Beste forumleden,
Ik overweeg een 940 estate diesel te kopen. Het valt mij op dat er nogal wat gereviseerde motoren onder de beschikbare occasions zijn. Is de kwaliteit van die motoren wel des Volvo's??? Wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Groeten, Eric
Volvo 940 2.4 diesel
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het zijn VW motoren,dus wel goed
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 19:08
- Contacteer:
De diesels krijgen nog wel eens wat kritiek, maar veel problemen met deze diesels hebben als oorzaak ondeskundig onderhoud aan bijvoorbeeld de distributie. Of ondeskundige rijders, dat is ook een belangrijke oorzaak van diesel die het begeven. Het zijn geen common rail diesel, dus verwacht geen snelle auto. Rijd ze rustig warm en heb daar echt geduld mee. Zorg voor goed onderhoud en je kunt er een leuke auto aan hebben. En dat getokkel van die zespitter is een zalig gevoel en gehoor! Althans, dat vind ik dan...
Volvo 944, B230FK, M90, Vialle LPi, 308kkm, ECC, CC, Leer, Bl.berry Pearl, ";Indy";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
-
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
- Locatie: Den Haag
Op Tijd olie verv, diesel filter vaak vervangen en rustig warm rijden. Kan je er jaren lang plezier mee hebben. Ik zeg je wel eerlijk dat dit niet de beste motoren zijn. Zwakpunt zijn de cilinderkop die gaan vaak stuk. Ik zal het persoonlijk nooit doen.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
- Locatie: Zwolle
Bedankt voor jullie reacties, ik begrijp dat een diesel rustig warm gereden moet worden. En dat de eigenaar er regelmatig onderhoud aan moet plegen. Het 'zwakke' punt de cilinderkop zou dus kunnen verklaren dat er veel gereviseerde motoren in de 940's geplaatst zijn. Ik denk dat het heel moeilijk wordt om een betrouwbaar exemplaar te vinden. Want hoe weet je nu of de vorige eigenaar(en) netjes de aggregaat heeft warmgestookt?
Groeten, Eriic
Groeten, Eriic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het stuk gaan van de cilinder kop dat valt in de praktijk wel mee,ze gaan niet meer of minder stuk dan bij een ander merk!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 19:08
- Contacteer:
En als de koppen stuk gaan, dan is dat vaak het gevolg van onjuist of geen onderhoud. Denk aan poelie`s die niet goed vastgedraaid worden, waterpompen die niet meevervangen worden met de distributie. Als er dan in de distributie iets mis gaat, dan slaan de klepstoters tegen de nokkenas, die dan vaak in stukken breekt. Of je daar de kop dan de schuld van mag geven? Rijd verantwoord met zo`n auto, zorg voor goed en tijdig onderhoud, dan kun je er een heerlijke auto aan hebben!
Volvo 944, B230FK, M90, Vialle LPi, 308kkm, ECC, CC, Leer, Bl.berry Pearl, ";Indy";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Het spijt me om het te moeten zeggen, maar die VAG diesel "sucks"!
Van alle Volvo's die ik heb gehad was de 240 diesel 6 cilinder de enige die ik met gejuich heb verkocht en voor een fractie van de prijs die ik ervoor betaald had: de zuigersnelheden zijn te hoog en de klepgeleiders te kort, waardoor bij gewoon gebruik de boel na 100.000 km gereviseerd moest worden. En de hele 100.000 km rookte het ding bij echt gas geven als een kampvuurtje. Daarna: wéér een totaalrevisie!! De Volvo dealer beweerde toendertijd dat ik gewoon te hard reed met de auto, maar de chefmonteur van VAG in Amsterdam zei (nadat hij had begrepen dat het blok in een Volvo stond...) "waardeloos blok, veel te gauw versleten, komt uit de transporter en daarin blijven ze ook niet heel".
Ik heb dan ook met verbazing de positieve geluiden op dit forum gevolgd over de 6 cilinder VAG, maar goed, misschien waren de latere bouwjaren beter????
ps.s de auto kreeg gewoon zijn beurten bij de Volvo dealer.
