Pagina 1 van 2

EGR afgedopt , foutmelding

Geplaatst: 07.07.2009 - 13:28
door leonboersma
Mijn auto is vorige maand gechipt V50 2.0D 2004, rijdt heerlijk overigens maar hij rookte wel heel erg.
Nu heb ik mijn EGR pijp afgedopt door er een plaatje tussen te zetten en het roken is gestopt , nouja binnen het normale.
Maar ik krijg nu wel elke keer de melding motor service vereist( had ik voor het afdoppen niet ), is hier wat aan te doen of moet ik dit maar voor lief nemen. Neem ook aan dat het niet slecht is voor de motor ?

Alvast bedankt

Leon

Geplaatst: 07.07.2009 - 13:36
door edraket
Even lezen op het forum, hier is al het nodige over geschreven.

Geplaatst: 07.07.2009 - 17:36
door jippen
Gewoon de EGR stekker los maken ? zit achteraan de motor (kap los maken kan je er beter aan.)

Geplaatst: 07.07.2009 - 18:18
door Frederik Welvaert
Gewoon de stekker lostrekken moet werken.

De mijne schokte wel bij het stilleggen als de stekker uitgetrokken was... Met de stekker in stopt de motor soepel, maar bij het stilleggen zonder de stekker schokt de motor erg.

Geplaatst: 08.07.2009 - 00:46
door leonboersma
Ik heb op het forum gezocht maar kon geen bevredigend antwoord vinden op mijn probleem, deze melding heeft dit niet te maken met de uitstoot ? aangezien de klep nog wel werkt alleen er na de klep een afsluiting zit moet de klep er toch helemaal niks van merken

of gebeurt er ook een verschilmeting ? tussen voor en na de klep

zal t eens proberen van die stekker.

Grt leon

Geplaatst: 08.07.2009 - 11:07
door jippen
Ik rij ook zonder stekker, heb dit wel niet voor dat de motor schokt.
ter info: reden was omdat ik motor verlies had, na het uit trekken was dit beter/of bijna niet meer merkbaar, na een paar maanden terug gekomen. Naar garage geweest.... 2 van de 4 injectoren die niet goed meer mee willen.
betreft een 2.0d bouwjaar 2005 108500 km op de teller.

Geplaatst: 08.07.2009 - 23:14
door pieter007
mijn fische ligt er gewoon naast , geen problemen


ik doe het omdat het beter is voor de motor en omdat ik al een egr stuk heb gehad ..

het is dan weer wel minder goed voor het milieu .. maar heb dan weer wel een roetfilter .. dus dat compenseert ;)

Geplaatst: 09.07.2009 - 00:26
door T4Freak
Als ik het goed begrijp stekker eruit, geen foutmeldingen en geen ellende?
Ik zal het eens proberen.
Wil die egr ook wel uitschakelen.

Geplaatst: 09.07.2009 - 00:55
door Frederik Welvaert
jippen schreef:Ik rij ook zonder stekker, heb dit wel niet voor dat de motor schokt.
ter info: reden was omdat ik motor verlies had, na het uit trekken was dit beter/of bijna niet meer merkbaar, na een paar maanden terug gekomen. Naar garage geweest.... 2 van de 4 injectoren die niet goed meer mee willen.
betreft een 2.0d bouwjaar 2005 108500 km op de teller.
hmm, goed merkbaar verlies of enkel bij bepaalde toerentallen?
Bij mij had ik ook verlies, is even minder geweest toen de stekker uitgetrokken was, maar kwam toen terug, en bovendien schokte de motor bij stilleggen... Dus toch maar weer de stekker ingestoken...

