Pagina 1 van 6
XC70, Spijt spijt....heel erg spijt
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:10
door Volvo1080
Vrienden waarschuwden mij en wist het eigenlijk zelf ook wel, maar wat is die wegligging van de XC70 beroerd. Met de strakke wegligging van mijn voormalige V70 classic awd in het hoofd en kijkend naar het mooie uiterlijk van de XC heb ik de handtekening onder het koopcontract gezet.
Mijn fijne S80 2.9 kon ik nog in de achteruitkijkspiegel zien staan toen ik het terrein van de garage afreed en rustig de eerste bocht inzette. In de eerste bocht had ineens compleet geen idee waar ik mij op de weg bevond. Sponzig sturend en overhellend kwam ik deze bocht uit. Even wennen dacht ik nog.
Nu een week verder en een paar keer de grenzen van de auto te hebben opgezocht weet ik het zeker. Ik heb spijt van deze aankoop en vraag mijzelf af waarom ik niet gewoon een V70 awd gekocht heb. Vond ik die paar cm hoger en al het plastic aan de onderkant nou echt zo mooi? Of heb ik mij in de luren laten leggen door het marketing team van volvo??
Testresultaat na 1 week:
+ Stoer uiterlijk
- Kort onderstuur voor achter bijkomt
- Overhellen in bochten
- Sponzig gedrag in bochten
- Gevoelloos stuurgedrag
- zijwind gevoelig
- Wat sober t.o.v. S80
- Prijs (achteraf veel te duur voor hoop plastic)
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:11
door Ben
Heb je geen proefrit gemaakt dan?
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:13
door Volvo1080
nope, heb de auto laten importeren. Proefrit is dan lastig. Ik had ook nooit verwacht dat het zo beroerd zou zijn.
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:15
door bart simpson
zou een yank dan nog wat andere nadelen kennen? wat je schetst is imho geen europese XC70 ervaring
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:17
door Ben
Die fout heb ik ook 1x gemaakt.
Niet lang daarna ben ik Volvo gaan rijden en er niet meer uitgestapt. En ook nu maak ik altijd eerst een lange proefrit voor ik besluit te kopen. Heb nu m'n 2e XC70. heerlijke auto.
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:18
door Volvo1080
Ben schreef:Die fout heb ik ook 1x gemaakt.
Niet lang daarna ben ik Volvo gaan rijden en er niet meer uitgestapt. En ook nu maak ik altijd eerst een lange proefrit voor ik besluit te kopen. Heb nu m'n 2e XC70. heerlijke auto.
Wat maakt dat hij voor jou beter rijdt dan de V70 awd?
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:18
door Msuidgeest
Nou zouden we allerlei flauwe opmerkingen kunnen gaan maken maar dat lijkt me wat ongepast.
Jammer om te lezen dat deze Volvo niet voldoet aan de verwachtingen.
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:20
door Ben
Het rijcomfort is perfect voor mij. Ik wil geen strak afgeveerde auto.
En de iets hogere instap t.o.v. een V70 scheelt mij veel rugpijn.
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:22
door Volvo1080
bart simpson schreef:zou een yank dan nog wat andere nadelen kennen? wat je schetst is imho geen europese XC70 ervaring
Bart, is echt onzin wat je zegt. Qua auto / ophanging is er echt geen verschil tussen een US model en een EU model. Er zijn kleine verschillen in interieur zoals lampjes en piepjes bij het niet dragen van gordel e.d.
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:26
door Volvo1080
Ben schreef:Het rijcomfort is perfect voor mij. Ik wil geen strak afgeveerde auto.
En de iets hogere instap t.o.v. een V70 scheelt mij veel rugpijn.
Klopt. Het voordeel extra rijcomfort is er zeker, maar brengt voor mijn wensen wel een hoop nadelen met zich mee. Zo heeft ieder zijn beweegredenen een auto wel of niet aan te schaffen. Ik ben ook echt niet op zoek naar een auto als bijvoorbeeld een V70R, maar een beetje reageren op het stuur mag wel.
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:31
door Ben
Misschien heeft de US-eigenaar de rijeigenschappen laten aanpassen?
Welk MY is het? Ga ter vergelijk eens in een Nederlandse XC rijden.
Geplaatst: 18.07.2009 - 21:38
door Volvo1080
Ik heb de auto gisteren bij een specialist laten uitlijnen en de settings van de ophanging naar de std. instellingen laten zetten. Hier zijn geen grote afwijkingen naar voren gekomen.
Het is een goed idee is een proefrit te maken bij een dealer.
Aan de andere kant hebben we wel te maken met een natuurkundige wet. Hoe hoger het zwaarte punt........ Mogelijk is er nog wat te compenseren met andere banden. Ik rij nu met Michelin Latitude Tour HP in de maat 215-65-16.
Geplaatst: 18.07.2009 - 22:25
door bart simpson
Volvo1080 schreef:bart simpson schreef:zou een yank dan nog wat andere nadelen kennen? wat je schetst is imho geen europese XC70 ervaring
Bart, is echt onzin wat je zegt. Qua auto / ophanging is er echt geen verschil tussen een US model en een EU model. Er zijn kleine verschillen in interieur zoals lampjes en piepjes bij het niet dragen van gordel e.d.
ik kraam wel vaker onzin uit, er zijn toch behoorlijke verschillen tussen Amerikaanse Volvo's en Europese, ik zou zelf voor geen goud een yank willen hebben.
In dit geval lijk je zelfs niet eens de moeite te hebben genomen om een europese XC te proberen, zullen we stoppen?.
Geplaatst: 18.07.2009 - 22:31
door Sailor
Volvo1080 schreef: Ik rij nu met Michelin Latitude Tour HP in de maat 215-65-16.
Dat schijnen juist de betere banden te zijn. De standaard Pirelli Scorpions schijnen wat 'slappe wangen' te hebben waardoor de auto zweveriger aanvoelt. Ik zal het komende week ervaren want dan worden mijn Scorpions door deze Michelin's vervangen!
Geplaatst: 18.07.2009 - 22:36
door Ben
Ik heb om die reden op beide XC's de Scorpio's laten vervangen door Michelin. (Weet even niet welk type en het is nu te donker om buiten te gaan kijken

)
Gezien de voorkeur van Amerikanen voor slappe wegligging zou ik me kunnen voorstellen dat het voor de US geproduceerde Michelins zijn die op jouw auto liggen.
Morgen zal ik vertellen welke ik heb

Geplaatst: 18.07.2009 - 23:09
door menjo
De rubbers in de draagarmen kunnen ook wel eens aan vervanging toe zijn.
Geplaatst: 18.07.2009 - 23:11
door Volvo1080
Kan dat al na 64.000 km?
Geplaatst: 18.07.2009 - 23:15
door menjo
Is redelijk vroeg, maar kan best. Meestal zijn ze bij 100.000km al wel een keer vervangen. Kan geen kwaad een dealer/garage er eens naar te laten kijken, terwijl jij een proefrit in een andere XC70 maakt.
Geplaatst: 18.07.2009 - 23:34
door Paul
Ben ook benieuwd welk modeljaar het is, ik vond de eerste XC's ook wat zweverig rijden, maar de XC70 die mijn pa nu heeft, heeft dat absoluut niet.
Geplaatst: 18.07.2009 - 23:38
door bart simpson
een 2.5T is er vanaf half 2002 en een HU613 is alleen in de phase I gebruikt, deze XC is dus van ergens vanaf juni 2002 tot aug 2004, of my 2003 of my 2004