Van alle Volvo's die ik heb gehad was de 240 diesel 6 cilinder de enige die ik met gejuich heb verkocht en voor een fractie van de prijs die ik ervoor betaald had: de zuigersnelheden zijn te hoog en de klepgeleiders te kort, waardoor bij gewoon gebruik de boel na 100.000 km gereviseerd moest worden. En de hele 100.000 km rookte het ding bij echt gas geven als een kampvuurtje. Daarna: wéér een totaalrevisie!! De Volvo dealer beweerde toendertijd dat ik gewoon te hard reed met de auto, maar de chefmonteur van VAG in Amsterdam zei (nadat hij had begrepen dat het blok in een Volvo stond...) "waardeloos blok, veel te gauw versleten, komt uit de transporter en daarin blijven ze ook niet heel".
Ik heb dan ook met verbazing de positieve geluiden op dit forum gevolgd over de 6 cilinder VAG, maar goed, misschien waren de latere bouwjaren beter????
ps.s de auto kreeg gewoon zijn beurten bij de Volvo dealer.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Er schiet me nog te binnen dat ik tegen het ding begon te praten als ik acceleratie wilde: "je moet niet brullen, je moet gáán!"
Het koppel was verdorie minder dan van de B21 benzine motoren!
Mét turbo zal dat misschien wel meevallen......
Het koppel was verdorie minder dan van de B21 benzine motoren!
Mét turbo zal dat misschien wel meevallen......
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
met stofzuiger zijn de cijfers ook niet zo schokkend wat betreft koppel en vermogen dat de B230FK(het lpt blok) er ook maar iets voor onder doet...
De diesel met stofzuiger levert 10NM koppel meer bij 200 toeren MEER! als het benzine blok, het heeft alleen wel 13pk minder bij 300 toeren minder als het benzine blok.
Neem daarbij dat de laatste en verst uitontwikkelde Red blocks van de besten waren en mijn keuze is heel snel gemaakt, zeker gezien het feit dat ik ook veel ritjes van 10 km maak en niet heel gek veel geduld met warm rijden heb.
De diesel met stofzuiger levert 10NM koppel meer bij 200 toeren MEER! als het benzine blok, het heeft alleen wel 13pk minder bij 300 toeren minder als het benzine blok.
Neem daarbij dat de laatste en verst uitontwikkelde Red blocks van de besten waren en mijn keuze is heel snel gemaakt, zeker gezien het feit dat ik ook veel ritjes van 10 km maak en niet heel gek veel geduld met warm rijden heb.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 19:08
- Contacteer:
Is natuurlijk wel een beetje appels met peren vergelijken. Aan de ene kant een diesel en aan de andere kant een benzine auto. Ik heb beiden en ieder heeft zijn eigen karakter en voordeel. Met mijn lpt (eigenlijk hpt met 200pk...) moet ik oppassen voor bekeuringen. Met m`n diesel heb ik daar niet zo snel last van, die gaat niet zo rap. Is ook een voordeel
De diesel is echter een véééél fijnere auto als werkpaard voor de trailer. Veel rustiger dan de lpt (ook toen ie nog lpt was). Hij doet gewoon z`n werk. Ja hij is lawaaiig, maar hier op de veluwe is ook dat een voordeel. Als ik met m`n lpt rijd, dan horen de toeristen mij niet aankomen en blijven lekker midden op de weg rijden. Met m`n diesel gaan ze wel aan de kant, enerzijds omdat ze hem aan horen komen en anderszijds omdat ze denken dat het een vrachtwagen is
.
Ik blijf het niet fair vinden om de diesels zo af te branden. Het zijn geen moderne diesels en dat waren ze ook in de 90-er jaren niet, dus moet je ze met beleid rijden. Zorg voor goed en tijdig onderhoud, dan kunnen ze lang genoeg mee.


Ik blijf het niet fair vinden om de diesels zo af te branden. Het zijn geen moderne diesels en dat waren ze ook in de 90-er jaren niet, dus moet je ze met beleid rijden. Zorg voor goed en tijdig onderhoud, dan kunnen ze lang genoeg mee.
Volvo 944, B230FK, M90, Vialle LPi, 308kkm, ECC, CC, Leer, Bl.berry Pearl, ";Indy";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Ben bang dat ik er nooit positief over zal zijn omdat ik weinig aanhangers/trailers sleep met de Volvo en in mijn ogen het Red Block superieur is. Maargoed aan bijna elke motor die geen Red Block is zijn zoveel punten te vinden waarop het Red Block beter is in mijn ogen... En alle kleine schoonheidsfoutjes van het Red Block die kan ik makkelijk voor mezelf goed praten.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Tjsa, als gezegd: mijn diesel brandde zichzelf af, ik had hem in goed vertrouwen in Volvo's gekocht.
