Hun raden een 2.5t niet aan op lpi omdat de moter erg licht is voor een 2100 kilo zware auto(logisch)en dat de moter dan te veel op zen kop krijgt..
Hun raden een T6 of 3.2 aan voor lpi inbouw,
Nu met dat elecrisch flashlube systeem eerder te overwegen om lpi in te bouwe ook toch mbt je kleppen ?
Wat denke de kenners hiervan ?
Kheb Mesman gebeld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41049
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
LPG wordt afgeraden.
Kies diesel als je veel kilometers rijdt.
Kies diesel als je veel kilometers rijdt.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Is er over gas niet al genoeg geschreven?
moter?
zen kop krijgt?
bouwe?
denke?
Sorry hoor, getuigt mijns inziens niet echt van "de moeite nemen" iets uit te zoeken, en een degelijke vraag neer te zetten...
Maar gebruik de zoekfunctie eens!
moter?
zen kop krijgt?
bouwe?
denke?
Sorry hoor, getuigt mijns inziens niet echt van "de moeite nemen" iets uit te zoeken, en een degelijke vraag neer te zetten...
Maar gebruik de zoekfunctie eens!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
klinkt mij als onzin in de oren. LPI maakt een motor niet minder krachtig, dus zou niet weten waarom de 2.5 benzine eventueel wel voldoet in een 2100kg zware auto en dezelfde motor op LPI niet.
Ik kan niet beoordelen of die 2.5 nou wel of niet te klein is, maar met LPI of benzine heeft het in ieder geval niks te maken.
Ik weet ook niet of LPI geschikt is voor die volvo-motor, maar ik heb een ander merk auto op LPI jarenlang probleemloos gereden, en dat blok had echt geen last van vermogensverlies op LPI. En ik gad die auto regelmatig goed op z'n donder!
Ik kan niet beoordelen of die 2.5 nou wel of niet te klein is, maar met LPI of benzine heeft het in ieder geval niks te maken.
Ik weet ook niet of LPI geschikt is voor die volvo-motor, maar ik heb een ander merk auto op LPI jarenlang probleemloos gereden, en dat blok had echt geen last van vermogensverlies op LPI. En ik gad die auto regelmatig goed op z'n donder!
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
2.5T op LPi gaat prima in de xc70 (al weegt die geen 2100 kg)
Wel rekening houden met het stellen der kleppen,...
Wel rekening houden met het stellen der kleppen,...
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
- HSRN850
- 4th Gear member
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
- Locatie: Eindhoven
Het gaat niet om vermogensverlies, het gaat om de verbrandingstemperatuur die veel hoger ligt. Dit raden ze dan af met 'slechts' +/- 200 PK in een auto van 2100kg, daar het blok daarin toch al zwaarder belast wordt t.o.v. hetzelfde blok in een S60.Goelette schreef:klinkt mij als onzin in de oren. LPI maakt een motor niet minder krachtig, dus zou niet weten waarom de 2.5 benzine eventueel wel voldoet in een 2100kg zware auto en dezelfde motor op LPI niet.
Ik kan niet beoordelen of die 2.5 nou wel of niet te klein is, maar met LPI of benzine heeft het in ieder geval niks te maken.
Ik weet ook niet of LPI geschikt is voor die volvo-motor, maar ik heb een ander merk auto op LPI jarenlang probleemloos gereden, en dat blok had echt geen last van vermogensverlies op LPI. En ik gad die auto regelmatig goed op z'n donder!
Overigens zou ik uberhaupt niet vlot gas in een XC90 leggen, i.v.m. je actieradius. Een ongeblazen 5-cylinder in een Volvo van 1300 kilo loopt al 1 op 9.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Off-topic:
Ik heb jaren op gas gereden toen de motoren nog gewoon een carburateur hadden en een relatief lage pk/L verhouding. Destijds was het al dat lang niet ieder blok geschikt was om op LPG te rijden ivm schade aan kleppen en klepzittingen. De Ford motoren waren berucht en die kregen op verzoek een modificatie met stelliet zittingen.
Het vermogen was door de lagere energiewaarde van gas zo'n 10% minder tegen een 25% hoger verbruik.
Tegenwoordig zijn pk/L verhoudingen en de motorbelasting veel hoger, daarnaast zijn ze met gecompliceerde inspuitsystemen die meerdere keren per compressieslag kunnen inspuiten high-tech systemen geworden.
Het fenomeen LPG past in die hudige technische ontwikkelingen al lang niet meer.
Voor zuinig rijden is de diesel de meest aangewezen weg straks aangevuld met hoogvermogen turbo motoren met een kleine inhoud icm met hybride techniek.
On-topic:
Het commentaar van HSRN850 onderschrijf ik dan ook volkomen.
Ik zou gas alleen toepassen op de ongeblazen en "ervaren" Volvo's (850 en ouder), of een Bi-Fuel auto te kiezen.
Ik heb jaren op gas gereden toen de motoren nog gewoon een carburateur hadden en een relatief lage pk/L verhouding. Destijds was het al dat lang niet ieder blok geschikt was om op LPG te rijden ivm schade aan kleppen en klepzittingen. De Ford motoren waren berucht en die kregen op verzoek een modificatie met stelliet zittingen.
