Natte vloer bij bijrijdersstoel

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
SchoutenCC
5th Gear member

Zojuist thuisgekomen merkte mijn vrouw dat er op de vloer aan haar kant van de auto een behoorlijke natte plek was.

Even vluchtig kijken leert het volgende: het komt waarschijnlijk niet van de kofferbak aangezien het tapijt achter de stoel droog is evenals de kofferbak zelf. Ook lijkt het geen regenwater aangezien de auto de hele dag in de zon gestaan heeft en ik me geen regen kan herinneren de afgelopen dag of twee (eventuele restjes zouden dan verdampt moeten zijn?).
Vervolgens de kap bij de voetenruimte verwijderd en daar lag zelfs nog een plasje water in. Conclusie: het komt van het kachelhuis, aan de behuizing van de ventilator waren nog steeds wat druppels.
Motorkap open om te kijken of het stilstaand water is wat binnengestroomd is: het interieurfilter is droog en er rust geen water in het 'gat' voor de ventilator.

Het lijkt dus van het kachelhuis te komen, maar waarvan dan precies? Het ruikt/stinkt namelijk niet, dus ik vermoed dat het gewoon water is en dan gaat mijn gok naar condens van de airco (deze is recentelijk voor het eerst in tijden gevuld en wordt gelijk goed veel gebruikt).

Wie weet raad?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
wpee
5th Gear member

Zijn je afwateringskanalen nog open?
Dat zijn die uitstekende slangetje met klepje erop op het schot tussen motorruime en binnen
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
SchoutenCC
5th Gear member

Die "elleboogjes" in de ruimte tussen interieurfilter en motor bedoel je toch? Die zijn vrij van obstakels en droog. Voor zover ik keek was zelfs die hele bak van ruitenwissers/sproeiers etc vrij van bladeren en vocht.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Melvin
2nd Gear member

Er zit een apart afwateringskanaal voor het condens van de airco. Even controleren of deze niet verstopt zit. Dit is een buisje dat de motorruimte in steekt onder de plek waar de slangen van de kachelradiateur zitten.
SchoutenCC
5th Gear member

Zal ik straks bij de lunch even controleren!
SchoutenCC
5th Gear member

Donkerbruin vermoeden dat dat 'm geweest is! Schroevedraaier in gestoken om eventueel propje weg te duwen en er kwam gelijk een stroom water achteraan. Vijf tot tien minuten heeft hij nog door staan stromen, dus hij moet echt bomvol hebben gezeten!
Voortaan dus meenemen in het periodieke onderhoudsrondje :)
PanRiderEesveen
1st Gear member

Zark3 schreef:Zojuist thuisgekomen merkte mijn vrouw dat er op de vloer aan haar kant van de auto een behoorlijke natte plek was.

Even vluchtig kijken leert het volgende: het komt waarschijnlijk niet van de kofferbak aangezien het tapijt achter de stoel droog is evenals de kofferbak zelf. Ook lijkt het geen regenwater aangezien de auto de hele dag in de zon gestaan heeft en ik me geen regen kan herinneren de afgelopen dag of twee (eventuele restjes zouden dan verdampt moeten zijn?).
Vervolgens de kap bij de voetenruimte verwijderd en daar lag zelfs nog een plasje water in. Conclusie: het komt van het kachelhuis, aan de behuizing van de ventilator waren nog steeds wat druppels.
Motorkap open om te kijken of het stilstaand water is wat binnengestroomd is: het interieurfilter is droog en er rust geen water in het 'gat' voor de ventilator.

Het lijkt dus van het kachelhuis te komen, maar waarvan dan precies? Het ruikt/stinkt namelijk niet, dus ik vermoed dat het gewoon water is en dan gaat mijn gok naar condens van de airco (deze is recentelijk voor het eerst in tijden gevuld en wordt gelijk goed veel gebruikt).

Wie weet raad?

