Afspraak afgezegd, toch een rekening van 300 euro

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
wardtmar
1st Gear member

Hoi,

Ik wil jullie even vragen of dit normaal is:

Ik kreeg van Volvo Helpman Roden een opgave van 2000 euro voor een reparatie. Dat vondik hoog. Ik gaf aan dat ik ook nog iemand anders wilde vragen om een prijsopgave. De dealer wilde wel alvast een afspraak maken, voor 25 februari. Op 21 februari heb ik een mail gestuurd dat ik daar geen gebruik van wilde maken.

De dealer stuurde daarop een rekening van 300+ euro, met allemaal onderdelen die hij besteld zou hebben. Ik heb dat afgewezen, en ben nu nog aan het bakkeleien met een incassodeurwaarder.

Wat zal ik doen? Klagen bij de dealerorganisatie? Klagen bij de Bovag?

Groet,

Martin van de Wardt-Olde Riekerink
Van 945 GL naar S80 t6 - Joepie!
Thuurc
4th Gear member

Klagen bij de dealer organisatie, dreigen met de Bovag en met klem eisen dat de rekening ingetrokken wordt. Tevens duidelijk maken dat het puur en alleen om een prijsopgave ging en je duidelijk aan de dealer hebt aangegeven.

Verder gewoon de reactie afwachten en wellicht verdere stappen ondernemen. Rare organisatie die zo werkt...
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003

Volvo V60 2.0T, 2011
wardtmar
1st Gear member

Ik heb natuurlijk al geeist dat de rekeing ingetrokken wordt. Maar ze blijven gewoon doorduwen, heel irritant.

De vraag is eigenlijk of er hier iemand is die wel eens kosten voor het retourzenden van onderdelen door een dealer in rekening heeft gekregen.
Battlecruiser
8th Gear member

ALs je heel duidelijk bent geweest tegen de dealer dat je bij een ander een prijsopgave wilde laten doen, dan had de dealer kunnen aannemen dat de werkplaatsafspraak een voorlopige afspraak was, dus zonder verplichtingen.

De rechter (als je het laat voorkomen) zal goed kijken naar de termijn tussen jouw opzegging en het tijdstip van de werkplaatsafspraak. Als de dealer in alle redelijkheid vóór die datum de onderdelen had moeten bestellen, zal hij de eis van de dealer zwaar laten wegen.
Aan de andere zijde zal de rechter in dit geval ook meewegen of de dealer de onderdelen zonder kosten (c.q. tegen welke kosten?) had kunnen terugzenden.
Ook kan hij rekening houden met de soort onderdelen: zijn het reguliere onderdelen die regelmatig bij andere auto's vervangen moeten worden, dan zal hij de eis van de dealer heel anders beoordelen, dan wanneer het gaat om onderdelen die sporadisch gebruikt worden.
Zorg ook dat je een prijsopgave van die andere garagist hebt op papier: met datum! Gewoon als bewijs dat je geen verzinsels vertelt.

Cruciaal is dus om te achterhalen hoe kostbaar het terugsturen van de onderdelen was. Vraag het desnoods forumleden Bart Simpson of Volvomafia.

Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, want die kunnen bijtijds je van goede adviezen voorzien.
Schrijf anders een brief met deze overwegingen naar de dealer én de importeur van Volvo.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
wardtmar
1st Gear member

Ik snapte ook wel dat het bij sporadische onderdelen een ander verhaal is. De handremkabel (die eigenlijk nooit stuk gaat) en de geleiderails van het schuifdak, daarvan wilde ik dus ook wel de retourkosten vergoeden. Maar opeens kreeg ik ook van alle reguliere dingen van alles om mijn oren, inclusief arbeidsloon etc. Dat vond ik niet terecht.
wardtmar
1st Gear member

Overigens zaten er 4 dagen (2 werkdagen) tussen de datum van de afspraak en mijn afzegging. Auto-onderdelen kunnen toch gewoon binnen 24 uur besteld worden? In Frankrijk kreeg de garagiste dat met mijn remblokken ieg wel voor elkaar, en dat was een Peugeot-garage, geen Volvo-dealer.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Hallo Martin

Mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig, maar in geval van problemen is het echter erg moeilijk om de bewijslast te leveren.

