Pagina 1 van 1
Kheb Mesman gebeld
Geplaatst: 22.07.2009 - 20:45
door s3wage
Hun raden een 2.5t niet aan op lpi omdat de moter erg licht is voor een 2100 kilo zware auto(logisch)en dat de moter dan te veel op zen kop krijgt..
Hun raden een T6 of 3.2 aan voor lpi inbouw,
Nu met dat elecrisch flashlube systeem eerder te overwegen om lpi in te bouwe ook toch mbt je kleppen ?
Wat denke de kenners hiervan ?
Geplaatst: 22.07.2009 - 20:52
door Ben
LPG wordt afgeraden.
Kies diesel als je veel kilometers rijdt.
Geplaatst: 23.07.2009 - 01:20
door Thijs
Is er over gas niet al genoeg geschreven?
moter?
zen kop krijgt?
bouwe?
denke?
Sorry hoor, getuigt mijns inziens niet echt van "de moeite nemen" iets uit te zoeken, en een degelijke vraag neer te zetten...
Maar gebruik de zoekfunctie eens!
Geplaatst: 23.07.2009 - 18:22
door Goelette
klinkt mij als onzin in de oren. LPI maakt een motor niet minder krachtig, dus zou niet weten waarom de 2.5 benzine eventueel wel voldoet in een 2100kg zware auto en dezelfde motor op LPI niet.
Ik kan niet beoordelen of die 2.5 nou wel of niet te klein is, maar met LPI of benzine heeft het in ieder geval niks te maken.
Ik weet ook niet of LPI geschikt is voor die volvo-motor, maar ik heb een ander merk auto op LPI jarenlang probleemloos gereden, en dat blok had echt geen last van vermogensverlies op LPI. En ik gad die auto regelmatig goed op z'n donder!
Geplaatst: 23.07.2009 - 21:41
door Wim J
2.5T op LPi gaat prima in de xc70 (al weegt die geen 2100 kg)
Wel rekening houden met het stellen der kleppen,...
Geplaatst: 24.07.2009 - 01:12
door s3wage
Verder iemand ervaring met lpi in een xc90?
Geplaatst: 28.07.2009 - 23:10
door s3wage
Ik vind het toch link hoor met die vaste klepstoters ipv hydrolische..
Als je dan kijkt naar het geringe financiele voordeel zou men toch beter voor diesel kiezen of zie ik wat over het hoofd :?:
Geplaatst: 29.07.2009 - 10:57
door HSRN850
Goelette schreef:klinkt mij als onzin in de oren. LPI maakt een motor niet minder krachtig, dus zou niet weten waarom de 2.5 benzine eventueel wel voldoet in een 2100kg zware auto en dezelfde motor op LPI niet.
Ik kan niet beoordelen of die 2.5 nou wel of niet te klein is, maar met LPI of benzine heeft het in ieder geval niks te maken.
Ik weet ook niet of LPI geschikt is voor die volvo-motor, maar ik heb een ander merk auto op LPI jarenlang probleemloos gereden, en dat blok had echt geen last van vermogensverlies op LPI. En ik gad die auto regelmatig goed op z'n donder!
Het gaat niet om vermogensverlies, het gaat om de verbrandingstemperatuur die veel hoger ligt. Dit raden ze dan af met 'slechts' +/- 200 PK in een auto van 2100kg, daar het blok daarin toch al zwaarder belast wordt t.o.v. hetzelfde blok in een S60.
Overigens zou ik uberhaupt niet vlot gas in een XC90 leggen, i.v.m. je actieradius. Een ongeblazen 5-cylinder in een Volvo van 1300 kilo loopt al 1 op 9.
Geplaatst: 29.07.2009 - 11:23
door Johan
Off-topic:
Ik heb jaren op gas gereden toen de motoren nog gewoon een carburateur hadden en een relatief lage pk/L verhouding. Destijds was het al dat lang niet ieder blok geschikt was om op LPG te rijden ivm schade aan kleppen en klepzittingen. De Ford motoren waren berucht en die kregen op verzoek een modificatie met stelliet zittingen.
Het vermogen was door de lagere energiewaarde van gas zo'n 10% minder tegen een 25% hoger verbruik.
Tegenwoordig zijn pk/L verhoudingen en de motorbelasting veel hoger, daarnaast zijn ze met gecompliceerde inspuitsystemen die meerdere keren per compressieslag kunnen inspuiten high-tech systemen geworden.