Hey hallo!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 460 uit 95, maar ik heb geen airco....

Je had het over de kofferbak, zou het (gelekte) water van achter naar voren kunnen lopen? Mijn achterlicht links is wel een beetje lek geweest, is inmiddels verholpen
Geen Volvo meer op de dam... :-(
SchoutenCC
5th Gear member

PanRiderEesveen schreef:Ik heb hetzelfde probleem met mijn 460 uit 95, maar ik heb geen airco....
Dan heb je niet hetzelfde omdat dit een verstopte airco-condens-afvoer was ;)
PanRiderEesveen schreef:Je had het over de kofferbak, zou het (gelekte) water van achter naar voren kunnen lopen? Mijn achterlicht links is wel een beetje lek geweest, is inmiddels verholpen
Inderdaad, meestal zijn de achterlichten de plek waar vocht naar binnen komt. Vocht komt dan naar binnen en zoekt zijn weg naar beneden. Komt vanzelf bij de voorstoelen uit. Voor verhelping/diagnose even op dit subforum zoeken, genoeg topics over.
Als je zegt dat het verholpen is kan het ofwel oud vocht zijn (nooit goed opgedroogd), ofwel de reparatie heeft het begeven, ofwel er is een nieuwe lekplek. Belangrijkste is te ruiken/proeven of het koelvloeistof is danwel (regen)water; dan weet je of je het moet zoeken in binnenkomend water of juist in een lek van het verwarmingsstelstel.
Mocht het (regen)water zijn eerst eens goed lokaliseren: voel elk stukje stof/tapijt wat of er allemaal nat is en bepaal zo waar het vandaan kan komen. Vraag jezelf ook af of er überhaupt regen is geweest of dat het dus ander vocht moet zijn. Wanneer je een of meerdere verdachte plekken hebt bepaald kun je de tuinslang op de auto zetten terwijl iemand anders goed inspecteert of er geen druppels binnenkomen.

Succes!
PanRiderEesveen
1st Gear member

Zark3 schreef:
PanRiderEesveen schreef:Ik heb hetzelfde probleem met mijn 460 uit 95, maar ik heb geen airco....
Dan heb je niet hetzelfde omdat dit een verstopte airco-condens-afvoer was ;)
PanRiderEesveen schreef:Je had het over de kofferbak, zou het (gelekte) water van achter naar voren kunnen lopen? Mijn achterlicht links is wel een beetje lek geweest, is inmiddels verholpen
Inderdaad, meestal zijn de achterlichten de plek waar vocht naar binnen komt. Vocht komt dan naar binnen en zoekt zijn weg naar beneden. Komt vanzelf bij de voorstoelen uit. Voor verhelping/diagnose even op dit subforum zoeken, genoeg topics over.
Als je zegt dat het verholpen is kan het ofwel oud vocht zijn (nooit goed opgedroogd), ofwel de reparatie heeft het begeven, ofwel er is een nieuwe lekplek. Belangrijkste is te ruiken/proeven of het koelvloeistof is danwel (regen)water; dan weet je of je het moet zoeken in binnenkomend water of juist in een lek van het verwarmingsstelstel.
Mocht het (regen)water zijn eerst eens goed lokaliseren: voel elk stukje stof/tapijt wat of er allemaal nat is en bepaal zo waar het vandaan kan komen. Vraag jezelf ook af of er überhaupt regen is geweest of dat het dus ander vocht moet zijn. Wanneer je een of meerdere verdachte plekken hebt bepaald kun je de tuinslang op de auto zetten terwijl iemand anders goed inspecteert of er geen druppels binnenkomen.

Succes!
Die tuinslang is een goed idee, ik had toch het idee dat het ergens bij het kopschot wegkwam, koelvloeistof was het niet (proef&ruiktest..)