Uit je verhaal begrijp ik dat je een mondelinge afspraak had gemaakt voor 25 februari en die je, vermoedelijk om prijs-technische redenen, wenste af te zeggen hetgeen je op 21 februari per e-mail hebt gedaan. Er was dus niets schriftelijk vastgelegd neem ik aan ?
Uit het feit dat de dealer je een rekening van € 300 heeft gepresenteerd valt op te maken dat deze jou in gebreke heeft gesteld m.b.t. het nakomen van een mondelinge afspraak.

Een gesprek (meestal de eerste actie) zal vermoedelijk niet meer helpen. Indien er niets is vastgelegd is het probleem dus: Wie heeft er nu gelijk?
Voor een rechter (als die er aan te pas zou komen) zal het moeilijk zijn om te bewijzen wie er gelijk heeft. Er is dan het bewijsrecht, ‘hij die stelt moet bewijzen’. In dit geval de bewuste dealer. Als hij geen schriftelijk bewijs heeft, zal hij op een andere manier bewijzen moeten leveren. Wie er gelijk heeft interesseert de rechter eigenlijk niet echt, maar wél wie het kán bewijzen.

Ja wat moet je nu doen ?

Ik ging er van uit dat er geen gesprek heeft plaatsgevonden maar indien toch dan zou ik in eerste instantie (nogmaals) een gesprek aangaan en aangeven dat je geenszins van plan bent de rekening te voldoen omdat je naar jouw idee tijdig de afspraak hebt afgezegd. Dat de dealer vooraf zonder dat er verder iets vast was gelegd op eigen initiatief onderdelen gaat bestellen is niet jouw maar zijn probleem. Jij hebt daar geen opdracht toe gegeven hoop ik !
Dat hij nu de kosten op jou wil verhalen is niet terecht !.
Bepalend is of er sprake is van het niet nakomen van een afspraak. Pas als bewezen is dat jij in gebreke bent gebleven kan evt. een vervolgstap zijn om de kosten op jou te verhalen. Maar zelfs dan zal evt. een rechter vast moeten stellen dat het onstaan van de kosten voor de dealer, jou te verwijten is.
Hierbij zou bepalend kunnen zijn of de dealer de auto al gezien had en dus wist wat hij diende te bestellen.

V.w.b. de incassodeurwaarder: Ben je door de dealer in gebreke gesteld ? Heb je aanmaningen gekregen ? Hoe heb je kenbaar gemaakt aan de dealer dat je zijn rekening niet accepteerde ?

Tja en de goede verstandhouding, als die er al was, zal intussen wel verstoord zijn !

Maaruhh....... iets geheel anders. Totaal reparatie €2000. Onderdelen € 300 dus arbeidsloon € 1700 ??? Ben nieuwsgierig wat er aan je auto mankeert/mankeerde

Overigens om dit soort dingen te voorkomen moet de klant, lees opdrachtgever, hier in Portugal maar ook in Spanje altijd de werkopdracht ondertekenen voordat men ook maar iets uitvoert. Niet verkeerd vind ik.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
wardtmar
1st Gear member

Querido GSX,

Je hebt helemaal gelijk met de schets van de situatie. Ik heb schriftelijk bij de dealer geprotesteerd, aangegeven wat ik wel wilde betalen en dat ook prompt gedaan.

Ik blijf het netjes aangeven, maar voor praten zijn we al te ver.

Wat er trouwens aan de auto mankeerde:
Ik had een storing in de STC, die zou door een rempedaalsensor opgelost worden. Het schuifdak sluit niet perfect, dat zou opgelost worden door de geleiderails te vervangen.
De versnellingsbak spoelen.
De APK: Handremkabel vervangen, wiellager achter vervangen, fuseekogels voor.