Maar misschien kan iemand mij vertellen dat de latere versies beter waren?
Trouwens, het geluid dat het ding produceerde vond ik wél mooi: een echt 6 cilindergeluid. (Als ie warm was dan, hè, koud stond iemand een bak spijkers te rammelen.)
Maar misschien kan iemand mij vertellen dat de latere versies beter waren?
Trouwens, het geluid dat het ding produceerde vond ik wél mooi: een echt 6 cilindergeluid. (Als ie warm was dan, hè, koud stond iemand een bak spijkers te rammelen.)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 19:08
- Contacteer:
Tsja, ik durf niet te zeggen of de nieuwere versies beter zijn dan de oude. Wat ik wel weet is dat ook deze diesels met het door mij eerder genoemde gebruik ook makkelijk km-standen van 4/5 ton kunnen halen. De mijne heeft er nu 382kkm op staan. Dat was er zo een die niet goed onderhouden is. Poelie niet goed vast gezet, waardoor de distributieriem er af gelopen is en de klepstoters de nokkenas in drie stukken hebben gebroken. Ik heb hem voor een sloopprijs gekocht en er een nieuwe kop op gezet. Hij loopt weer als een zonnetje! Het onderblok mankeert nooit wat aan, dus ik kan er zeker weer een tonnetje of 4 tegen.
Volvo 944, B230FK, M90, Vialle LPi, 308kkm, ECC, CC, Leer, Bl.berry Pearl, ";Indy";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Oké, dat klinkt beter dan mijn ervaring!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 19:08
- Contacteer:
Wat ik overigens wel herken in jouw verhaal, is dat je tegen hem praat om hetm vooruit te krijgen
De mijne is dan wel een geblazen versie, maar is op het moment zeker niet snel te noemen. Waarschijnlijk veroorzaakt door een lekkende brandstofpomp of mogelijk een verstopte uitlaat. Ik heb andere geblazen varianten gereden en die zijn een stuk sneller dan die van mij en kunnen dus uitstekend meekomen in het verkeer.

Volvo 944, B230FK, M90, Vialle LPi, 308kkm, ECC, CC, Leer, Bl.berry Pearl, ";Indy";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
Volvo 964 B6254FS, M90, 142kkm, ECC, CC, Leer, El. SKD, Silversand, ";Phoenix";
Volvo 945 D24TIC, M46, 383kkm, ECC, CC, Leer, Handb. SKD, Antraciet, ";Lazarus";
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
- Locatie: Zwolle
Grappig om de verschillende meningen en ervaringen te horen! Ik ben nu van mening dat ik beter niet aan een 940 diesel kan beginnen als ik de verdeelde meningen beluister. Misschien toch maar naar een V70 2.5 tdi uitwijken? ook weer een VAG blok!?
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
En waarom niet gewoon een 940 LPT met G3 LPi?
De V70 is een heel andere auto, dus gewoon gaan proefrijden en kijken of het je bevalt.
Ps. ik heb niet gezegd dat VAG altijd slechte motoren bouwt hoor! Alleen die oude 6-cilinder was bij mij een beroerd ding.
De V70 is een heel andere auto, dus gewoon gaan proefrijden en kijken of het je bevalt.
Ps. ik heb niet gezegd dat VAG altijd slechte motoren bouwt hoor! Alleen die oude 6-cilinder was bij mij een beroerd ding.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
- Locatie: Zwolle
Beste whitehorsekart, ik wil juist een diesel estate om max bagageruimte te hebben en op buitenlandse tripjes een grotere actieradius te hebben op één tank brandstof. Met lpg blijft het soms lastig. Mijn huidige 940 kan max 400 km op een tank lpg rijden. V 70 is wat mij betreft al een beetje te modern, ik blijf de karakterestieke neus van de 940 geweldig vinden. Maarre als een 940 TD wat twijfelachtig is dan heb ik weinig andere keuze binnen het Volvo assortiment.
en natuurlijk maakt VAG hele goede diesels, Audi a6 met gemiddeld 350000km zijn geen uitzondering.
Een mooie 940 estate met LPI is wel een optie, ik zal eens gaan speuren.
Eric
en natuurlijk maakt VAG hele goede diesels, Audi a6 met gemiddeld 350000km zijn geen uitzondering.
Een mooie 940 estate met LPI is wel een optie, ik zal eens gaan speuren.
Eric