de afsluiter van de tank goed werkt.
Maar aangenomen dat de afsluiter van de tank goed werkt, kan ik dan wel het koppelblok er eenvoudigweg tussenuit halen - dat wil zeggen, zou dan de afsluiter van de tank automatisch in actie moeten treden? En is er iets te checken, vervangen of reviseren aan zo'n koppelblok - zoals de afsluiter, om maar eens iets te noemen?
De zekeringen zijn in orde en recent vernieuwd, en ik heb de injectoren getest met de motor uit en van het contact. Zo slim ben ik gelukkig nog wel
Ik verwacht niet dat de afsluiter van de tank ook al defect is. Zou wel erg toevallig zijn... Maar wie weet. Ik heb de leiding slechts een kwartier laten ontluchten. Na die tijd kwam er nog steeds gas uit. Maar omdat het gas er niet hard uit loopt, kan het heel best zijn dat ik alleen het gas uit de leiding tussen tank en koppelblok langzaam zie ontsnappen... Ik kan het eens langere tijd (overnacht) proberen om zeker te stellen dat de afsluiter van de tank goed werkt.
Maar aangenomen dat de afsluiter van de tank goed werkt, kan ik dan wel het koppelblok er eenvoudigweg tussenuit halen - dat wil zeggen, zou dan de afsluiter van de tank automatisch in actie moeten treden? En is er iets te checken, vervangen of reviseren aan zo'n koppelblok - zoals de afsluiter, om maar eens iets te noemen?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
in de leiding van het koppelblok naar injector zit nooit zoveel gas dat er na een kwartier nog steeds gas uitloopt.caputtski schreef:Ik heb de leiding slechts een kwartier laten ontluchten. Na die tijd kwam er nog steeds gas uit. Maar omdat het gas er niet hard uit loopt, kan het heel best zijn dat ik alleen het gas uit de leiding tussen tank en koppelblok langzaam zie ontsnappen...
het lijken me dus toch de spoeltjes in de afsluiters.
óf een fout in de LPE.
ik zou het daarom eerst laten controleren d.m.v. de diagnose computer, vóórdat ik klakkeloos onderdelen ging vervangen...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28
Met het uitlezen van de computer bij de specialist ben ik als eerste begonnen, maar dat bleek onspectaculair - geen foutmeldingen.
Maar... <stomme vragen modus aan> Misschien begrijp ik het niet goed, maar zorgen die afsluiters er niet juist voor dat er geen gas meer kan stromen als er _geen_ stroom op de installatie staat? Dan kan de electronica (spoel of LPE) de lekkage toch niet veroorzaken? <stomme vragen modus uit>
Maar... <stomme vragen modus aan> Misschien begrijp ik het niet goed, maar zorgen die afsluiters er niet juist voor dat er geen gas meer kan stromen als er _geen_ stroom op de installatie staat? Dan kan de electronica (spoel of LPE) de lekkage toch niet veroorzaken? <stomme vragen modus uit>
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
op de computer moet af te lezen zijn, of de afsluiter opengaat of niet.
de afsluiter gaat inderdaad dicht vanaf het moment dat er geen stroom meer op staat.
het is een wettelijk voorgeschreven onderdeel dat moet sluiten als er geen motortoerental of ontsteking signaal komt naar de LPE.
daarom ook de naam afsluiter of afsluitspoel.
de afsluiter word 'gevoed' door de dashboard schakelaar.
als je het contact in stand II zet, hoor je ze dan klikken?.
bij de pomp zal dat iets moeilijker waar te nemen zijn, omdat de pomp zelf ook gaat zoemen.
nooit zomaar de drukregelaar losdraaien.
er zit hoge druk op, dat geeft gegarandeerd vuurwerk!.
de afsluiter gaat inderdaad dicht vanaf het moment dat er geen stroom meer op staat.
het is een wettelijk voorgeschreven onderdeel dat moet sluiten als er geen motortoerental of ontsteking signaal komt naar de LPE.
daarom ook de naam afsluiter of afsluitspoel.
de afsluiter word 'gevoed' door de dashboard schakelaar.
als je het contact in stand II zet, hoor je ze dan klikken?.
bij de pomp zal dat iets moeilijker waar te nemen zijn, omdat de pomp zelf ook gaat zoemen.
nooit zomaar de drukregelaar losdraaien.
er zit hoge druk op, dat geeft gegarandeerd vuurwerk!.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28
Even snel nagekeken. Beide afsluiters klikken netjes en goed hoorbaar als je het contact op II draait. De pomp achterin gaat dan nog niet meteen draaien, maar pas zodra de motor gestart is (even op vol toerental, dan rustig zoemen; tijdje later als de motor op temperatuur is hoor je de injectoren tikkeren). Klopt?
Overigens, de reden dat de injectoren verdacht, en nu denk aan het koppelblok, is vanwege wat ik heb gevonden op verschillende forums. Meest genoemde oorzaak voor mijn "LPG flooding / wat moeilijker starten" probleem: lekkende injectoren. Op de tweede plaats: problemen met het koppelblok/drukregelaar. Vandaar...
Mocht je nou toch het koppelblok uit moeten bouwen, hoe laat je dan op een verantwoorde manier het gas uit je leidingen?
Overigens, de reden dat de injectoren verdacht, en nu denk aan het koppelblok, is vanwege wat ik heb gevonden op verschillende forums. Meest genoemde oorzaak voor mijn "LPG flooding / wat moeilijker starten" probleem: lekkende injectoren. Op de tweede plaats: problemen met het koppelblok/drukregelaar. Vandaar...
Mocht je nou toch het koppelblok uit moeten bouwen, hoe laat je dan op een verantwoorde manier het gas uit je leidingen?