vervangen temperatuur sensor / koelvloeistof

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
jerryx
2nd Gear member

ben van plan om voordat ik op vakantie ga toch maar de temp. sensor te vervangen. bij de eerste 20 km op de snelweg komt de temp. niet op het midden, (daarna bij stoplichten wel).
Ik weet dat hier al veel over geschreven is maar ik kan op het forum geen duidelijke stapgewijze beschrijving vinden van:
- het vervangen van de temperatuur sensor
- waar ik de koelvloeistof af tap..

Ik heb trouwens geen ontluchtingsnippels op mijn koelvloeistof slangen, dus hoe kan ik, nadat ik sensor/koelvloeistof heb vervangen het koelsysteem weer geheel ontluchten?

Bvd voor de reacties!
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
dr hilus
2nd Gear member

De snelle manier, zonder koelvloeistof aftappen, is gewoon na het losdraaien van de oude sensor de nieuwe sensor er direct in te draaien. Dus op het laatste stukje van het uitdraaien van de oude sensor moet je de nieuwe al in je andere hand klaar houden.

Wees wel snel, want anders loopt de koelvloeistof door het gaatje eruit. Als je het een beetje snel doet, is het verlies aan koelvloeistof minimaal. Wel een lap er onder houden. En even checken of er nog koelvloeistof bijgevuld moet worden.

Ben je er overigens wel zeker van dat wat je beschrijft door de temp sensor komt? Het klinkt meer als bv een thermostaat die niet helemaal fris meer is.
jerryx
2nd Gear member

de thermostaat kan het ook zijn, misschien wel logischer inderdaad.. waar zit die, hoe vervang ik die, en wat kost dat?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Naar mijn bescheiden mening kun je het beter laten doen,zo aan je reacties te merken.:)
jerryx
2nd Gear member

hahaha, kom ik onzeker over??

ik had gehoord dat een temp.sensor vervangen heel eenvoudig was.. en koelvloeistof vervangen deed ik bij mijn vorige auto's ook altijd, alleen kon bij mijn 460 niet zo snel zien waar ik moet af tappen..
dr hilus
2nd Gear member

Gebruik anders eerst de zoekfunctie even , op 'thermostaat' krijg je 74 hits voor de 400 serie. En ook een antwoord op al je vragen :)

Lees bijvoorbeeld http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hermostaat eens in z'n geheel door. Bij je B18U motor vind je het thermostaathuis op dezelfde plek, recht onder de verdelerkap.
philippevk
2nd Gear member

koelvloeistof aftappen gaat door middel van een rode nippel onderop de radiator. Bij thermostaat afhalen even kijken naar de staat van het blok en dan eventueel wat vloeibaren pakking gebruiken als er veel is ingevreten.
SchoutenCC
5th Gear member

Heeft waarschijnlijk niets met de genoemde temperatuursensor te maken, die is vooral voor koude start van belang. Jij hebt inderdaad waarschijnlijker een probleem met je thermostaat. Haal 'm bij de dealer (liever niet die van brezan etc.) en je bent met een paar minuten klaar.
Aftappunt is inderdaad onder de radiator (bodemplaat wegnemen), bestuurderszijde. Kun je zelfs een tuinslang op aansluiten.
Ontluchtingnippel kan ook gewoon goed verstopt zijn. Aan de achterzijde van je kop (tussen thermostaathuis en luchtinlaat) lopen een paar slangen die met een klemmetje worden vastgehouden. Haal die slangen eens los en kijk of je dan niet stiekem toch een klein wieltje vindt.
Zit die er echt niet, laat dan gewoon rustig het blok warm lopen met de dop van het reservoir open zodat de lucht vanzelf kan ontsnappen. Bijvullen wanneer nodig en eerste week ofzo in de gaten houden.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”