nieuwe trotse V50 bezitter met enkele vragen (ECC)

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Lexy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.06.2009 - 15:23
Locatie: Delfgauw

Beste Forum-leden,

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van een mooie zwarte V50 2.0D Momentum uit 2005 (met o.a. high performance sound system, parc sensors en Cygnus 16").

De auto bevalt zeer goed en dan met name de prestaties van de diesel-moter en de complete uitrusting. Ik heb echter ook een tweetal vragen die jullie wellicht kunnen beantwoorden:

Bij het gebruik van de ECC schakel ik regelmatig de airco regelmatig uit gezien dit vermogen kost (toch?). De ECC blijft dan op auto staan. Als het echter te warm in de auto wordt en ik stel de temperatuur in op een temperatuur lager dan de buitentemperatuur. Ik verwacht dan dat de airco weer automatisch wordt ingeschakeld zoals bij mijn vorige auto. Dit gebeurt echter niet. De blower blijft ook op een hoog toerental draaien, klopt dit?

Wij hebben zwarte dakdragers, is er op het forum een topic om deze te ruil aan te bieden tegen aluminium dragers?

Alvast bedankt!

gr,
Alex
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Je moet eerst de airco weer inschakelen, onderste linker knop op de middenconsole.

De blower blijft met een hoog toerental draaien totdat de gewenste temperatuur is bereikt.

Ik laat de ECC altijd aanstaan, pas alleen de temperatuur aan.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Bij vol gas stopt de airco toch tijdelijk, dus als het je om vermogen te doen is kun je hem net zo goed aan laten staat.

Het verbruik zakt echter wel als je de airco uit zet (maar de rest op auto laat staat), je moet hem daarna ook weer aanzetten.
DouweS40
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
Locatie: Juliandorp

Dit gebeurt echter niet. De blower blijft ook op een hoog toerental draaien, klopt dit?

Dat klopt wat Jolly Breeze Racing zegt, doordat de airco uistaat probeert de auto stand de temperatuur te verlagen door meer (relatief warme) buitenlucht het interieur in te blazen om het in de auto af te laten koelen.
Dit lukt niet, maar hij blijft het proberen. Zet je nu de airco er weer bij aan komt de lucht via de airco, dus koud en bereikt hij heel snel de door jou gewenste temperatuur in de auto en gaat dan langzamer draaien.

Wil je toch de airco uit, maar wordt je gek van de ventilator, dan draai je de ventilator knop lager en gaat hij van auto af.
Dit doe ik regelmatig want zomers vind ik het soms best lekker om lekker met het raampje open en arm eruit te rijden;) Ik zet de airco dan uit maar zou ik hem niet van de auto stand afhalen wordt je gek van de hoge ventilator stand.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Lexy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.06.2009 - 15:23
Locatie: Delfgauw

Oke, dat is duidelijk: de airco gaat niet meer automatisch aan en de blower gaat vol draaien om toch de gewenste temperatuur te bewerkstelligen, wat nooit gaat lukken omdat de buitentemperatuur hoger is...

Dank jullie wel!
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Wat je ook kan doen is de ventilatorsnelheid aanpassen in het menu van de auto.
Je hebt de keuze uit 3 standen, ik heb zelf voor de middelste gekozen maar vind je dat nog te hard dan kan je voor laag kiezen natuurlijk.

Dit menu kan je vinden door op hoe kan het ook anders de knop MENU in te drukken.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Lexy
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.06.2009 - 15:23
Locatie: Delfgauw

Ja, dat klopt maar zelfs de laagste stand vind ik nog behoorlijk luidruchtig. Anyway, dan maar wat handmatige acties verrichten..
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”