IPD Turbo Control Valve installatie-ervaring + how-to

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Iets wat ik zo snel even van internet geplukt heb, dit is voor hun dieselen (lekker zuinig!):

2010 Dodge Ram 1500 appears to get 5.0L diesel option




It's no secret that round two of the diesel wars is about to begin. Round two you ask?


Yep, that's the one in which the full-size 1/2-ton trucks will be the combatants. It's believed that GM and Toyota will be offering 4.5L V8 diesels, and Ford will have a 4.4L V8 diesel. It is also assumed that Dodge would offer a new smaller Cummins diesel for their new Ram 1500.


Now it is revealed, via an under-the-hood sticker found on the new Ram, that the new small diesel will displace 5.0 liters, making it a half liter bigger than the competition. Hey, it's all about braggin' rights when it comes to trucks, right?

Mike Levine, of PickupTruck.com, and who posted this story, thinks this new diesel will also be a V8 and not a straight six like the larger 6.7L unit found in Dodge HD pickups. Expect this new small diesel to show up for the 2010 model year.

Zie ook: http://www.pickuptrucks.com/html/news/c ... iters.html
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

IPD heeft weer wat nieuws; en ik kan het helaas niet meer op tijd regelen om deze USA-trip nog mee te nemen. Wel echt mooi spul voor onder de kap en dat voor $70! Ik denk dat als ik over 1,5 maand ofzo weer in de USA ben dat ik maar een setje mee neem!

IPD website

Setje past ook op de turbomodellen van:
- V70/XC70 01-07
- S60 01-09 ex S60R van 04-05
- S60R 06-07
- S80 99-06
- XC90

EDIT: Wel de benzine turbo's heh! :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik ben weer terug uit de USA, en voor de liefhebbers ligt hier nog een compleet TCV setje incl slangen en klemmetjes te wachten. €90 incl verzending binnen NL en indien gewenst met techsupport van mijn kant :wink: .
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Ik heb 'm ook binnen!! Moest nog 30 euro aan inklaringskosten, etc. betalen. Ik heb 'm nu voor alles bij elkaar: 117 euro.
Had ik nou toch maar wat geduld gehad he Frank... ;)

In elk geval zal er zeker nog iemand zijn die het wil hebben!
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

haha ja ik ga niemand zeggen wat hij of zei moet doen, maar het leek mij ook handiger om te wachten :wink: Maakt niet uit, je hebt hem in ieder geval! Neem aan dat je er wel uit komt met inbouwen, zo niet dan hoor ik het wel. Volgens mij is het een kwestie van de IPD manual en even mijn beschrijving doorlezen en dan kan iedereen het! Veel plezier er mee!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
BIC
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 27.05.2007 - 15:46
Locatie: Oegstgeest

Ik heb afgelopen zondag de TCV vervangen, het resultaat mag er zeker wezen! Hieronder een omschrijving van mijn ‘ervaring’, een heel verhaal:

Klacht:
Ongelijke vermogensopbouw, inzakken van het vermogen, traag respons op gaspedaal.

Werk:
Vervangen van de TCV op zich goed te doen, zeker als je vaker sleutelt aan je auto. De rode slang kreeg ik niet los, dus die heb ik los gesneden. De slang was lang genoeg dus dat kleine stukje kon ik wel missen. Ik heb de TCV aan de originele bevestiging opgehangen en gezekerd met een tie-wrap.

Inrijden en resultaat:
Ik heb de door IPD beschreven techniek voor het inrijden ‘geprobeerd’, maar omdat ik geen laaddrukmeter heb blijft dat een beetje een gok natuurlijk. Voorzichtig beginnen, en je zult na een keer of wat toch gewoon vol gas moeten geven. Ook dan, althans in mijn ervaring, gaat het ‘leerproces’ van het motormanagement gewoon door.
Ik heb totaal 5x een ‘rondje inrijden’gedaan voordat ik het gewenste resultaat had.