Uiteindelijk heb ik het schuifdak laten zitten, de fuseekogels waren niet nodig volgens mijn nieuwe garage, de versnellingsbakolie is gecontroleerd ipv gespoeld, de ABS-computer is vervangen (die was doorgesoldeerd, dus werkte alleen maar om het lampje te laten branden, en de handremkabel en de remblokken voor zijn vervangen. Kostte ook een boel geld (1000 eur+), maar ja, het rijdt wel super.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ik was nog iets vergeten te vragen.

Je spreekt over een incassodeurwaarder. Zo iemand bestaat niet dus bedoel je dat je nu 'zaken' doet met een incassobureau of met een deurwaarder ?

Ik vermoed het eerste en dat kán ook een langdurige kwestie worden. Maar gelukkig is ook bij deze procedure alles aan stringente regels/procedures gebonden.

Ben je volledig op de hoogte van de procedures op het moment dat e.e.a. daadwerkelijk is overgedragen aan een incassobureau ?

Indien gewenst wil ik daar best wel een 'p-emmetje' tegenaan gooien ! :lol: :lol:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
wardtmar
1st Gear member

Ola,

Ik ben niet volledig op de hoogte, maar wel redelijk. Het is een gerechtsdeurwaarder die nu als incassobureau optreedt (nevenfunctie).

Heb je tips over de procedure?

Um embraco, Martin
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

P-emmetje is verstuurd maar moet wel 2300 km afleggen ! :P
wardtmar
1st Gear member

Ai, saudades da vista do Tejo lento!
Ben
Executive Member
Contacteer:

wardtmar schreef:Ai, saudades da vista do Tejo lento!
Dit is een Nederlandstalig forum. :evil:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
wardtmar
1st Gear member

Excuus hoogvlieger, dat had ik in het PM-tje moeten doen. Het betekent dat ik met weemoed terugdenk aan de traag stromende Taag. Overigens erg leuk om doorheen te rijden, Portugal. Vooral de weg van Mertola naar Castelo Branco.
Battlecruiser
8th Gear member

In de practijk is het overigens zo dat een dealer wel vaker onderdelen moet bestellen die bij nader inzien niet gebruikt hoeven te worden, omdat de zaak tijdens de werkzaamheden er wat anders uit ziet dan te voorzien was.
Derhalve zou een rechter ook kunnen stellen dat het voeren van overtollige onderdelen tot het normale bedrijfsrisico kan behoren.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ben schreef:
wardtmar schreef:Ai, saudades da vista do Tejo lento!
Dit is een Nederlandstalig forum. :evil:
In de Forumregels wordt daar met geen woord op gerept maar ............. ik had regel 3 beter moeten lezen en het bericht dat het 'p-emmetje' verstuurd was, achterwege moeten laten. :wink: :wink: :wink:
RampantBunny
3rd Gear member

gsx heeft het mooi samengevat, maar er speelt nog iets meer:

Je hebt een afspraak gemaakt voor de 25ste en die (ruim)voor de eigenlijke levering van de producten of diensten afgezegd. Als consument heb je ten allertijde het recht om dat te doen (recht verkoop op afstand)

Echter hier speelt 1 belangrijk ding: Voordat de defintieve afspraak is gemaakt, is de auto beoordeeld door de dealer en is er destijds bepaalt wat er diende te gebeuren? In dit laatste geval is het namelijk geen geval meer van verkoop op afstand en is het redelijkerwijs aan te nemen dat de dealer nav het onderzoek kosten gemaakt heeft om de reparatie uit te voeren op de 25ste. Zeg je dan af, dan kan deze kosten in rekening brengen (het principe modelinge afspraak gaat dan inderdaad gelden)

Mocht er geen fysiek onderzoek aan de auto hebben plaats gevonden (maar je hebt bijvoorbeeeld gebeld ivm een probleem), dan zou ik het incasso buro erop wijzen dat er geen levering van product of dienst heeft plaatsgevonden en dat er dus geen vordering bestaat.

Kort gezegd: wat is er gebeurd in de aanloop naar het maken van de afspraak

all and all is dit wel een erg grijs gebied. Die dealer is overigens niet heel slim dat hij een lullige 300E hieruit probeert te persen terwijl hij aan toekomstig onderhoud of latere verkoop veel meer zou kunnen verdienen

Success!
Afbeelding
Opel Agila max cool
C30 04-08, 1.6D Kinetic
C30, 11-08, 1.6D R-Design momentum audioline, Zaurak Diamond Cut
850 T-5R, zwart, 337hp / 524Nm

Afbeelding
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

@ RampantBunny.

