V70 2.4T 200pk AWD tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
dutchmanvg
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.07.2009 - 16:11

Hoi allemaal,

net nieuw hier en heb een vraag over chip tunning.

ik heb een v70 2.4T 200pk AWD uit eind 2001. Ik wilde hem laten tunnen door ziptunning te utrecht na zeer goeie verhalen gehoord te hebben over deze tuner. Maar helaas doen zei geen chip tuning van auto's ouder dan 8 jaar waar ik dus net buiten val. Welke tuner is er nog meer aan te bevelen die hoog staat aangescheven met garantie etc? heb wel eens gehoord over rica?

groet
rene69
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28

Zelf heb ik gekozen voor een tuning op maat bij Fasttech in Haaksbergen.
Heb hier veel positieve meningen over gehoord.
V70N 2.5T fasttech
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

weleens gehoord???
lijkt mij dat het verstandig is om eerst goed rond te kijken voordat dat je naar een prijs-vechter gaat, de sponsors van deze site kunnen je alles vertellen en hebben ervaring genoeg op dit gebied, en ja Rica is heel goed
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

naast welke tuner zou ik ook eens goed nadenken of je een Visco AWD wel wil tunen...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

VolvoMafia schreef:naast welke tuner zou ik ook eens goed nadenken of je een Visco AWD wel wil tunen...
een goeie tuner zal het dat aangeven lijkt mij
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
dutchmanvg
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.07.2009 - 16:11

VolvoMafia schreef:naast welke tuner zou ik ook eens goed nadenken of je een Visco AWD wel wil tunen...
mijn technische kennis gaat niet al te ver, maar wat is eventueel het nadeel van de tuning?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

dat er zaken overbelast gaan worden (en daardoor gaan sneuvelen)
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

bart simpson schreef:dat er zaken overbelast gaan worden (en daardoor gaan sneuvelen)
Daarrrrrrrrrr gaan we weer!!!
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

er wordt hier gevraagd naar een eventueel nadeel, het mogelijk kapot gaan is voor de eigenaar een mogelijk nadeel en voor mij als dealer een zeker voordeel, zo duidelijker? IK JUICH HET IN DIT GEVAL DUS TOE!!!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20806
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Delta schreef:
bart simpson schreef:dat er zaken overbelast gaan worden (en daardoor gaan sneuvelen)
Daarrrrrrrrrr gaan we weer!!!
Laat ik het dan anders verwoorden.

Al zonder tuning is een visco AWD niet zonder problemen in de aandrijflijn! En die hebben allemaal met het vermogen te maken.
Vandaar ook de opmerking van VolvoMafia, En de toelichting van bart simpson.

Dus in dezen is een waarschuwing zeeeeeer wel op zijn plaats.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Alleen het visco deel kost +/- € 3.000,--, een automatische bak +/- € 5.000,--, en die prijzen ken ik dan weer omdat ze nooit stuk gaan.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

dutchmanvg,

denk dat je hier toch duidelijk advies krijgt, toch? :wink:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
dutchmanvg
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.07.2009 - 16:11

V480-S60 schreef:
Delta schreef:
bart simpson schreef:dat er zaken overbelast gaan worden (en daardoor gaan sneuvelen)
Daarrrrrrrrrr gaan we weer!!!
Laat ik het dan anders verwoorden.

Al zonder tuning is een visco AWD niet zonder problemen in de aandrijflijn! En die hebben allemaal met het vermogen te maken.
Vandaar ook de opmerking van VolvoMafia, En de toelichting van bart simpson.

Dus in dezen is een waarschuwing zeeeeeer wel op zijn plaats.
bedankt V480-S60, aan jouw antwoord heb ik teminste wat!!:) thanks
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Een goede tuner kijkt niet naar de leeftijd maar de staat van de auto, motor koppeling, en tuned ook auto's met hoge KM standen, bouwjaren.

Ik kan je Hartog tuning (forum sponsor) zeer aanraden. Maatwerk voor een vriendelijke prijs (forum korting)
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

Problemen met Visco die door vermogen komen is volledig uit de lucht gegrepen. Mechanisch is Visco van exact dezelfde onderdelen gemaakt als Haldex. Tuning heeft dus op Visco exact dezelfde uitwerking als op Haldex. Bart Simpson heeft wel gelijk dat onderdelen sneller zullen slijten bij vol vermogen. De vraag is natuurlijk hoe vaak en hoe lang je op vol vermogen rijdt. Antwoord: bij stoplichten en af en toe een inhaalactie, verder niet. Hoe lang duurt dit: enkele seconden. Gevolgen voor de aandrijflijn zijn dus niet heel erg groot. Effect is hetzelfde als een caravan of paardentrailer tegen een helling van 20% optrekken. Auto gaat dan geen 500.000km mee, maar misschien slechts 400.000. Succes met tunen!
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ik zie relatief veel overleden visco koppelingen en heb nog geen overleden haldex koppeling gezien, visco is ondanks dezelfde onderdelen dan toch duidelijk de mindere
Volvo for life
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24665
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

CptCaveman schreef:Problemen met Visco die door vermogen komen is volledig uit de lucht gegrepen. Mechanisch is Visco van exact dezelfde onderdelen gemaakt als Haldex. !
dappere uitspraak... Waarom hebben de V70R AWD (97-2000) vaker problemen dan 2.4T's? Kun je onderbouwen dat het uit de lucht gegrepen is?

Ik sluit me aan bij Bart, visco's gaan wel kapot en haldex niet. Tot nu toe. Maar ik zou een 2.4T met visco niet gaan tunen, dat gaat volgens mij kosten opleveren.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

2000/2002 is het verhaal niet anders met de 285/V70 en de 295/XC70's
Volvo for life
CptCaveman
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
Locatie: Breda

omdat de Visco problemen voort komen uit verschillen in wielomtrek. Daar kan een Visco koppeling niet voor corrigeren en Haldex wel dankzij een klein regelunitje. Die unit is dan ook gelijk het enige verschil tussen Haldex en Visco. Visco werkt nog op natuurkundige wetten, is daarom ook wat trager dan Haldex, maar gebruikt verder dezelfde onderdelen.

Dit alles betekent dus dat je de slijtage van je banden goed in de gaten moet houden. Als je met veel vermogen vaak plankgas wegrijdt zullen je voorbanden sneller verslijten en zou je met Visco op de duur problemen kunnen krijgen als je de banden niet op tijd van voor naar achter doet. Dat is dus het enige probleem met Visco, je moet je profieldiepte regelmatig checken anders draai je de boel wel in de soep.
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Visco is onbetrouwbaarder dan Haldex, ook als je de profieldiepte goed in de gaten houdt (deze mag nooit meer dan 4mm verschillen onderling) heb zelf nog geen enkele overleden haldex gezien.
Maar even terugkomend op die 200pk AWD (met visco) en tunen, gewoon doen! (iedere dealer vervangt tenslotte graag een Visco!)
Gesloten

Terug naar “Tuning (niet optisch)”