Het vermogen was door de lagere energiewaarde van gas zo'n 10% minder tegen een 25% hoger verbruik.
Tegenwoordig zijn pk/L verhoudingen en de motorbelasting veel hoger, daarnaast zijn ze met gecompliceerde inspuitsystemen die meerdere keren per compressieslag kunnen inspuiten high-tech systemen geworden.
Het fenomeen LPG past in die hudige technische ontwikkelingen al lang niet meer.
Voor zuinig rijden is de diesel de meest aangewezen weg straks aangevuld met hoogvermogen turbo motoren met een kleine inhoud icm met hybride techniek.
On-topic:
Het commentaar van HSRN850 onderschrijf ik dan ook volkomen.
Ik zou gas alleen toepassen op de ongeblazen en "ervaren" Volvo's (850 en ouder), of een Bi-Fuel auto te kiezen.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33
Mijn S80 2.5T uit 2005, voorzien van een door Mesman ingebouwde LPG-installatie van Vialle, is sinds 20.000 km voorzien van geharde (uitlaat)kleppen en zetels. Het verbruik op LPG bedraagt 1 : 9. Daarbij dient wel vermeld te worden dat ik niet bang hoef te zijn voor bekeuringen ivm snelheidsovertredingen. Zie ook mijn verhaal bij de topic ervaringen 2.5T op LPG.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19
Oke Cor,maar waarom had je geharde kleppen en zetels erop gezet waren die andere stuk dan ?
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33
Er was van één van de uitlaatkleppen een stuk afgebroken (afgebroken deel heeft gelukking geen extra schade veroorzaakt). Let op, het betrof hier een tweede schade aan de cilinderkop terwijl er op dat moment nog geen 180.000 km op de teller stond. De eerste keer hebben ze bij Furness in Amsterdam de beschadigde kop vervangen door een (standaard) revisie-kop. Dat staat ten minste op de rekening die ik kreeg toen ik de auto kocht. Reden van geharde kleppen en zetels is dat ik er geen zin in had na 50 of 60.000 km alweer met een koprevisie geconfronteerd te worden.
Bij geharde kleppen en zetels, trouwens alleen noodzakelijk aan de uitlaatzijde omdat inspuiting van lpg aan de inlaatzijde zorgt voor voldoende koeling, voorkom je dat de kleppen na verloop van tijd als het ware in de zetels zakken, wat uiteindelijk kan leiden tot één of meer gebroken kleppen. Geharde kleppen en zetels kunnen meer hitte verdragen en gaan daardoor, normaal gesproken, veel langer mee.
Bij geharde kleppen en zetels, trouwens alleen noodzakelijk aan de uitlaatzijde omdat inspuiting van lpg aan de inlaatzijde zorgt voor voldoende koeling, voorkom je dat de kleppen na verloop van tijd als het ware in de zetels zakken, wat uiteindelijk kan leiden tot één of meer gebroken kleppen. Geharde kleppen en zetels kunnen meer hitte verdragen en gaan daardoor, normaal gesproken, veel langer mee.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Dat verhaalde vertelde Mesman mij ook eens. De 2.5T zou er teveel aan moeten trekken, zit je relatief vaak hoog in de toeren --> hogere verbrandingstemperatuur --> meer kans op problemen. In een s60/s80/v70/xc70 hoeft een 2.5T lang zo hard niet te werken, draait daarom koeler. Een v8 van yamaha in een XC90 op LPG lijkt me wel leuk, moet je ws wel een 200l lpg tank nemen wil je nog wat actieradius hebben.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19
Wat kost dat dan Cor,alles vervangen door verharde zetels en kleppen ?
En blijft om de 50.000 km stellen dan noodzakelijk ?(met lpi)?
MVG
En blijft om de 50.000 km stellen dan noodzakelijk ?(met lpi)?
MVG
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14864
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ik heb geleerd dat gas is om op te koken. wink:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21460
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Gas is ontdekt om je huis te verwarmen ...
Dat je motor heter wordt, klopt inderdaad. Het gas kan minder warmte opnemen dan benzine. Daarom heeft VW met zijn eerste serie 1.8T-motoren extra benzine-injectie bij topvermogen. Puur voor de koeling van het inwendige van het motorblok.
Dat maakt de keuze voor LPG dus minder interessant. Tenzij het je lukt de koeling van de motor te verbeteren. Maar dat moet dan middels de ECU en niet via een grotere koelradiator.
Dat je motor heter wordt, klopt inderdaad. Het gas kan minder warmte opnemen dan benzine. Daarom heeft VW met zijn eerste serie 1.8T-motoren extra benzine-injectie bij topvermogen. Puur voor de koeling van het inwendige van het motorblok.
Dat maakt de keuze voor LPG dus minder interessant. Tenzij het je lukt de koeling van de motor te verbeteren. Maar dat moet dan middels de ECU en niet via een grotere koelradiator.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]