Vandaag was er bij ons op de zaak iemand die reclame belettering maakt . Ik raakte met hem in gesprek over folie op de ramen om te tinten . Voor mijn dochtertjes zou het fijn zijn als de felle zon wat uit de auto zou blijven. En ik zou het fijn vinden dat doe zuignap zonneschermpjes er niet meer op hoeven. Hij raadde mij aan om voor 60% te tinten . De voorportierramen wil ik dan op eigen risico meedoen met hetzelfde percentage, want dit schijnt niet te mogen. Toch wil ik die ook want verschil in % lijkt mij niet zo mooi.
Wat denken jullie dat dit moet kosten ? Dus 2 zijkanten en 1 achterruit.
Getint glas
- Remon
- 5th Gear member
Je moet het zelf weten, maar er staat een hoge boete op. bovendien is het gevaarlijk omdat je mede weggebruiker geen oogcontact kan maken met de bestuurder (helemaal waardeloos als het ook nog een mooie vrouw is
). Misschien kun je bij de halfords kijken wat zo`n rolletje kost. Of bij www.carstyling.nl
Veel succes
Veel succes
- Robert
- 5th Gear member
Er zijn hier al enkele discussie's over geweest, doe maar eens een
zoekopdracht.
De achterruit en achterste zijruiten mag je idd geheel blinderen mits je een rechter buitenspiegel hebt.
De voorste zijruiten mag je blinderen tot een bepaalde percentage en de voorruit ook maar dit is op allebei de ruiten afhankelijk hoeveel procent doorlatend ze al zijn.
Ik heb ook folie op mijn ramen, alle zijruiten en achterruit iets van 30% als ik mijn nog kan herinneren en op de voorruit 15%.
En ik heb bij de keuring ook geen problemen gehad.
Het ligt een beetje aan de lichtinval of je net wel of net niet in de auto kan kijken.
Voorbeeld van verschillend lichtinval:

Gr Robert
zoekopdracht.
De achterruit en achterste zijruiten mag je idd geheel blinderen mits je een rechter buitenspiegel hebt.
De voorste zijruiten mag je blinderen tot een bepaalde percentage en de voorruit ook maar dit is op allebei de ruiten afhankelijk hoeveel procent doorlatend ze al zijn.
Ik heb ook folie op mijn ramen, alle zijruiten en achterruit iets van 30% als ik mijn nog kan herinneren en op de voorruit 15%.
En ik heb bij de keuring ook geen problemen gehad.
Het ligt een beetje aan de lichtinval of je net wel of net niet in de auto kan kijken.
Voorbeeld van verschillend lichtinval:

Gr Robert
- Johnny V
- 2nd Gear member
[quote="Robert"]Er zijn hier al enkele discussie's over geweest, doe maar eens een
zoekopdracht.
Zoek opdracht heb ik gedaan en gelezen , maar ik wilde even reactie op mijn idee.
ps hoe krijg je van die ontiegelijk grote foto's in mijn topic?
zoekopdracht.
Zoek opdracht heb ik gedaan en gelezen , maar ik wilde even reactie op mijn idee.
ps hoe krijg je van die ontiegelijk grote foto's in mijn topic?
- Robert
- 5th Gear member
[quote="Johnny
ps hoe krijg je van die ontiegelijk grote foto's in mijn topic?[/quote]
Op deze site :
http://www.imageshack.us/
Maar het ligt ook wel aan je toestel denk ik.
ps hoe krijg je van die ontiegelijk grote foto's in mijn topic?[/quote]
Op deze site :
http://www.imageshack.us/
Maar het ligt ook wel aan je toestel denk ik.
- X-off
- 2nd Gear member
@ Robert,
Dat ziet er heel netjes uit!
Welk soort folie heb je daarvoor gebruikt en is dit makkelijk zelf te doen?
Blijft dit goed zitten op de 'bewegende' ramen?
En wat is ongeveer de kostprijs voor dit resultaat?
Grtzzz, X-off
Dat ziet er heel netjes uit!