Rit 1,2,3
Na de eerste 2x inrijden viel de auto mij een beetje tegen. Bij de derde keer leek hij toch niet zoveel power te hebben bij vol gas als ik hoopte, en kreeg hij last van stotteren, vooral in z’n 3 boven de 3500 RPM. Best heftig en een beetje een ‘naar gevoel’. Desondanks nog een paar keer op zn donder gegeven om in ieder geval een resultaat te boeken. Motor uit, kwartiertje wachten, en voor de vierder keer gaan rijden.

Rit 4
Stotteren duidelijk minder, maar nog wel aanwezig. Na een paar keer vol gas ineens melding ‘emissies service vereist’ met bijbehorend ‘uitlaatgas reinigingssysteem’ icoontje. Jammer. Inmiddels wel het idee dat de auto anders rijdt, het vermogen zakt niet meer echt in, reactie op het gaspedaal wat directer.

Volgende ochtend naar een garage met Volvo-ervaring om de auto uit te laten lezen. Twee fouten opgeslagen: 1) Turbolading te laag. 2) Turbolading te hoog. Best grappig zo’n tegenstrijdigheid, ongetwijfeld heeft het te maken met het leerproces. Fouten gewist, verder niets gedaan.

Rit 5
Stotteren verdwenen, foutmeldingen blijven weg, en wat een auto!!! Na een paar keer vol gas weet ik het: het zit niet tussen mijn oren! De auto reageert veel directer (vlot respons op gaspedaal), de opbouw van het vermogen gaat veel soepeler, en het vermogen zakt niet meer in! De auto blijft maar gaan!

Vandaag heeft ook mijn vriendin erin gereden, ook zij ervaart het, de auto rijdt veel beter!

Al met al: Zeker de moeite waard!
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Mooi dat je uiteindelijk toch het gewenste resultaat hebt! Ik denk dat je toch ergens iets te veel gas hebt gegeven in het leerproces. De computer zal wel in de war zijn geraakt van het veel grotere bereik van de TCV tov standaard.

Misschien moest ik maar een turbodrukmeter regelen die we naar elkaar kunnen opsturen ofzo om te test/inrijden :wink:

Geniet ervan!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Emiel
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 01.03.2005 - 20:43

Hier kwam iemand van het 850forum mee;

http://www.grainger.com/Grainger/items/6JJ52

Zelfde klep, fittingen eraan en je bent klaar voor een fractie van de prijs.
Afbeelding
NordicTurbo.nl
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ja had dat al eens eerder gehoord dat die klep los te krijgen is. Moet je wel nog even een originele volvostekker ergens vandaan zien te halen, of je moet je stekker afknippen van je kabelboom in de auto en die klep aan de afgeknipte eindjes maken. Ik zou trouwens ook niet weten welke coil option je dan moet hebben, er staat dat je 3 opties hebt. Voor de echt handige harry natuurlijk altijd wel uit te vinden en een mooie manier om geld te besparen.

Had zelf ook al gezocht naar die site waar die klep op stond maar kon hem niet vinden...

Voor de minder handige harry's op het forum, ik heb er nog 1 hier liggen incl slangen & klemmetjes!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Whoohoo! Bij mij istie nu ook geplaatst! In het begin nog niet echt onder de indruk, maar met het rijden leert de computer bij en gaatie steeds beter rijden. Gas response is stukken beter, de lag van het opspinnen van de turbo is zeker de helft minder. Boost is zo'n 100 a 200 toeren eerder te merken en de boost rond de 3000 toeren is een stuk dikker dan voorheen!

Ik denk wel dat de silicon tubing die je er bij kunt bestellen daar ook voor een groot deel aan meehelpen, dus wanneer je op aanschaf overgaat, deze zeker erbij nemen.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Willie70
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 25.05.2009 - 04:55
Locatie: Almere

