Reed op de snelweg en ineens gaat me boorcomputer uit en doen me electrische ramen het niet meer.
Nieuwe zekering erin en contact om en gelijk weer eruit.
Had een uur daarvoor kortsluiting gemaakt door per ongeluk met een steeksleutel op de plus tegen me veerpootbrug te gaan. Accu staat achterin en min was niet gezekerd wat denk ik wel had gemoeten.
Alles deed het nog, maar even later na een half uur rijden ging de boordcomputer uit en deden de ramen het niet meer.
Ergens draden door gesmolten? Iemand die weet waar de draden van de boordcumputer lopen en van de ramen. Denk namelijk dat het wel bij elkaar zit. Zat me ramen te proberen en die deden het niet meer en toen ik dat probeerde ging de boordcomputer uit.
Graag hulp.
Kortsluiting - opgelost
-
- 4th Gear member
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
-
- 4th Gear member
Accu net gemeten met een volt meter en dat was nog 9,3 Volt.
Niet goed dus denk dat er wat cellen kapot zijn. Of dit ook de electronica storingen veroorzaakt weet ik niet.
Niet goed dus denk dat er wat cellen kapot zijn. Of dit ook de electronica storingen veroorzaakt weet ik niet.
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Je elektronica heeft een minimale spanning nodig om goed op te kunnen werken. Een te hoge spanning is ook niet goed omdat je dan dingen door kunt branden.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
-
- 4th Gear member
Nieuwe accu gehaald en boordcomputer doet het wel. Alleen is de verlichting heel zwak en moet je er met je neus op zitten wil het kunnen lezen.
Dim functie doet het niet meer dus misschien is het de dimmer.
Heb de rechter motor van het raam gemeten er zit een stekker op met 2 draden, plus en min, en als ik hierop meet heb ik sluiting. Deze mogen volgens mij niet met elkaar verbonden zijn binnen de motor dus denk dat de isolatie weg gesmolten is. Klopt deze redenatie??
Dim functie doet het niet meer dus misschien is het de dimmer.
Heb de rechter motor van het raam gemeten er zit een stekker op met 2 draden, plus en min, en als ik hierop meet heb ik sluiting. Deze mogen volgens mij niet met elkaar verbonden zijn binnen de motor dus denk dat de isolatie weg gesmolten is. Klopt deze redenatie??
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Wat heb je daar bij je raam-motor gemeten? Als je met de diode-test hebt gemeten moet je meter aangeven dat er een verbinding is tussen de twee draden. Als je met de ohm-meter hebt gemeten, en je een lage weerstand hebt, kun je even bij de andere deur meten of je daar ongeveer dezelfde waarde meet.
Als je dimmer niets meer doet, kun je eens kijken wat er gebeurt als je je dimmer doorverbind. Dan zou je een helder verlicht dashboard moeten hebben. Als het alleen de verlichting van je infocentre is die heel donker is, kan het zijn dat het lampje erachter defect is.
Als je dimmer niets meer doet, kun je eens kijken wat er gebeurt als je je dimmer doorverbind. Dan zou je een helder verlicht dashboard moeten hebben. Als het alleen de verlichting van je infocentre is die heel donker is, kan het zijn dat het lampje erachter defect is.
1995 480 GT Turbo
- leip11
- 5th Gear member
- Contacteer:
je kan ook nog de motor doormeten. als deze het zelfde meet als de ander is deze goed. kijk hier dus ook naar kan je dat ook uitsluiten. meet met een ohm meter als je er niet uitkomt post dan effe de waardes die je meet.
timo
timo
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
-
- 4th Gear member
Dimmer heeft 3 draden en moet deze denk ik niet allemaal door verbinden met elkaar.
Ga het lampje wel controleren van het infocenter.
Van de motortjes van het raam zal ik de weerstanden wel meten.
Ga het lampje wel controleren van het infocenter.
Van de motortjes van het raam zal ik de weerstanden wel meten.
-
- 4th Gear member
Werking van de dimmer snap ik niet. Heb 3 draden en een draad is een plus. Als ik hiervan wat door verbind knalt gelijk de zekering eruit als ik het contact omdraai.
Beide motortjes van de deur meet ik 1,5 ohm. Zet de multimeter op de stand 200 ohm en 01,5 komt dan in beeld.
Lampjes achter de boorcomputer zijn nog heel. Denk ik nu pas aan heb ze niet gecheckt of ze het deden. Zagen er in ieder geval heel uit. Denk toch iets met de dimmer te maken.
Beide motortjes van de deur meet ik 1,5 ohm. Zet de multimeter op de stand 200 ohm en 01,5 komt dan in beeld.