Ik ben het ten dele met je eens.

In mijn visie is het echter de dealer die zichzélf een verwijt moet maken en dat hij gewoon dom heeft gehandeld.

Er komt een klant die een dienst van hem wil kopen n.l. het repareren van een auto.
Om deze dienst te kunnen leveren moet de dealer o.a. zorgen voor:
- werkplaatscapaciteit
- beschikbaarheid van een monteur
- beschikbaarheid van het benodigde gereedschap
- beschikbaarheid van de benodigde onderdelen.

De klant geeft aan dat hij de prijs die hij voor deze dienst moet gaan betalen te hoog vind en maakt dit kenbaar door te zeggen dat hij elders wil informeren.
Van de dealer kon dus redelijkerwijs verwacht worden dat hij deze afspraak, die hij overigens zélf wilde, niet als definitief kon beschouwen. Desondanks heeft de dealer deze afspraak gezien de vervolgacties n.l. het bestellen van onderdelen, kennelijk als definitief vastgelegd. Op grond waarvan hij deze onderdelen ging bestellen, diagnose stellen of telefonische opgave, is niet relevant.
Ik ben van mening dat deze dealer nodig zijn bedrijfsvoering eens moet gaan/laten doorlichten. Zeker moet hij de klant, die tijdig heeft laten weten dat hij geen gebruik meer wenste te maken van de diensten, hier niet voor op laten draaien.

Ik zou de leveringsvoorwaarden wel eens willen lezen van betreffende dealer. Wellicht zeer verhelderend. Indien hier iets in opgenomen zou zijn dat zijn (starre ?) houding kan verklaren dan had het hem gesierd hiervan de klant vóóraf op de hoogte te stellen.

Maar goed het bewijzen is zoals gezegd het grote probleem. Het ontaardt vaak in de bekende 'wellus-nietus' discussie.

Laten we hopen voor Martin dat het in gunstige zin afloopt voor hem en die dealer ........ ach, laat maar, voor mij zit hij toch te ver weg ! :P
Garagehelpman
Starter

Er wordt hier een verkeerde gang van zaken geschetst door wardtmar.

Alle feiten op een rij:

Op 5-2-'09 komt wardtmar voor een diagnose ivm een storing in de versnellingsbak en het schuifdak. vervolgens vraagt wardtmar om een APK keuring en om een probleem met zijn DSTC te verhelpen. Tijdens deze werkzaamheden zijn er diverse afkeurpunten geconstateerd. Bij het ophalen van de S80 is er uitvoering besproken wat de kosten voor reparatie zijn. Hierbij heeft wardtmar zelf aangegeven welke punten wel en welke niet gerepareerd moesten worden. Hierbij heeft hij niet gezegd elders te kijken!

op 6-2-'09 maakt wardtmar een afspraak voor reparatie (zie hierboven)
vanwege de hoeveelheid werk hebben wij hier 2 dagen voor ingepland!
Wederom heeft wardtmar niets gezegd over een second opinion!!
Uiteraard gaan wij onderdelen bestellen om de reparatie uit te voeren!

Op 21-02-'09 (zaterdag avond!!) stuurt hij een mailtje om de afspraak af te zeggen. Dit is dus pas de maandag daarop door ons gelezen....2 dagen voor de geplande afspraak!!

De rekening die wardtmar van ons heeft gekregen is voor de APK keuring, diagnose kosten, storingen uitlezen, vervangend vervoer (van 05-02-'09), kosten voor teruggestuurde onderdelen en van een drietal onderdelen die niet teruggestuurd konden worden!

Ik denk dat dit een iets ander licht op dit geheel werpt.....volgens mij...
Als iemand mij de onredelijkheid hiervan kan tonen, crediteer ik de rekening....
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Ja, dat is niet zo netjes van Martin.
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”