Hallo,
Wie kan mij helpen. Bij de garage kreeg ik te horen dat de koppelingsplaten van mijn V40 1.8 135k vervangen moeten worden. (Euro 850,00) Lijkt me op zich niet echt een probleem. In Haynes las ik dat de drukgroep met speciaal gereedschap ontspannen en daarna weer gespannen moet worden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft. Tevens wil ik de krukas keerring vervangen. Is deze speciale tool te koop of te leen. Indien iemand tips heeft hoor ik het graag.
m vr gr Eric
Vervangen koppeling V40 1.8: speciaal gereedschap nodig?
-
- 1st Gear member
Is er niemand van de V40/S40 rijders die hun koppeling hebben vervangen? Dab heeft de vorige eigenaar wel erg slecht gereden als platen er bij 135k uit moeten.
V40 1.8i Europa 1998
S80 / 2,4l / 170 pk / dark grey pearl
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
-
- 2nd Gear member
Ja er zijn zat mensen bij die de voet op de koppeling houden tijdens het rijden en dan krijg je dat.. Ik moest hem ook laten vervangen bij 190K en dat vondt ik al erg.. Die van mij was voledig verbrand en ik denk in jou geval ook.. Verder heb ik er geen ervaring mee daar ik het heb laten doen.
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
-
- 5th Gear member
Hoi Eric,Eric-S80 schreef:In Haynes las ik dat de drukgroep met speciaal gereedschap ontspannen en daarna weer gespannen moet worden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft. Tevens wil ik de krukas keerring vervangen. Is deze speciale tool te koop of te leen. Indien iemand tips heeft hoor ik het graag.
Het gereedschap voor het (ont-)spannen van de koppelingsplaat heb jij niet nodig. Dit is alleen voor de Turbo modellen, dus daar heb je niets voor nodig. Zie anders mijn topic, wat Toika aangeeft.
Wat wel handig is, is een tool waarmee je de koppelingsplaat kunt centreren.

Daarnaast is ook een centreertooltje handig om de krukaskeering gecentreerd te plaatsen. Zo weet je dat die perfect recht geplaatst word. Ik zou er overigens dan ook voor kiezen nieuwe bouten te kopen t.b.v het vliegwiel.

Ik moet zeggen dat het me best is meegevallen. Was me eerste keer. Ik heb er wel een dag voor uitgetrokken (lag dan wel in de sneeuw op de stoep :p)
-
- 1st Gear member
Hoi Bart,
Bedankt voor je antwoord. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Ik zie dat je de krukaskeerring ook vervangen hebt. Is deze tool universeel of alleen bij de dealer te krijgen, weet je ook de prijs nog bij benadering.
Gr, Eric
Bedankt voor je antwoord. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Ik zie dat je de krukaskeerring ook vervangen hebt. Is deze tool universeel of alleen bij de dealer te krijgen, weet je ook de prijs nog bij benadering.
Gr, Eric
V40 1.8i Europa 1998
-
- 5th Gear member
Ik heb een knipoog gegeven aan de dealer en een fles wijn gegeven aan de beste man 

- MDA
- 5th Gear member
Bij mij is de koppeling pas bij 230dkm vervangen, maar vooral omdat de krukaskeering lekte... Hij was wel redelijk op zei de monteur. Maar bij 135dkm... dan heeft je vorige eigenaar inderdaad dat ding aardig mishandeld.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!