S70 2.5 TDI op slaolie
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 07.12.2005 - 19:41
- Contacteer:
Heeft hier iemand ervaring mee? Ik ben momenteel aan het experimenteren met het rijden op slaolie en gebruik momenteel een mengsel van 2 delen diesel op 1 deel slaolie. Iemand enig idee tot hoe ver ik kan gaan? Tot nu toe werkt alles zonder problemen ondanks de toch al wat lagere temperatuur.
- HANS144
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
- Locatie: kop van noord holland
- Contacteer:
Op onderstaand forum is erg veel te vinden over dit onderwerp!!
Daar moet je kijken bij de topics over PPO en WVO...
Stuur maar eens een mailtje naar Caddy-Daddy aldaar op dat forum.
Hij weet er ALLES van!!!
http://www.vwcaddyforum.nl/forum/
Daar moet je kijken bij de topics over PPO en WVO...
Stuur maar eens een mailtje naar Caddy-Daddy aldaar op dat forum.
Hij weet er ALLES van!!!
http://www.vwcaddyforum.nl/forum/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 07.12.2005 - 19:41
- Contacteer:
OK bedankt! Mailtje verstuurd, wacht op reactie, ben benieuwd.
- chefmonteur
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 05.12.2005 - 13:56
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Er word beweerd dat 100% kan. Heb dit zelfs met m'n eigen 6jr oude Citroen Jumper nog niet durven proberen. Zelfs niet 2 op 1.
Maar ja die is ook economisch tt als de motor het begeeft.
Maar ja die is ook economisch tt als de motor het begeeft.
- HANS144
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
- Locatie: kop van noord holland
- Contacteer:
Alleen bij sommige oudere diesels [oa. mercedes] maar bij de meeste zeker in de winter niet!!!chefmonteur schreef:Er word beweerd dat 100% kan. Heb dit zelfs met m'n eigen 6jr oude Citroen Jumper nog niet durven proberen. Zelfs niet 2 op 1.
Maar ja die is ook economisch tt als de motor het begeeft.
Dan moet er oa een tank-verwarming bij!!
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.12.2005 - 09:31
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Hallo NutCaze,
Ik heb je mail ontvangen en dacht laat mij maar gelijk hier beantwoorden zodat iedereen er wat aan heeft.
Hans heeft gelijk, ik heb inprincipe alles al besproken op mijn eigen forum, ook daar staat mijn hele ombouw en alle ervaringen.
Momenteel rijd ik op een 2 tanksysteem waarbij ik start en stop op diesel. Ik kan inprincipe op alle plantaardige olieen en zelf vetten rijden. Mijn systeem is zelfs in de tank verwarmt wat dit dus mogelijk maakt.
Even kort samengevat: In principe kunnen alle dieselmotoren op plantaardig rijden, de allereerste dieselmotor van Rudolf Diesel reed op pindaolie.
Door de jaren heen is de motor meer geevolueerd richting diesel en zijn dus de pompen en verstuivers daar meer op toegespitst.
Daar zit nu dus het grootste probleem. De meest geschikte pompen voor plantaardig rijden zijn lijnpompen (mercedes etc.) die hebben nl voor elke verstuiver een eigen plunjer. Bosch roterende pompen (VAG)kunnen ook goed overweg met plantaardig deze hebben echter maar 1 plunjer om het harde werk te verrichten.
Lucas pompen raad ik af om daarmee te gaan experimenteren, deze lopen vanwege de constructie gewoon vast uiteindelijk, door gebrek aan smering. Ernstige schade kan hiervan het gevolg zijn... denk aan kleppen tegen de zuigers e.d.
Plantaardige olie heeft een veel hogere viscositeit als diesel en bij (extreme) kou word dit alleen maar verslechterd.Om de olie hanteerbaar te maken voor de pomp en verstuivers is het zaak om deze te verwarmen naar +/- 70 C. Dit kan op 3 manieren,
1: Elektrisch, verwarming mbv een electrisch verwarmings element. Voordeel snel op Temperatuur, nadeel Hoog stroom verbruik
2: Koelvloeistof restwarmte.
