stationair toerental te hoog

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Horjus 940
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27.02.2008 - 15:00
Locatie: Zeist

Hallo,
Ik worstel al een poosje met het volgende:
Volvo 940 station. 2300 motor B23FB
Het toerental stationair is sinds een poosje te hoog. van 1500 tot 2000.
De garage had alles nagekeken en geen oplossing gevonden behalve dat het aan de stationairregelaar of stappenmotor lag. Ik heb het ding schoongemaakt en toen ik er stroom 12v op zette reageerde het ding keurig. Deze er weer ingezet en geen resultaat. Niettemin via marktplaats een andere gekocht. Geen resultaat.
Ik lees op andere forumsites dat het aan een vieze CIS klep kan liggen. Die wil ik wel reinigen. Waar zit de CIS klep echter?
Verder lees ik over een registerregelaar op de slang voor de stationair regelaar.
Wie weet raad...
Bij voorbaat dank

Bob Horjus
Jacow
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Kijk eens naar de luchtmassameter...bekend euvel:-)

groet,

Jacow
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Luchtmassameter, Jacow?
Waarom denk je dat?
Mijn b230FB liep slecht (zeg maar: niet) op benzine, omdát de LMM stuk was, dus niet hoger toerental, maar juist veel lager, want te weinig peut.
Of kan het stuk zijn van een LMM zch dan op twee manieren uiten?

Ik zou namelijk eerder een sterk vervuild gasklephuis verdenken, of een verstopte carterventilatie, niet?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Jacow
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 22.10.2006 - 14:32
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Baseman schreef:Luchtmassameter, Jacow?
Waarom denk je dat?
Mijn b230FB liep slecht (zeg maar: niet) op benzine, omdát de LMM stuk was, dus niet hoger toerental, maar juist veel lager, want te weinig peut.
Of kan het stuk zijn van een LMM zch dan op twee manieren uiten?

Ik zou namelijk eerder een sterk vervuild gasklephuis verdenken, of een verstopte carterventilatie, niet?
ach, ik praat slechts uit ervaring met mijn 2.0 t. Deze liep ook slecht stationair en na alle bovengenoemde mogelijkheden te hebben doorgelopen(je kunt valse lucht nog testen) bleef de LMM over en ja hoor, na de computertest bleek dit het euvel. Niet goedkoop overigens :cry:

groet,

Jacow
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Nee, ik weet het.
Gelukkig spaar ik die dingen, komt altijd nog wel eens van pas....;-)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Horjus 940
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27.02.2008 - 15:00
Locatie: Zeist

Heren,
Bedankt voor het advies tot dusver.
De luchtmassameter kan het niet zijn. Die is recentelijk vervangen.
Vies gasklephuis ga ik nakijken en misschien de valse lucht ..... is een idee. Waar zou dat 'gat' dan moeten zitten?
Oh ja, dat bedacht ik me later. Koude start is ook niet je van dat. Hij doet er vaak 4x proberen over voordat hij het doet. Hij doet het dan ook wel altijd. Dus lopen doet ie, alleen het duurt even. Zou misschien ook op valse lucht kunnen duiden?
Ik geef bericht als ik het probleem onder controle heb.
Horjus 940
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27.02.2008 - 15:00
Locatie: Zeist

Heren deskundigen,
Ik heb gekeken naar de gasklep. Lijkt me niet vies.
Ik heb gekeken naar valse lucht (zo dan op die dikke plastic slang moeten zitten die van de LMM komt. Misschien ..... er zit geen slangenklem om bij de LMM.
ontdekking. Ik kneep de slang dicht die naar de stappenmotor leidt en prompt zakte het stationairtoerental naar een acceptabel niveau >>> 600 toeren.
Ik heb er nu een houtlijmklem op zitten om te zien of hij ook als hij koud is slecht start. Nog niet uitgeprobeerd. Hebben jullie een idee of dat kwaad kan, met zo'n dichte slang rijden?
Mgr.
Bob Horjus
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

600 rpm is GEEN acceptabel toerental en dus ook niet mee gaan rijden.
Toerental staat in je boekje, ik meen 800 +/- 50.
Hij moet zakken naar 500, bijna afslaan maar nog nét blijven lopen.
De CIS klep doet de rest.

Ingaande kant van de LMM, zit een rubber, wat in het luchtfilterhuis zit, aan de uitgaande kant, zit geen rubber, maar moet wel een slangeklem, zeker NA de LMM.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”