Lampjes achter de boorcomputer zijn nog heel. Denk ik nu pas aan heb ze niet gecheckt of ze het deden. Zagen er in ieder geval heel uit. Denk toch iets met de dimmer te maken.
- leip11
- 5th Gear member
- Contacteer:
als het goed is moet 1 draad dan ground zijn en de andere staat op de loper van de dimmer aangesloten hiermee wordt de lichtsterkte geregeld.
meet die dimmer eens door. als het goed is moet je tussen de plus en de ground draad de grootste waarde meten en tussen de plus en die andere een variabele waarden meten afhankelijk van hoe de dimmer staat. dit het zelfde als ground en die draad.
zoals ik uit die waarde kan lezen zouden ze goed moeten zijn. staat er nog iets op die motoren kan je meestal ook veel uithalen.
timo
meet die dimmer eens door. als het goed is moet je tussen de plus en de ground draad de grootste waarde meten en tussen de plus en die andere een variabele waarden meten afhankelijk van hoe de dimmer staat. dit het zelfde als ground en die draad.
zoals ik uit die waarde kan lezen zouden ze goed moeten zijn. staat er nog iets op die motoren kan je meestal ook veel uithalen.
timo
TIMO
waterpolo a way of life
waterpolo a way of life
-
- 4th Gear member
Die plus en de variabele moet ik dus doorverbinden. heb ik gedaan en er gebeurd dan niks.
Krijg de motortjes haast niet eruit. Zitten aan 2 dikke kabels vast en weet niet hoe deze bevestigd zitten. Wil het niet kapot maken als het nog goed is.
Maar waar zou er dan nog kortsluiting kunnen zitten op de groep van de ramen???
Krijg de motortjes haast niet eruit. Zitten aan 2 dikke kabels vast en weet niet hoe deze bevestigd zitten. Wil het niet kapot maken als het nog goed is.
Maar waar zou er dan nog kortsluiting kunnen zitten op de groep van de ramen???
-
- 3rd Gear member
Volgens de vraagbaak moet je bij de dimmer (geel/blauw) en (bruin/grijs of bruin/rood).
Neem de stekkers van de ramen eens los en kijk wat er dan gebeurd. Instrumentenverlichting, volgens mij zit op die zekering ook de radio en de aansteker.
Als je zegt dat het licht heel zwak is, heb je het dan alleen over de binnenverlichting?
Neem de stekkers van de ramen eens los en kijk wat er dan gebeurd. Instrumentenverlichting, volgens mij zit op die zekering ook de radio en de aansteker.
Als je zegt dat het licht heel zwak is, heb je het dan alleen over de binnenverlichting?
-
- 4th Gear member
Verlichting achter de boordcomputer is heel zwak. De rest van de lampje in het dashboard bijv. van de handrem brand wel vel.
Kan inderdaad wel de motoren even los gooien en kijken of de zekering er dan nog uitspringt. Is wel een goede weet ik gelijk of het daaraan ligt.
Welke moet ik nu doorverbinden van de dimmer?
Kan inderdaad wel de motoren even los gooien en kijken of de zekering er dan nog uitspringt. Is wel een goede weet ik gelijk of het daaraan ligt.
Welke moet ik nu doorverbinden van de dimmer?
- leip11
- 5th Gear member
- Contacteer:
geloof niet dat je helemaal begrijpt hoe ik het bedoel.

signal in moet je als plus zien. de bovenste is de gnd en de middelste de loper
zoals je ziet heeft deze 3 draden. 1 is voor de plus de andere voor de min/gnd. nou zie je in het midden een loper door hem te verdraaien verandert de waarde die je op de loper meet ten opzichte van de plus of gnd (afhankelijk van wat je meet)
het is dus een weerstand die je zelf in kan stellen.
ik weet niet precies hoe het in mekaar zit maar als ik het goed zeg en je draait de meter richting de gnd dan wordt de spanning die uit de loper komt lager omdat de weerstand hoger wordt. hiermee dim je hem dus. als je het nu andersom doet dan wordt de weerstand minder en de spanning die uit de loper komt hoger en wordt het licht feller.
als je het nog niet begrijpt zeg het dan probeer ik het uit te leggen hoe het werkt.
kan je trouwens wel een waarde lezen op de dimmer.
en de motoren zouden goed moeten zijn.
timo

signal in moet je als plus zien. de bovenste is de gnd en de middelste de loper
zoals je ziet heeft deze 3 draden. 1 is voor de plus de andere voor de min/gnd. nou zie je in het midden een loper door hem te verdraaien verandert de waarde die je op de loper meet ten opzichte van de plus of gnd (afhankelijk van wat je meet)
het is dus een weerstand die je zelf in kan stellen.