Ik ga ook een IPD TCV bestellen die van mij tikt als een gek, net of er heel snel vonken worden afgevuurd.
Dit hoor ik vooral als ik de motorkap open heb met lopende motor en nadat ik de motor uitzet (ook als de motorkap dicht is).
Het bestellen en de montage lijkt mij niet moeilijk.
Alvast bedankt voor de tip Frank! :)
Volvo V70XC 2.4T-Ash Gold pearl-276.500km-HU-603&iMIV-PA200-IPD TCV-BSR Opti Flow Airfilter-BSR Sport Flow Exhaust
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

ik heb hem binnen

besteld via frank die had er namelijk nog een liggen

hopelijk dat binnen kort tijd zie om hem te installeren
zal wel eerst de tcv worden en daarna de slangen

hopend op een zelfde positief resultaat
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

vandaag er toch maar aanbegonnen ik heb twee van de drie slangen vervangen de rode slang moet nog. ging redelijk vlot dankzij de goede uitleg van hierboven. eerste sessie van inrijden ook gedaan . morgen verder ik kan vanovond niet meer weg dus morgen verder kijken
v70n t5
CFE
Gebruikersavatar
Willie70
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 25.05.2009 - 04:55
Locatie: Almere

Ik vandaag een IPD TCV bij Frank opgehaald en betaald, zijn laatste :P .
Thuis gekomen meteen met installatie begonnen.
Alleen de gele slang vervangen, dit was nl. al lastig genoeg vond ik.
De andere twee slangen, een andere keer.
Daarna rustig ingereden volgens bijgevoegde instructies.
Merk wel enige verbetering.
Heb ook afgelopen zondag het open luchtfilter van BSR-tuning gemonteerd.
Een duidelijk verschil.
Hoor wel duidelijk dat de lucht naar binnen zuigt als je het gas intrapt (net als of er een hele grote stofzuiger lucht opzuigt).
Volvo V70XC 2.4T-Ash Gold pearl-276.500km-HU-603&iMIV-PA200-IPD TCV-BSR Opti Flow Airfilter-BSR Sport Flow Exhaust
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Haha dat is al snel dan! Vielen die slangen zo tegen bij je? Die bovenste 2 had ik zo gedaan, alleen de rood gemarkeerde slang op het compressorhuis was nogal een lastige... Nouja, mooi dat ie werkt in ieder geval! Je zult naarmate je meer ritjes gemaakt hebt ook meer verschil merken, het inleren duurt een paar x starten. Veel plezier er mee!

Voor diegene die er ook nog 1 hadden willen hebben, ik heb er geen meer maar kan op verzoek wel weer een bestelling doen bij IPD. Ik wil zelf ook weer een en ander bestellen en ga binnen 2 maanden vrijwel zeker weer een keer naar de USA. Als je dus geen directe haast hebt dan kan ik wel spullen meenemen. Ik ben echter geen importeur ofzo dus een TCV'tje is geen probleem, maar geen grote/dure/moeilijke bestellingen. Wil ook de douane niet op mijn dak hebben :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik heb leuke nieuwe IPD/BSR speeltjes :D

IPD HD CBV
IPD siliconen slangen vanaf de turbo naar de intercooler
Nieuwe originele bougies
Nieuwe LMM (voor de zekerheid ivm tuning)
Nieuwe 3" downpipe met racecat en sportflow uitlaat van BSR :D

De 16e inbouwen en dan de maandag erop naar Fasttech! ::twisted:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
BIC
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 27.05.2007 - 15:46
Locatie: Oegstgeest

Wat is een HD CBV?
Ga je al die dingen zelf inbouwen? Lijkt me nogal wat werk!
Ben benieuwd naar het resultaat!
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

BIC schreef:Wat is een HD CBV?
Ga je al die dingen zelf inbouwen? Lijkt me nogal wat werk!
Ben benieuwd naar het resultaat!
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=127874
Gebruikersavatar
Willie70
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 25.05.2009 - 04:55
Locatie: Almere

Dat is een 'Heavy Duty Compressor Bypass Valve'
Hieronder nog een link.
Op deze site kan je ook de siliconen slangen vinden, alles met montage instructie.
http://www.ipdusa.com/product.asp?strPa ... rtRecord=1
Volvo V70XC 2.4T-Ash Gold pearl-276.500km-HU-603&iMIV-PA200-IPD TCV-BSR Opti Flow Airfilter-BSR Sport Flow Exhaust
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Willie70 schreef:Dat is een 'Heavy Duty Compressor Bypass Valve'
Hieronder nog een link.
Op deze site kan je ook de siliconen slangen vinden, alles met montage instructie.
http://www.ipdusa.com/product.asp?strPa ... rtRecord=1
Werk wel hé die TCV :D
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”