turbogat S70 TDI vs. 850 TD

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Renze TDI
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.06.2009 - 08:14

...Ik denk dat m'n nieuwe V70 een Euro 3 motor heeft, en de 850 een Euro 2 ?

De 850 pakte altijd lekker op, maar de V70 rijdt als een jaren 70 diesel, net een Honda met Vtec die vanaf een bepaald toerental begint te trekken.

IS hiet wat aan te doen met chiptuning, een powerbox, of wat ook ?

Wat is het goedkoopst en wat is het best ? Het gaat me eigenlijk alleen om het turbogat, die volle 174 pk die je kunt pakken met een ander chippie, is wel leuk maar eigenlijk pure overdaad, de TDI is snel zat.

En leggen alle gechipte diesels een rookgordijn bij de stoplichten ? Ik werd ingehaald door een leaserijder in een V50, je kon het geen roet meer noemen, bijna steenkolengruis wat hij uitbraakte... Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou de afstelling eens laten controleren, zoawel van de distributie als de pomp timing. Als dat niet helemaal lekker staat kan de trekkracht onderin ook erg tegen vallen. Laatst in de V70 tdi van een vriend gereden en dat viel me niet tegen wat betreft trekkracht onderuit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Renze TDI
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.06.2009 - 08:14

....Deze auto heeft vanaf Februari stilgestaan bij een handelaar, en ik heb hem donderdag gekregen. Eerst voornamelijk rustig gereden naar het werk. Gisteravond effen de 200 aangetikt en 'm flink losgetrapt: Vandmiddag weer een heel stuk B-wegen gereden met veel bochten, en hij is nu veel soepeler:

Ik denk dat hij wat sloom is geworden van het lange stilstaan, en dat hij gewoon even goed warm moest worden om de pijp leeg te kuchen. Het turbogat is veel minder aanwezig als 2 dagen geleden, en verschilt weinig met die van mijn oude 850: Echter bovenin heeft de S70 veel meer power dan de 850, omdat die een storing in het motormanagement had, waardoor hij boven de 3000 toeren slecht trok.


De trekkracht vanaf 1000 toeren is inderdaad geen probleem, maar voor m'n gevoel hield hij wat in tussen de 1500 en 2200 toeren, waarna de turbo er opeens vol bovenop gaat... Normaal rijd ik tussen de 1700 en 2500 toeren, met het gas op de bodem. Lekker vlot doorrijden met niet te veel toeren. Dan is een turbo die plots invalt midden in dat toerengebied, erg irritant, maar hij rijdt steeds beter.
Misschien een keer voor de aanhanger een flinke rit maken om het resterende vuil eruit te branden, en dan een keer olie verversen om eventuele neerslag in de olie, eraf te tappen.

De timing maak ik me overigens zowieso geen zorgen over, hij heeft een nieuwe distributieriem gekregen afgelopen week toen ik hem kocht. Die handelaar is een oud-collega van me die bij een Volvo specialist heeft gewerkt voordat hij zijn huidige zaak heeft overgenomen.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Alles leuk en aardig, maar om de timing goed te zetten (vooral) na een distributiewissel is cruciaal. Je moet deze niet alleen statisch goed stellen, maar zeker ook dynamisch. Het laatste vergt speciaal gereedschap waar alleen volvospecialisten of dealers over beschikken. timing controle moet eigenlijk elke beurt gebeuren.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Renze TDI
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01.06.2009 - 08:14

Okee dan, dan moet ik hem maar eens bellen. Misschien heeft hij het gereedschap geleend bij zijn oud-werkgever, of misschien niet. (dan ga ik vragen bij de Volvo specialist in een naburig dorp)

Zoals hij nu rijdt is te vergelijken met de 740 TD die m'n pa vroeger had.. bij 2200 toeren verdubbelt het vermogen opeens, waarna hij (voor je gevoel althans) er als een speer vandoor gaat. Daaronder is hij een beetje slapjes.
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Roken doen alle TDI motoren. Chiptunen loont zich; ca 174 pk met een chip. Zelf goede ervaringen met Rica, destijds onder mijn 850 Tdi Sedan.

Een powerbox raadt ik af; systemen die het motormanagement niet opnieuw doorberekenen maar valse waardes opgeven om het vermogen te verhogen hebben nooit mijn voorkeur gehad. Uiteraard heb ik ze wel gehad, een chip leek eerst te duur, maar ik nadat die erin gezit was wilde ik deze nooit meer kwijt! En roken, ja, dat blijft hé!

De motoren zijn praktisch onverslijtbaar; ze gaan defect door verkeerde bezuinigingen. Vervang altijd distributieriem en waterpomp (+ evt spanrol als deze bijgeluid geeft) elke 120.000km en verder loop je weinig risico's.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”