Voordeel warmte is gratis, Nadeel motor moet eerst op temperatuur komen.
3: Combinatie van beiden
Ander punt zijn de huidige moderne diesels, TDI,SDI enz.daar zij op zeer hoge inspuitdruk werken is het zeer essentieel om de olie goed op temperatuur te krijgen
PD motoren met pompverstuivers zijn niet geschikt voor rijden op 100%..
Ik kan verder gaan met de materie.. maar als jullie meer vragen hebben dan hoor ik het wel..
Tot zover Les 1 Plantaardig rijden..

Ik heb je mail ontvangen en dacht laat mij maar gelijk hier beantwoorden zodat iedereen er wat aan heeft.
Hans heeft gelijk, ik heb inprincipe alles al besproken op mijn eigen forum, ook daar staat mijn hele ombouw en alle ervaringen.
Momenteel rijd ik op een 2 tanksysteem waarbij ik start en stop op diesel. Ik kan inprincipe op alle plantaardige olieen en zelf vetten rijden. Mijn systeem is zelfs in de tank verwarmt wat dit dus mogelijk maakt.
Even kort samengevat: In principe kunnen alle dieselmotoren op plantaardig rijden, de allereerste dieselmotor van Rudolf Diesel reed op pindaolie.
Door de jaren heen is de motor meer geevolueerd richting diesel en zijn dus de pompen en verstuivers daar meer op toegespitst.
Daar zit nu dus het grootste probleem. De meest geschikte pompen voor plantaardig rijden zijn lijnpompen (mercedes etc.) die hebben nl voor elke verstuiver een eigen plunjer. Bosch roterende pompen (VAG)kunnen ook goed overweg met plantaardig deze hebben echter maar 1 plunjer om het harde werk te verrichten.
Lucas pompen raad ik af om daarmee te gaan experimenteren, deze lopen vanwege de constructie gewoon vast uiteindelijk, door gebrek aan smering. Ernstige schade kan hiervan het gevolg zijn... denk aan kleppen tegen de zuigers e.d.
Plantaardige olie heeft een veel hogere viscositeit als diesel en bij (extreme) kou word dit alleen maar verslechterd.Om de olie hanteerbaar te maken voor de pomp en verstuivers is het zaak om deze te verwarmen naar +/- 70 C. Dit kan op 3 manieren,
1: Elektrisch, verwarming mbv een electrisch verwarmings element. Voordeel snel op Temperatuur, nadeel Hoog stroom verbruik
2: Koelvloeistof restwarmte.
Voordeel warmte is gratis, Nadeel motor moet eerst op temperatuur komen.
3: Combinatie van beiden
Ander punt zijn de huidige moderne diesels, TDI,SDI enz.daar zij op zeer hoge inspuitdruk werken is het zeer essentieel om de olie goed op temperatuur te krijgen
PD motoren met pompverstuivers zijn niet geschikt voor rijden op 100%..
Ik kan verder gaan met de materie.. maar als jullie meer vragen hebben dan hoor ik het wel..
Tot zover Les 1 Plantaardig rijden..

-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
KIJK, dit is zeer boeiende materie, ga vooral verder met je verhandeling. Ik volg het met veel intresse. (Deze materie is dan ook de reden dat ik een jaar terug de T4 heb geprobeerd te verkopen, echter kreeg er niet genoeg voor om een in mijn ogen bevredigende diesel terug te kopen.)
- HANS144
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
- Locatie: kop van noord holland
- Contacteer:
Misschien een goed idee om dit onder te brengen in een
aparte topic bij technisch-algemeen???
aparte topic bij technisch-algemeen???
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 09.12.2005 - 09:31
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Hier een schema van hoe mijn installatie eruit ziet.

