Pagina 1 van 2

V70 2.4T 200pk AWD tuning

Geplaatst: 15.07.2009 - 16:28
door dutchmanvg
Hoi allemaal,

net nieuw hier en heb een vraag over chip tunning.

ik heb een v70 2.4T 200pk AWD uit eind 2001. Ik wilde hem laten tunnen door ziptunning te utrecht na zeer goeie verhalen gehoord te hebben over deze tuner. Maar helaas doen zei geen chip tuning van auto's ouder dan 8 jaar waar ik dus net buiten val. Welke tuner is er nog meer aan te bevelen die hoog staat aangescheven met garantie etc? heb wel eens gehoord over rica?

groet

Geplaatst: 15.07.2009 - 16:43
door rene69
Zelf heb ik gekozen voor een tuning op maat bij Fasttech in Haaksbergen.
Heb hier veel positieve meningen over gehoord.

Geplaatst: 15.07.2009 - 16:43
door euerw
weleens gehoord???
lijkt mij dat het verstandig is om eerst goed rond te kijken voordat dat je naar een prijs-vechter gaat, de sponsors van deze site kunnen je alles vertellen en hebben ervaring genoeg op dit gebied, en ja Rica is heel goed

Geplaatst: 15.07.2009 - 16:57
door Walter
naast welke tuner zou ik ook eens goed nadenken of je een Visco AWD wel wil tunen...

Geplaatst: 15.07.2009 - 17:24
door euerw
VolvoMafia schreef:naast welke tuner zou ik ook eens goed nadenken of je een Visco AWD wel wil tunen...
een goeie tuner zal het dat aangeven lijkt mij

Geplaatst: 15.07.2009 - 17:47
door dutchmanvg
VolvoMafia schreef:naast welke tuner zou ik ook eens goed nadenken of je een Visco AWD wel wil tunen...
mijn technische kennis gaat niet al te ver, maar wat is eventueel het nadeel van de tuning?

Geplaatst: 15.07.2009 - 18:00
door bart simpson
dat er zaken overbelast gaan worden (en daardoor gaan sneuvelen)

Geplaatst: 15.07.2009 - 20:04
door Delta
bart simpson schreef:dat er zaken overbelast gaan worden (en daardoor gaan sneuvelen)
Daarrrrrrrrrr gaan we weer!!!

Geplaatst: 15.07.2009 - 20:06
door bart simpson
er wordt hier gevraagd naar een eventueel nadeel, het mogelijk kapot gaan is voor de eigenaar een mogelijk nadeel en voor mij als dealer een zeker voordeel, zo duidelijker? IK JUICH HET IN DIT GEVAL DUS TOE!!!

Geplaatst: 15.07.2009 - 20:15
door V480-S60
Delta schreef:
bart simpson schreef:dat er zaken overbelast gaan worden (en daardoor gaan sneuvelen)
Daarrrrrrrrrr gaan we weer!!!
Laat ik het dan anders verwoorden.

Al zonder tuning is een visco AWD niet zonder problemen in de aandrijflijn! En die hebben allemaal met het vermogen te maken.
Vandaar ook de opmerking van VolvoMafia, En de toelichting van bart simpson.

Dus in dezen is een waarschuwing zeeeeeer wel op zijn plaats.

Geplaatst: 15.07.2009 - 20:24
door bart simpson
Alleen het visco deel kost +/- € 3.000,--, een automatische bak +/- € 5.000,--, en die prijzen ken ik dan weer omdat ze nooit stuk gaan.

Geplaatst: 15.07.2009 - 21:32
door euerw
dutchmanvg,

denk dat je hier toch duidelijk advies krijgt, toch? :wink:

Geplaatst: 15.07.2009 - 23:24
door dutchmanvg
V480-S60 schreef:
Delta schreef:
bart simpson schreef:dat er zaken overbelast gaan worden (en daardoor gaan sneuvelen)
Daarrrrrrrrrr gaan we weer!!!
Laat ik het dan anders verwoorden.