ik weet niet precies hoe het in mekaar zit maar als ik het goed zeg en je draait de meter richting de gnd dan wordt de spanning die uit de loper komt lager omdat de weerstand hoger wordt. hiermee dim je hem dus. als je het nu andersom doet dan wordt de weerstand minder en de spanning die uit de loper komt hoger en wordt het licht feller.
als je het nog niet begrijpt zeg het dan probeer ik het uit te leggen hoe het werkt.
kan je trouwens wel een waarde lezen op de dimmer.
en de motoren zouden goed moeten zijn.
timo
TIMO
waterpolo a way of life
waterpolo a way of life
-
- 4th Gear member
De dimmer is kapot denk ik, want licht blijft zwak. Mooie tekening van hoe de dimmer werkt, maar kan er niks mee. Kan de dimmer niet meer gebruiken (kapot waarschijnlijk) dus moet ik signal in en out met elkaar verbinden. Doet volgens mij niks dan.
Ga morgen even kijken achter de zekeringen. Misschien is hier het een en ander wel weg gesmolten.
Ga morgen even kijken achter de zekeringen. Misschien is hier het een en ander wel weg gesmolten.
-
- 3rd Gear member
Er had moeten staan: Volgens de vraagbaak moet je bij de dimmer (geel/blauw) en (bruin/grijs of bruin/rood) met elkaar verbinden. Er zijn verschillende versies. Dus of geel/blauw met bruin/grijs of geel/blauw met bruin/rood.ArjenM schreef:Volgens de vraagbaak moet je bij de dimmer (geel/blauw) en (bruin/grijs of bruin/rood).
Sluit anders er een lampje tussen aan. Als je de plus dan met de min verbind, gaat het niet meteen fout.
-
- 4th Gear member
Als ik de motoren los koppel van de ramen gaat de zekering er nog steeds uit.
-
- 3rd Gear member
Jow, ik had tijdens mijn problemen op vakantie ook een kortsluiting gemaakt, daarstraks de kring nog eens getest, weeral kortsluiting, gevolg, diverse draden doorgesmolten in andere draden.
Het deel in mijn dashboard heb ik al verwijderd, enkel de functie als mijn deur opengaat dat het alarm afgaat van de lichten werkt niet meer. Nu nog de achterkant van de wagen nazien, maar dat zal voor morgen zijn...
Maw, al je bedrading nakijken op doorgesmolten draden, is wel rot werkje...
Het deel in mijn dashboard heb ik al verwijderd, enkel de functie als mijn deur opengaat dat het alarm afgaat van de lichten werkt niet meer. Nu nog de achterkant van de wagen nazien, maar dat zal voor morgen zijn...
Maw, al je bedrading nakijken op doorgesmolten draden, is wel rot werkje...
-
- 4th Gear member
Heb je al wat gevonden? Wil graag weten waar je wat gevonden hebt dan.
-
- 3rd Gear member
Links onder de motorkap zitten veel draden van je relaisbox naar je zekeringen enzovoorts, ga daar de kring van het relais van je dashboard eens bekijken op gesmolten draden. Je relaisbox kan je lossen met twee schroefjes en er langs je dasboard onder uithalen. Het is even proberen maar dat lukt wel.
Misschien is het relais gewoon doorgebrand?
Deze link zal alvast nuttig zijn:
http://translate.google.be/translate?hl ... %26tl%3Den
Ik denk dat relais 8 of 6 voor het dashboard is, maar niet zeker.
Ik heb alle tape rond de draden losgeknipt en elke draad nagekeken, hierbij wel per ongeluk het alarm geactiveerd omdat ik een draad mee had doorgeknipt, maar dat was rap gefixt.
Als er iets laat maar weten... desnoods kom je ff naar België en dan zoeken we welke draden het zijn. Maar in de auto kan je niet aan alle draden aan, dat is wel shit...
Misschien is het relais gewoon doorgebrand?
Deze link zal alvast nuttig zijn:
http://translate.google.be/translate?hl ... %26tl%3Den
Ik denk dat relais 8 of 6 voor het dashboard is, maar niet zeker.
Ik heb alle tape rond de draden losgeknipt en elke draad nagekeken, hierbij wel per ongeluk het alarm geactiveerd omdat ik een draad mee had doorgeknipt, maar dat was rap gefixt.
Als er iets laat maar weten... desnoods kom je ff naar België en dan zoeken we welke draden het zijn. Maar in de auto kan je niet aan alle draden aan, dat is wel shit...
-
- 4th Gear member
Zekeringbox heb ik al los gehad onder het dashboard. Was niks aan te zien.
Hoe kan je een relais controleren op werking?
Hoe kan je een relais controleren op werking?