Vervangen versnellingspook

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Autoshampoo
4th Gear member

Ik weet dat er veel over te vinden is op het forum, maar niet wat ik wil weten. Ik zoek namelijk naar een beschrijving hoe ik het beste de oude pook kan verwijderen. Weet iemand hoe ik dat witte omhulser eruit krijg? Vadis helpt me niet echt verder. NB. een beschrijving hoe de Spaceball er in moet kan ook geen kwaad :lol: .

Afbeelding

Afbeelding
Dat witte geval moet er dus uit, maar hoe krijg ik in vredesnaam die stangen los (...)

Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen, voordat m'n vader niet meer kan schakelen :P !
Arnoud
HansEindhovenV70
4th Gear member

Ik denk dat je wat meer delen moet verwijderen voordat je er goed bijkomt!?
aertssenhjc
5th Gear member

Ik zal van het weekend wel wat foto's maken van mijn spaceball. kun je het een op een effe vergelijken!!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Autoshampoo
4th Gear member

Super, thanks.

Inderdaad Hans, alleen ik weet niet waar ik moet beginnen?!
Arnoud
samo
2nd Gear member

hallo,

eigenlijk is het heel simpel, als je de moeilijke ombouw erheen er helemaal af krijgt:

M.a.w. Eerst de hele ombouw met armleuning en asbak ( hele bups eruit ) Dit is +/- 15-20 minuten werk.

Daarna is het heel simpel. De witte behuizing is met 4 groete schroeven vastgemaakt aan de chassis. deze eruit. dan loopt er een koppel kogelstang naar de onder kant van de handpook , die loskoppelen en uiteraard de elektro kabels losmaken.

Nu weer in de zelfde volgorde de space bal behuizing erin, Dus; koppelstang vastklikken, 4 schroeven en elektro kabel.

en uiteraard heel de behuizing weer opbouwen. Al met al een half uur werk.

Dealer vroeg mij ruim 1100 euro voor vervanging van normaal pook naar spaceball.

Heeft mij 50 euro aanschaf gekost ( bij Rima -2ehands ) en half uur installatie.

Nou succes.
XC60 D5 AWD summum
Autoshampoo
4th Gear member

Bedankt! En die middenconsole eruit halen is noodzakelijk? Ik zag namelijk dat er al een paar klipjes zijn afgebroken, dus we moeten even voorzichtig doen...
Arnoud
Pikantje
3rd Gear member

In het kader van updaten van het interieur van mijn S60 heb ik de "oude" spaceball-pook vervangen door die van een nieuw type en heb zodoende de volgende foto's kunnen maken van de gehele constructie.

Het verwijderen van de middenconsole is echt noodzakelijk, maar niet extreem moeilijk: eerst 2 schroefjes onder de pennenhouder en 2 schroefjes in het opbergvak onder de armsteun verwijderen, dan het geheel langzaam omhoog tillen en aan de achterkant de stekker van de 12 Volt aansluiting losmaken, dan het geheel verder omhoog bewegen en de hoes van de handrem "binnenstebuiten" trekken.

Echt moeilijk is het niet, maar omdat die middenconsole zo lomp groot is moet je oppassen met beschadigen.

Succes,
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Autoshampoo
4th Gear member

Grote g*dheid, moeten die bedieningskabels er ook helemaal uit? Nee toch? Onze nieuwe 2ehands spaceball bestaat alleen uit het witte deel ex. de bedieningskabels. Maar hoe krijg ik die bedieningskabels los van het oude deel?

Die middenconsole slopen ben ik - nadat ik even heb gekeken - niet meer zo onzeker over, komt wel goed. Een kwestie van gewoon beginnen denk ik, en kijken waar het schip strandt...

Bedankt voor de support tot zover!
Arnoud
samo
2nd Gear member

nee , je hoeft de bedieningskabels van je oude niet te vervangen ( of ze moeten aan vervanging toe zijn ).

je koppelt de kabels af bij de behuizing, het is nl kogelkoppeling en koppelt het weer in de nieuwe behuizing. simple as that.
XC60 D5 AWD summum
Autoshampoo
4th Gear member

Gewoon een kwestie van eruit trekken dus?
Arnoud
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”