Pagina 1 van 2

Emissies service vereist

Geplaatst: 14.07.2009 - 16:43
door Laurent
Vorige week kreeg ik na het starten van de auto (S60 2.4 140pk) na een korte tussenstop de melding emissies service vereist op het display. Heb een afspraak gemaakt om de auto te laten uitlezen maar ondertussen gewoon doorgereden, er was namelijk niets te merken.

Bij de garage hebben ze hem een paar dagen later uitgelezen waar bleek dat het iets met de lambda sonde/ waarde te maken had. Ze hebben hem toen gereset en geadviseerd bij een nieuwe waarschuwing alsnog een afspraak te maken om de auto eens te controleren om de precieze oorzaak te achterhalen.

Nu verscheen gisteren (opmerkelijk: opnieuw na een korte tussenstop) opnieuw de melding emissies service vereist.
Heb de garage gebeld om een afspraak te maken maar dacht pols eens op het forum, wellicht zijn er anderen hier ook al eens mee te maken hebben gehad of hier meer van weten.

Ik vraag me namelijk af of er hoge kosten aan verbonden kunnen zijn of dat het best iets kleins kan zijn omdat de auto namelijk niet anders klinkt en aanvoelt, geen vermogenverlies of iets dergelijks voor zover ik weet.

Alvast bedankt.

Geplaatst: 24.11.2009 - 22:25
door RPS
Ik heb dezelfde meldingen ook al en aantal malen gehad.
Tot 2 maal toe bij de dealer laten resetten.
Deze gaf aan dat het de luchtmassameter wel eens kon zijn , maar om dit met zekerheid te kunnen zeggen moeten ze dit verder onderzoeken.
Het valt mij op dat als de dealer de melding reset, de melding na een dag of 2 terugkomt.
Als ik de computer zelf reset(door de -pool ong. 10 minuten los te halen) de melding na ruim een week terugkomt.

Laurent: Is het toerental bij jou ook onrustig?.
D.w.z. deze schommelt iets tussen de 8 en 9000 toeren.

Geplaatst: 24.11.2009 - 23:59
door degids
RPS schreef: Laurent: Is het toerental bij jou ook onrustig?.
D.w.z. deze schommelt iets tussen de 8 en 9000 toeren.
Sodeknetters, dat is nog eens een stationair toerental! :twisted:
Bij mij begint het rood na 6000 toeren al. Waar heb je 'm laten tunen? ;)

Geplaatst: 25.11.2009 - 14:41
door zwolly
heb eerder de melding :emissies hoog service vereist ,meerdere malen gehad,kreeg de melding bij elke rit en na opnieuw starten was die even weg en kwam dan vlot terug,rijd wel een diesel, heb totaal 3x een flesje injector reiniger(paars flesje bij shell ,ong 10 euro) in de tank gegooid en niet weer gehad.na het eerste flesje werd de meldings frequentie iets minder en na de derde toen de tank half vol was hield het op.

voor benzine zijn er ook zulke flesjes te koop, wellicht proberen?

Geplaatst: 25.11.2009 - 21:01
door denkweb
Hij bedoelt denk ik 8 a 900 toeren. Dat probleem had ik destijds met defect gasklephuis. Kan ik dit geval ook goed door een LMM komen...

Geplaatst: 25.11.2009 - 22:31
door RPS
Ha ha, degids.
Je bent wel wakker !

Ik bedoel inderdaad 800 en 900 toeren.

Heeft iemand ervaring met een 2e hands LMM?

Geplaatst: 28.11.2009 - 12:29
door denkweb
2e hands LMM kan net zo goed zijn als een nieuwe; de nieuwe bieden ook niet altijd een gegarandeerd langere levensduur. Het blijft wat dat betreft ook een beetje geluk hebben.

Geplaatst: 08.10.2010 - 23:29
door MB76
En, zijn jullie er inmiddels al achter gekomen wat het probleem geweest is...?

Geplaatst: 09.10.2010 - 13:20
door Meeus
Zelfde vraag hier, heb net dat lampje gehad maar denk dat het ook met de lpg installatie te maken heeft qua overschakeling van benzine naar lpg.

Geplaatst: 09.10.2010 - 17:55
door Oceanracer
Zou kunnen, maar de lambda sonde kan ook de boosdoener zijn. Kosten ca € 300,00.

Geplaatst: 10.10.2010 - 10:52
door Meeus
Kan dat kwaad om er dan mee te rijden Oceanracer?

Geplaatst: 10.10.2010 - 13:40
door Oceanracer
Ach, hij rijdt er wel om, maar de verbranding zal niet optimaal zijn. Zo kan het verbruik wat hoger uitvallen en de uitstoot wat (of nog) milieu-onvriendelijker. Of het kwaad kan op de langere termijn durf ik geen oordeel over te geven.

Geplaatst: 10.10.2010 - 14:01
door Meeus
nuja verbruik heb ik niet veel verschil gemerkt, ook geen horten of stoten.
Hij is onlangs op groot onderhoud geweest, juist dat dat emissie zinnetje op de BC komt en het lampje van de motor brand op het dashbord.

Nu als het niet vanzelf weggaat dan ga ik er eens mee naar de dealer stealer.
Alleen dat ze daar 470€ vragen om een groot onderhoud maakt me wel misselijk!

Geplaatst: 10.10.2010 - 14:04
door Oceanracer
Het gaat sowieso niet vanzelf weer uit en uitlezen kost maar een paar euro. Misschien daarna eens een tijdje ergens anders tanken en afwachten wat er gebeurt...

Geplaatst: 10.10.2010 - 14:08
door Meeus
nuja ik tank lpg. Ook toen dat lampje opkwam had ik wel gezien dat de overgang van benzine naar lpg heel snel ging. Miss kan het daarmee zijn.

Alleszins zal ik wel eens zien om bij die stealer te stoppen om uit te lezen.

Geplaatst: 10.10.2010 - 18:34
door MB76
Hoe lang rijdt deze auto al op LPG?

Geplaatst: 10.10.2010 - 20:05
door Meeus
vanaf zen 5000ste km, nu staat die op 188.000 km

Geplaatst: 10.10.2010 - 20:17
door Gast
Meeus schreef:vanaf zen 5000ste km, nu staat die op 188.000 km
Al eens kleppen gesteld?

Geplaatst: 10.10.2010 - 21:04
door Meeus
Nope, heb hem pas gekocht, een maand of 3 terug.
Kleppen klinken normaal, zacht getik, tijdens de eerste controle niks aan opgemerkt.
Heb ze ook degelijk gevraagd om motor na te zien omdat dat de reden was waarom de wagen verkocht was.
Was uiteindelijk een slecht contact in de elektronica, ergens een fiche van de eerste injector dat een foutmelding gaf.

Geplaatst: 11.10.2010 - 08:45
door Gast
Meeus schreef:Kleppen klinken normaal, zacht getik, tijdens de eerste controle niks aan opgemerkt.
Dat zegt niets.
Diagnose op te krappe klepspeling is lastig te stellen, alleen controle klepspeling geeft dan duidelijkheid.
Ik zeg niet dat dit bij jou ook aan de hand is, maar deze ervaring heb ik gehad.

Dit heb ik ooit onder handleidingen gemaakt:
klepspeling controleren>>klik<<

Ik was toen te laat en kwam dit er vervolgens over heen:
cilinderkop revisie>>klik<<