Condens in koplamp V40. Op te lossen of geheel vervangen?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
ivb
1st Gear member

Hallo,

Helaas is net mijn V40 afgekeurd omdat er condens in de rechter koplamp unit zit. Is dit eenvoudig zelf op te lossen?

Van andere merken die ik hiervoor heb gehad weet ik dat het vaak onmogelijk was om het glas van de armatuur te scheiden zonder het glas te "chippen" .

Ik vindt het zo zonde om meer dan 150 euro uit te geven voor een nieuwe unit, als het probleem eenvoudig is op te lossen door de boel te demonteren en droog te maken.

Alvast ebdankt voor eventuele tips
Frumpy
5th Gear member

Ik neem aan dat de opbouw van de koplamp van een S/V40 niet anders is dan die van een S80.

Aan de achterkant zit een zwarte kunststofdop die je bij vervanging van de halogeenlamp moet verwijderen.
Als je deze nou een aantal dagen er af laat droogt de boel vanzelf, of blaas even met een föhn in het gat. Zet er vervolgens zo'n "ademend" kapje op, dan zou het in principe opgelost moeten zijn, tenzij er grotere mankementen aan de koplamp zijn.
S80 2,5T AUT5 2004
Ripley
2nd Gear member

Een X40 koplamp heeft een aantal (ik meen 3) pijpjes aan de achterkant om te "ademen". Dat zal het probleem niet zijn.

Waarschijnlijker is dat er water langs je glas naar binnen sijpelt, bijvoorbeeld door de druk die opbouwt tijdens het rijden. Het goede nieuws is dat het glas niet verlijmd is met de unit. Je kunt het met een aantal klemmetjes losmaken. Dat gaat het best als je de bumper een stukje naar voren schuift. Dan de randen goed schoonmaken en een nieuw rubber plaatsen. Hopelijk is hij dan weer waterdicht. Raak nooit het glas aan de binnenkant aan, want daarop zit een coating om beslaan tegen te gaan.
ivb
1st Gear member

Bedankt voor de reacties!

Ik ga morgen meteen aan de slag. Moet wel gaan lukken als ik dit zo lees.

:P
truckingwally
3rd Gear member

En nog een tip!!!

Probeer ook niet de reflector op te poetsen, chroomkleurig laagje
is gelijk beschadigd
Alles is onmogelijk , als je het maar wil !
Volvo 760GLE 1985 t/m 1992
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
ivb
1st Gear member

Allemaal bedankt voor de tips!

Operatie is succesvol verlopen. De patient kan weer zien ;-)

Het viel nog niet mee om de unit eruit te krijgen, maar met wat gepiel is het toch gelukt. =D>
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”