Allemaal,
Vanmorgen een rare situatie:
Op de cruise controle lekker 125km per uur tuffen. Verbruik via boordcomputer 6.1 / 100 liter. Toon in 1x, was het net of kwam er een dipje (net of liet ik het gas los). En daarna liep het verbruik op tot 10 / 100 liter.
Wie herkend dit? of weet hoe het kan?
Verbruik loopt in 1x op
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12909
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Even zoeken op het forum leert dat dit het regenereren van het roetfilter is. Niets om je zorgen over te maken, gebeurt elke 300 tot 900 km.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Wopke
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 28.09.2008 - 14:33
Bedankt voor je reactie. Maar verbruik bleef ongeveer nog 20 km erg hoog. Is dat dan ook normaal?Even zoeken op het forum leert dat dit het regenereren van het roetfilter is. Niets om je zorgen over te maken, gebeurt elke 300 tot 900 km.
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12909
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Ja, is volkomen normaal. Je roetfilter wordt gedurende deze periode schoon'gebrand'.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Dan zou je het toch echt al wel eens eerder hebben moeten vernemen in de afgelopen 40kkm dacht ik zo?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik denk dat ze het zullen op zoeken op het forum en komen dan op het zelfde antwoord! 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12909
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Meestal merk je er niets/heel weinig van als je met een constante snelheid rijdt (bv. op de snelweg). Ik merkte het bij mijn 2.0D (en ook met mijn D5) vnl. in de stad: auto reageert dan heel anders op het gaspedaal, en houdt wat in bij gas los.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Wopke, wij merkten dit voor het eerst pas bij 60000km. (V50 2.0D MY2009)
Het is de roetfilter. Dealer heeft het ons ook verteld. Bij elke 300 tot 900 km word de roetfilter schoon gebrand (zoals Bart al zei). Hierdoor gaat soms je verbruik omhoog, soms merk je er wat van, maar dat is meestal niet zo. Verschilt per auto volgens mij.
Het is de roetfilter. Dealer heeft het ons ook verteld. Bij elke 300 tot 900 km word de roetfilter schoon gebrand (zoals Bart al zei). Hierdoor gaat soms je verbruik omhoog, soms merk je er wat van, maar dat is meestal niet zo. Verschilt per auto volgens mij.
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Met mijn V50 2.0D MY08 heb ik dit ook regelmatig. De motor reageert inderdaad anders op gas geven. Een beetje onregelmatig en aarzelend vind ik. Het gaat inderdaad vanzelf weer over na een aantal km's. Wel vind ik dat het vaak voorkomt terwijl ik veel snelweg en relatief weinig file en stadsverkeer rijd. Maar als ik dan elke 300-900km lees valt het wel weer mee. Dit zou 1x per tank betekenen en zo vaak heb ik het nou ook weer niet.
Met mijn vorige V50 2.0D (MY05) was het aantal keren dat ik dit schoon branden van het roetfilter merkten trouwens aanzienlijk minder. Misschien omdat die er later op gezet is (retrofit door Volvo dealer).
Met mijn vorige V50 2.0D (MY05) was het aantal keren dat ik dit schoon branden van het roetfilter merkten trouwens aanzienlijk minder. Misschien omdat die er later op gezet is (retrofit door Volvo dealer).
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)