Het fenomeen LPG past in die hudige technische ontwikkelingen al lang niet meer.
Voor zuinig rijden is de diesel de meest aangewezen weg straks aangevuld met hoogvermogen turbo motoren met een kleine inhoud icm met hybride techniek.
On-topic:
Het commentaar van HSRN850 onderschrijf ik dan ook volkomen.
Ik zou gas alleen toepassen op de ongeblazen en "ervaren" Volvo's (850 en ouder), of een Bi-Fuel auto te kiezen.
Geplaatst: 29.07.2009 - 11:36
door Cor M
Mijn S80 2.5T uit 2005, voorzien van een door Mesman ingebouwde LPG-installatie van Vialle, is sinds 20.000 km voorzien van geharde (uitlaat)kleppen en zetels. Het verbruik op LPG bedraagt 1 : 9. Daarbij dient wel vermeld te worden dat ik niet bang hoef te zijn voor bekeuringen ivm snelheidsovertredingen. Zie ook mijn verhaal bij de topic ervaringen 2.5T op LPG.
Geplaatst: 29.07.2009 - 21:40
door s3wage
Oke Cor,maar waarom had je geharde kleppen en zetels erop gezet waren die andere stuk dan ?
Geplaatst: 30.07.2009 - 09:00
door Cor M
Er was van één van de uitlaatkleppen een stuk afgebroken (afgebroken deel heeft gelukking geen extra schade veroorzaakt). Let op, het betrof hier een tweede schade aan de cilinderkop terwijl er op dat moment nog geen 180.000 km op de teller stond. De eerste keer hebben ze bij Furness in Amsterdam de beschadigde kop vervangen door een (standaard) revisie-kop. Dat staat ten minste op de rekening die ik kreeg toen ik de auto kocht. Reden van geharde kleppen en zetels is dat ik er geen zin in had na 50 of 60.000 km alweer met een koprevisie geconfronteerd te worden.
Bij geharde kleppen en zetels, trouwens alleen noodzakelijk aan de uitlaatzijde omdat inspuiting van lpg aan de inlaatzijde zorgt voor voldoende koeling, voorkom je dat de kleppen na verloop van tijd als het ware in de zetels zakken, wat uiteindelijk kan leiden tot één of meer gebroken kleppen. Geharde kleppen en zetels kunnen meer hitte verdragen en gaan daardoor, normaal gesproken, veel langer mee.
Geplaatst: 30.07.2009 - 09:45
door t5power
Dat verhaalde vertelde Mesman mij ook eens. De 2.5T zou er teveel aan moeten trekken, zit je relatief vaak hoog in de toeren --> hogere verbrandingstemperatuur --> meer kans op problemen. In een s60/s80/v70/xc70 hoeft een 2.5T lang zo hard niet te werken, draait daarom koeler. Een v8 van yamaha in een XC90 op LPG lijkt me wel leuk, moet je ws wel een 200l lpg tank nemen wil je nog wat actieradius hebben.
Geplaatst: 30.07.2009 - 11:49
door s3wage
Wat kost dat dan Cor,alles vervangen door verharde zetels en kleppen ?
En blijft om de 50.000 km stellen dan noodzakelijk ?(met lpi)?
MVG
Geplaatst: 30.07.2009 - 11:52
door Cor M
Voor het antwoord moet je even kijken bij het draadje: ervaringen 2.5T op lpg/lpi. Wellicht handig even de zoekfunctie te gebruiken en daarbij zoeken op lpg
Geplaatst: 21.08.2009 - 22:11
door Bover
Ik heb geleerd dat gas is om op te koken. wink:
Geplaatst: 22.08.2009 - 13:37
door Msuidgeest
Gas is ontdekt om je huis te verwarmen ...
Dat je motor heter wordt, klopt inderdaad. Het gas kan minder warmte opnemen dan benzine. Daarom heeft VW met zijn eerste serie 1.8T-motoren extra benzine-injectie bij topvermogen. Puur voor de koeling van het inwendige van het motorblok.
Dat maakt de keuze voor LPG dus minder interessant. Tenzij het je lukt de koeling van de motor te verbeteren. Maar dat moet dan middels de ECU en niet via een grotere koelradiator.