Al zonder tuning is een visco AWD niet zonder problemen in de aandrijflijn! En die hebben allemaal met het vermogen te maken.
Vandaar ook de opmerking van VolvoMafia, En de toelichting van bart simpson.

Dus in dezen is een waarschuwing zeeeeeer wel op zijn plaats.
bedankt V480-S60, aan jouw antwoord heb ik teminste wat!!:) thanks

Geplaatst: 19.07.2009 - 21:44
door Edgar
Een goede tuner kijkt niet naar de leeftijd maar de staat van de auto, motor koppeling, en tuned ook auto's met hoge KM standen, bouwjaren.

Ik kan je Hartog tuning (forum sponsor) zeer aanraden. Maatwerk voor een vriendelijke prijs (forum korting)

Geplaatst: 23.07.2009 - 23:17
door CptCaveman
Problemen met Visco die door vermogen komen is volledig uit de lucht gegrepen. Mechanisch is Visco van exact dezelfde onderdelen gemaakt als Haldex. Tuning heeft dus op Visco exact dezelfde uitwerking als op Haldex. Bart Simpson heeft wel gelijk dat onderdelen sneller zullen slijten bij vol vermogen. De vraag is natuurlijk hoe vaak en hoe lang je op vol vermogen rijdt. Antwoord: bij stoplichten en af en toe een inhaalactie, verder niet. Hoe lang duurt dit: enkele seconden. Gevolgen voor de aandrijflijn zijn dus niet heel erg groot. Effect is hetzelfde als een caravan of paardentrailer tegen een helling van 20% optrekken. Auto gaat dan geen 500.000km mee, maar misschien slechts 400.000. Succes met tunen!

Geplaatst: 24.07.2009 - 08:26
door bart simpson
ik zie relatief veel overleden visco koppelingen en heb nog geen overleden haldex koppeling gezien, visco is ondanks dezelfde onderdelen dan toch duidelijk de mindere

Geplaatst: 24.07.2009 - 08:52
door Walter
CptCaveman schreef:Problemen met Visco die door vermogen komen is volledig uit de lucht gegrepen. Mechanisch is Visco van exact dezelfde onderdelen gemaakt als Haldex. !
dappere uitspraak... Waarom hebben de V70R AWD (97-2000) vaker problemen dan 2.4T's? Kun je onderbouwen dat het uit de lucht gegrepen is?

Ik sluit me aan bij Bart, visco's gaan wel kapot en haldex niet. Tot nu toe. Maar ik zou een 2.4T met visco niet gaan tunen, dat gaat volgens mij kosten opleveren.

Geplaatst: 24.07.2009 - 09:20
door bart simpson
2000/2002 is het verhaal niet anders met de 285/V70 en de 295/XC70's

Geplaatst: 24.07.2009 - 23:50
door CptCaveman
omdat de Visco problemen voort komen uit verschillen in wielomtrek. Daar kan een Visco koppeling niet voor corrigeren en Haldex wel dankzij een klein regelunitje. Die unit is dan ook gelijk het enige verschil tussen Haldex en Visco. Visco werkt nog op natuurkundige wetten, is daarom ook wat trager dan Haldex, maar gebruikt verder dezelfde onderdelen.

Dit alles betekent dus dat je de slijtage van je banden goed in de gaten moet houden. Als je met veel vermogen vaak plankgas wegrijdt zullen je voorbanden sneller verslijten en zou je met Visco op de duur problemen kunnen krijgen als je de banden niet op tijd van voor naar achter doet. Dat is dus het enige probleem met Visco, je moet je profieldiepte regelmatig checken anders draai je de boel wel in de soep.

Geplaatst: 25.07.2009 - 07:21
door bart simpson
Visco is onbetrouwbaarder dan Haldex, ook als je de profieldiepte goed in de gaten houdt (deze mag nooit meer dan 4mm verschillen onderling) heb zelf nog geen enkele overleden haldex gezien.
Maar even terugkomend op die 200pk AWD (met visco) en tunen, gewoon doen! (iedere dealer vervangt tenslotte graag een Visco!)