Op de HU603 zit een functie om het volume automatisch aan te laten passen aan de rijsnelheid. Bovendien is deze functie in 3 trappen aan te passen aan de persoonlijke voorkeur. Nou heb ik het probleem dat dit bij mij niet functioneert. Via het 'advanced menu' heb ik gelijk gecontroleerd of deze al aanstond. Dit was het geval en deze stond ook al op maximaal ingesteld. Via de 'extended settings' krijg ik de snelheid die ik rijd in beeld, maar daarop staat niet vermeld met hoeveel DB het volume moet worden bijgesteld en bij welke snelheid. Dit verklaart dan ook dat het niet functioneert, want dit zou wel het geval moeten zijn.
Ik zal de doorgelopen stappen m.b.v. foto's verduidelijken.
Om te beginnen heb ik de 'advanced user mode' ingeschakeld door de Volume knop 5 sec ingedrukt te houden bij het aanzetten van het contact:

Daarna doorgeklikt tot aan de ASC en zoals is te zien is deze gewoon ingeschakeld:

De cursor knippert immers bij 'on':

Doorklikken naar de instelling van de ASC:

En ook daar knipper de cursor bij de juiste instelling:

Via de 'extended settings' is het mogelijk om de rijsnelheid op het beeldscherm af te lezen. Ook is daarop zichtbaar bij welke snelheid het volume wordt aangepast en met hoeveel DB dit gebeurt:

Voor de liefhebbers, zo schakel je dit in:
Zet de radio uit. Druk de |<< knop in en houd deze ingedrukt (dus die knop met streepje en 2 pijltjes naar links). Zet de radio aan en houd de knop nogsteeds (een seconde of 5) ingedrukt. Na die 5 sec verschijnt de tekst "Diver test on/off". Je zit nu in een diagnose menu. Draai de [1-20/disc] knop een paar keer totdat "Constant Disp >>>" verschijnt. Druk op [1-20/disc]. Nu verschijnt de tekst "ASC/BAR/DAB/PI/off". Druk net zo vaak op [1-20/disc] totdat ASC knippert. Zet de radio uit en weer aan.
Je zit nu in de diagnose voor de snelheidsafhankelijke volumeregeling (ASC=Active Sound Control). In het display staat de huidige snelheid in km/h, het huidige ingestelde volume, de eerstvolgende snelheid waarbij het volume aangepast gaat worden en de tot nu toe toegepaste correctie op het volume.
Om het display weer te herstellen:
Nogmaals het diagnose menu openen (radio uit, |<< indrukken en vasthouden, radio weer aan, 5 seconden wachten). Draai nogmaals de [1-20/disc] knop naar "Constant Display". Druk op [1-20/disc] en vervolgens net zolang op [1-20/disc] totdat "off" knippert. Radio uit en weer aan en het display is weer normaal.
Wanneer ik ga rijden loopt de linker waarde gelijk op met de rijsnelheid. Verder gebeurt er niets. Het volume wordt niet aangepast, terwijl de ASC duidelijk is ingeschakeld en de rijsnelheid op de radio is af te lezen. De radio weet dus dat er harder wordt gereden en is geïnstrueerd om om die reden het volume aan te passen. Waarom wordt het volume dan niet verhoogd?