hallo,
ik heb een automaat in de s80 en nou vroeg ik me zo eens ff af: wat is nou beter voor de automaat? stilstaan voor bijv stoplichten met de rem en in de D, of elke x als er stilstand optreed de automaat in de n drukken.
hoe doen jullie dit?
bert
automaat in d voor de stoplichten
- bertvdboon
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 14.05.2009 - 11:58
- Locatie: ommen
peugeot 205 1.6 xsi
peugeot 306 1.4
bmw 5351
bmw 320i
volvo s80 2.4 comfort
peugeot 206 2.0 gti
Volvo xc90 2.5t summum geartronic
peugeot 306 1.4
bmw 5351
bmw 320i
volvo s80 2.4 comfort
peugeot 206 2.0 gti
Volvo xc90 2.5t summum geartronic
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
oei, das een discussie waar volgens mij nooit overeenstemming wordt bereikt :evil:bertvdboon schreef:hallo,
ik heb een automaat in de s80 en nou vroeg ik me zo eens ff af: wat is nou beter voor de automaat? stilstaan voor bijv stoplichten met de rem en in de D, of elke x als er stilstand optreed de automaat in de n drukken.
hoe doen jullie dit?
bert
deze is reeds meerdere malen gevoerd en er zijn verschillende theoriën en meningen hierover...
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 735.0.html
zelf laat ik hem altijd in de D staan (op de rem dus) tenzij ik weet dat ik wat langer moet wachten, dan gaat ie gewoon in de N.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
In N en P draait de olie pomp in de automaat niet mee, kan koelingsproblemen in de automaat geven.
Met de voet op de rem kunnen je remschijven krom gaan staan als ze ongelijk afkoelen.
Zeker in het klimaat waar ik woon lijkt me voet op de rem beter.
Met de voet op de rem kunnen je remschijven krom gaan staan als ze ongelijk afkoelen.
Zeker in het klimaat waar ik woon lijkt me voet op de rem beter.
- bertvdboon
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 14.05.2009 - 11:58
- Locatie: ommen
dan ben ik dus zoals ik het her en der lees gemiddeld.. ik heb ook altijd de voet op de rem of als ik weet dat ik langer stil sta in de p. hier last van kromme schijven? lijkt me haast niet.
peugeot 205 1.6 xsi
peugeot 306 1.4
bmw 5351
bmw 320i
volvo s80 2.4 comfort
peugeot 206 2.0 gti
Volvo xc90 2.5t summum geartronic
peugeot 306 1.4
bmw 5351
bmw 320i
volvo s80 2.4 comfort
peugeot 206 2.0 gti
Volvo xc90 2.5t summum geartronic
-
syswichers
Iedere keer switchen tussen D en N kost extra wrijving in de bak. Wrijving is (meer) slijtage! Niet doen dus en lekker in de D laten staan met de voet lichtjes op de rem.
Het klopt dat de bak hierdoor iets warmer wordt, echter is de bak hierop berekend. Tenzij het verkeerslicht een uurtje of drie op rood blijft staan. Hahaha...tegen die tijd heb je ook kramp in je voet.
Bovenstaande is het advies dat ik van AuTrans heb gekregen. Ik mag aannemen dat ze het daar wel weten! Daar is overigens ook de bak van mijn T6 geheel gereviseerd. Echt klasse en perfecte service!
Het klopt dat de bak hierdoor iets warmer wordt, echter is de bak hierop berekend. Tenzij het verkeerslicht een uurtje of drie op rood blijft staan. Hahaha...tegen die tijd heb je ook kramp in je voet.
Bovenstaande is het advies dat ik van AuTrans heb gekregen. Ik mag aannemen dat ze het daar wel weten! Daar is overigens ook de bak van mijn T6 geheel gereviseerd. Echt klasse en perfecte service!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41685
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Gewoon in D laten staan.
Alleen als het wat langer duurt (brug is open of zo) zet ik 'm in P en de motor uit.
Alleen als het wat langer duurt (brug is open of zo) zet ik 'm in P en de motor uit.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Blue Thunder
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37
Zoals al eerder aangehaald kan je de bak gewoon in D laten staan. Enige puntje van aandacht is wanneer je wat harder dan normaal hebt geremd, na een afrit van de snelweg ofzo. Dan is het beter voor je remschijven om de bak in N te zetten en niet te remmen. Zo voorkom je kromme schijven.... In stads verkeer gewoon bak in D en voet op de rem (ben je ook goed zichtbaar met brandende remlichten
)
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.