Grt
PRE
Geen Volvo meer op de dam... :-(
dr hilus
2nd Gear member

Zark3 schreef:Donkerbruin vermoeden dat dat 'm geweest is! Schroevedraaier in gestoken om eventueel propje weg te duwen en er kwam gelijk een stroom water achteraan. Vijf tot tien minuten heeft hij nog door staan stromen, dus hij moet echt bomvol hebben gezeten!
Voortaan dus meenemen in het periodieke onderhoudsrondje :)
Volgens mij zit dat bij menig 440/460 vol bladeren enzo, omdat er geen filter bij de luchtinlaat voor het interieur zit.

Weet iemand een praktische manier weet om achter dat schot schoon te maken? Dus zonder heel :shock: je dashboard los te halen?
SchoutenCC
5th Gear member

Bij mij zit er inmiddels wel een interieurfilter (was ook niet standaard idd) dus blaadjes in de ventilator zal ik geen last meer van hebben!

Om schoon te maken kun je volgens mij een heel eind komen door aandacht te besteden 1) vanuit de motorruimte, 2) achter het dashboardkastje (binnenkant verwijderen) en 3) van onder het bedieningspaneel (tunnelconsole verwijderen).
SchoutenCC
5th Gear member

En het verwijderen van je dashboard valt op zich nog mee qua intelligentie, het is gewoon wel een tijdrovend klusje:

- kappen bij de voetenruimtes verwijderen
- a-stijl afdekplaten (boven naar b-stijl + onder bij voeten) verwijderen
- stuur verwijderen
- stuurkolomkappen verwijderen
- dashboardkastje verwijderen
- knoppen uit het bedieningspaneel + radio verwijderen (verwarming even laten)
- bedieningspaneel loshalen
- lichtschakelpaneel verwijderen
- tellerhuis verwijderen
- voorste + achterste tunnelconsole verwijderen
- bout van de standaard achter de middenconsole verwijderen
- als je extra ruimte wilt voorstoelen verwijderen
- 2x 2 schroeven verwijderen aan de zijkant van het dashboard
- voorzichtig de afdekplaatjes van de inbusschroeven verwijderen (tussen deurrubber en de schroefjes hierboven genoemd + inbusschroeven daarachter)
- achter het bedieningspaneel, onderin vier schroeven (bij dat witte balkje 2x naar achteren, 2x omlaag)
- van de kabelboom achter het bedieningspaneel de tiewraps loshalen en als het goed is heb je daarmee voldoende speelruimte om de stekkers van het kachelbedieningselement te verwijderen (bij mijn uitvoering grote ronde links, langwerpige rechts, kleine onder en 2x voor de lichtjes - denk ook aan de vacuumslangetjes (rood+zwart)
- het kachelbedieningselement heeft ook nog een aantal ijzeren trekkabeltjes (bij mijn uitvoering 3), handigste is om deze aan het uiteinde los te schroeven.
- kachelbedieningselement en daarna bedieningspaneel in zijn geheel verwijderen
- als het goed is is alles nu verwijderd en los, trek dan langzaam schuivend het dashboard naar voren en let goed op dat er geen kabels met tiewraps achterblijven/haken

Voilà dashboard verwijderd. Voor foto's van het eindresultaat zie projectentopic ;)
dr hilus
2nd Gear member

Zark3 schreef:Om schoon te maken kun je volgens mij een heel eind komen door aandacht te besteden 1) vanuit de motorruimte, 2) achter het dashboardkastje (binnenkant verwijderen) en 3) van onder het bedieningspaneel (tunnelconsole verwijderen).
Via 1) loop je vast op de interieurventilator, via 2) kijk je tegen de achterkant van de ventilatiemotor aan, en zit je volgens mij nog steeds buiten het luchtaanvoersysteem.

Kun je via 3) op de juiste plek komen? Dus zeg maar in de bak van de verdamper?

Anders maar een keertje de ventilator eruit halen, en dan eens kijken hoe flexibel mijn armen zijn...dat is toch net iets minder werk dan het hele dashboard loshalen
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”