klokkenhuis

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
cwageningen
Starter

Hallo,
Ik heb een vraag. Mijn vriendin heeft een 460 turbo uit '96. Nu is alleen de printplaat van het klokkenhuis gebroken en niet meer te repareren volgens de garage. Aangezien ik een leek ben ga ik tot nu toe gewoon op hun advies af, maar volgens deze garage konden we dit klokkenhuis alleen vervangen met eentje die exact hetzelfde is. Ben dus met het serienummer en type op gegaan maar niks kunnen vinden. Nu vroeg ik mij af of ik hem ook kan vervangen met het klokkenhuis van een ander model of type. Graag raad want mijn vriendin begint behoorlijk chagrijnig te worden.
wpee
5th Gear member

je moet eenzelfde zoeken, loop wat slopers af en geef je auto type door.
Anders marktplaats.

25-30 euro is gangbaar (uit mijn hoofd)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
ArjenM
3rd Gear member

Ik zou zeggen: Inruilen die vriendin.

Waar je op moet letten is het model. Volgens mij heb jij phase 3, het instrumentenpaneel van jou auto pas op alle andere phase 3 modellen. Tussen 440 en 460 zit geen verschil. Wil je alleen de printplaat vervangen moet je wel hetzelfde soort (zelfde tellers en meters) instrumentenpaneel hebben.
SchoutenCC
5th Gear member

Om iets meer duidelijkheid te geven over de soorten tellerhuizen die er zijn:
Hoofdzakelijk twee types: mechanisch en elektronisch. De mechanische hebben achter de km-teller een dikke km-kabel (met bajonetsluiting). Als je niet wilt of kunt voelen of deze er zit, zie je dit ook op het typeplaatje van je versnellingsbak: M...M is mechanisch en M...E is elektronisch.
Als je een turbo hebt, heb je -waarschijnlijk- een elektronische (maar kijk dat na!). Mechanische en elektronische zijn niet uitwisselbaar!
Als je een mechanische hebt dan zijn ze er in de varianten met klokje links en met toerenteller links. Aansluitingen in principe identiek.
Als je een elektronische hebt dan zijn ze er in de varianten met wijzertjes voor de benzine en temperatuur rechts en met infocenter rechts. Let op, alleen bij de elektronische mikt het nauw! De twee stekkers achterop (en hun houders) die hebben namelijk een kleurcodering en die moet overeenkomen! Tussen de modeljaren en subtypes is daar wat in gewijzigd, belangrijk is dat de kleuren van de donor overeenkomen met jouw kleuren. Zo ja, dan past het en kun je ze uitwisselen.
Als je wilt kun je ook je oude km-teller uit de oude tellerbak verwijderen en overzetten in de nieuwe om je km-stand te behouden. De unit zelf zit gesealed meen ik, maar je kunt dat metertje als geheel overzetten, dat is vast wel uitgelegd hier op het forum.

Zoals gezegd, loop een paar sloperijen af, zoek naar een soortgelijke en dan overbouwen. 440, 460 of 480 maakt geen verschil, zolang de kleuren van de aansluitingen maar kloppen. Uitbouwen is stuur omlaag (of los), paneeltje rondom verwijderen (4 schroeven meen ik), tellerbak los door 2 schroeven aan de linkerkant en dan gekanteld los schuiven en naar je toe trekken (let op weerhaakje aan de rechterkant!)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
cwageningen
Starter

Bedankt voor de tips. Weten we in ieder geval waar we naar moeten zoeken. Was allemaal nog een beetje vaag. Had hoop op de rima in druten maar helaas die hadden hem niet. Ze hebben er wel 4 uit verschillende autos gesloopt om te vergelijken maar hij zat er niet tussen. Gaan nu bij andere sloperijen navragen.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”