Geplaatst: 09.07.2009 - 00:55
door leonboersma
hmm ik heb de stekker nog niet los gehaald , maar het heeft toch geen zin om de stekker er alleen af te halen toch? ik denk dat je voor volledige dichtheid de klep echt moet afsluiten hoop ik anders heb ik een plaatje voor niks gemaakt haha

nouja ik laat de stekker er wel gewoon op dan , dan maar die melding maar dan schokt de motor iig niet met uitzetten.

grt leon

Geplaatst: 09.07.2009 - 09:03
door jippen
@ ppFreddy, merkbaar verlies: onder de 2000 toeren bijna niet trekken(ecjt lang duren) en boven de 2200 toeren houd de moter zich elke seconde wat in (precies of de auto word even tegen gehouden) en dit tot 4000 toeren.
Ze hebben de motor uit gelezen en de curve liet dit probleem zien, normaal moest die mooi recht zijn en bij mij was dit een cardiografie :-)
Ze willen de 4 injectoren vervangen maar de lease maatschappij doet blijkbaar moeilijk...

Geplaatst: 09.07.2009 - 10:27
door Frederik Welvaert
hmm, exact wat ik heb dus... onder de 1800 toeren (turbogat?) zeer weinig power, om dan even serieus door te trekken, maar vanaf dan ook inhouden...

Even met de dealer overleggen binnenkort :D

Geplaatst: 09.07.2009 - 15:29
door T4Freak
Ik heb de stekker eruit getrokken geen verschil en roeten ook niet minder.
Geen storing in het scherm toch ook maar het plaatje erbij gemonteerd en jawel weer storing en ook nog steeds roeten.

Het roeten is niet veel is vooral als je lang constant snelheid/toeren rijd en ineens vol gas geeft vanuit een laag toerental.

Geplaatst: 09.07.2009 - 18:11
door Fredhead
Ook mijn auto had af en toe last van het schokken zo rond de 2400 toeren, dat is er na een paar keer (echt) flink doorrijden gelukkig uit.
Trekt nu aan een stuk door

Geplaatst: 10.07.2009 - 01:08
door Frederik Welvaert
fredhead schreef:Ook mijn auto had af en toe last van het schokken zo rond de 2400 toeren, dat is er na een paar keer (echt) flink doorrijden gelukkig uit.
Trekt nu aan een stuk door
Wat versta jij onder echt flink doorrijden?
Ik rij wekelijks tegen de 160, tik soms de 200 aan (nuja, iets eronder, 200 (op teller) haalt ie bijna niet...) en bij het optrekken durf ik ook af en toe eens het rood aan te tikken...

Geplaatst: 10.07.2009 - 16:27
door Fredhead
Hetzelfde zoals jij rijd.
Trek hem af en toe ook wel eens tot over de 160 door in de 5e versnelling.

Rijd dagelijks flinke stukken met minimaal 140 op de cruisecontrol.
Mijn V50 is vooral een stuk vlotter en soepeler geworden nadat ik een aantal kilometers 200 en harder heb gereden

Geplaatst: 15.07.2009 - 16:01
door T4Freak
Ik heb alleen het idee dat snelheid niets te maken heeft met ff flink doorrijden.

Lijkt mij aan het toerengebied te liggen waarin je veel rijd.

De versnellingsbak zorgt voor de snelheid.

Ik heb een T4 gehad waarvan de vorige eigenaar niet boven de 4 duizend toeren kwam ding was behoorlijk traag ik ging van 4 naar 5 en langzaam steeds wat meer en wat vlotter.
Daarna met veel plezier erin rond gereden zonder hokken of stoten.

Was wel een benzine, maar toch snelheid heeft er niets mee te maken of je je auto wel of niet goed inrijd of doorrijd.

Geplaatst: 15.07.2009 - 16:13
door Fredhead
Denk ook dat het vooral aan het toerengebied ligt.
Maar een keertje "schoonblazen" op hoge snelheid is ook nooit weg voor een motor waar altijd rustig mee is gereden

Geplaatst: 22.07.2009 - 15:07
door jippen
Om even terug te komen over het probleem inhouden.
de 4 injectoren plus de lucht massa meter zijn vervangen , nu rijd mijn 20.d weer als een trein.
Het verbruik ook licht naar beneden (van 5.9 naar 5.5 !!! ).
Is gelukkig een lease auto want de prijs voor die injectoren is niet mals (291 euro per stuk )

Geplaatst: 22.07.2009 - 17:32
door Frederik Welvaert
en de LMM is ook niet goedkoop heb ik begrepen...
voorlopig dan maar even zo blijven doorrijden dan maar...