Welk soort folie heb je daarvoor gebruikt en is dit makkelijk zelf te doen?
Blijft dit goed zitten op de 'bewegende' ramen?
En wat is ongeveer de kostprijs voor dit resultaat?
Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
- V480-S60
- Geartronic member
Zoals Remon al aan gaf. Pas op, je kunt voor ongeoorloofd tinten een forse bon krijgen.
Ik meen zelfs nog vorige week ergens gelezen te hebben dat het met ingang van 1 januari 2006 zelfs verboden is om voorruiten en de voorste zijruiten nadien te tinten.
[Edit mode]Even verduidelijkt dat het alleen de voorste zijruiten betreft[Edit]
Ik meen zelfs nog vorige week ergens gelezen te hebben dat het met ingang van 1 januari 2006 zelfs verboden is om voorruiten en de voorste zijruiten nadien te tinten.
[Edit mode]Even verduidelijkt dat het alleen de voorste zijruiten betreft[Edit]
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Summum
- 6th Gear member
Johnny V schreef:Vandaag was er bij ons op de zaak iemand die reclame belettering maakt . Ik raakte met hem in gesprek over folie op de ramen om te tinten . Voor mijn dochtertjes zou het fijn zijn als de felle zon wat uit de auto zou blijven. En ik zou het fijn vinden dat doe zuignap zonneschermpjes er niet meer op hoeven. Hij raadde mij aan om voor 60% te tinten . De voorportierramen wil ik dan op eigen risico meedoen met hetzelfde percentage, want dit schijnt niet te mogen. Toch wil ik die ook want verschil in % lijkt mij niet zo mooi.
Wat denken jullie dat dit moet kosten ? Dus 2 zijkanten en 1 achterruit.
Inderdaad al veel over gezegd, maar hierbij even mijn bevindingen n.a.v. mijn onderzoek eerder dit jaar:
1. Tinten voorruit en voorste portierruiten af te raden ivm. wetgeving (ruiten mogen geen verkleuring vertonen op straffe van E.95,-- boete)
Doe je de voorste ruiten op eigen risico toch, dan zodanig licht tinten dat van buitenaf nog wel goed naar binnen gekeken kan worden.
Het veel gehoorde percentage van 35% is ONZIN. Dit percentage is nergens in de wet genoemd.
Het is aan de APK-keurmeester of de politieagent in kwestie om te beoordelen wanneer er sprake is van "verkleuring" of "onnodig op de ramen aangebrachte zaken".
2. Achterste zijruiten en achterruit mogen naar hartelust getint worden, desnoods 100%, mits auto rechterbuitenspiegel heeft.
Mogelijke voordelen getint folie: zonwerend, inbraakwerend, veiligheid (voorkomt glassplinters bij aanrijding) en natuurlijk de "looks".
De kosten voor het tinten van de achterste zijruiten en achterruit van de V50 komen op zo'n E.400,-- ex BTW.
Ik ben er zelf erg tevreden over.
En hoe ziet zoiets er dan uit? (Ook lekker groot..

(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
- jessev40
- 3rd Gear member
- Contacteer:
he sumum, ik ben er ook niet zo kapot... en ik ben al jaren van het tinten zegmaar. Persoonlijk vind ik tinten, mits helemaal en niet te donker erg fraai, maar dit heeft ook met de kleur van je auto te maken. En je hebt wel gelijk met je verhaal, maar daaar is Nederland gewoon erg goed in iets mag wel of iets mag niet en in Nederland mag het half :? het lijkt nu erg donker achter dus ik ben het er mee eens dat het nu een beetje 'grijs kenteken' looks krijgt.
Maar he, alles is persoonlijk en het is in iedergeval wel functioneel
laterz J
laterz J
V40 1.8 16v // 244 TIC - soon equiped with KMS!!!!! ('81)
life's a gamble, and we're all dice!
- Robert
- 5th Gear member
Ik heb bij dit bedrijf mijn ramen laten tinten:
http://www.klaassenwindowfilm.nl
Hier staat ook het een en ander over de wetgeving.
En wat niet mag is altijd leuk
Ik woon naast een politiebureau en kom daarom wel eens politie tegen :shock: , maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad, wat ramen tinten betreft
. En mijn auto word jaarlijks bij de Volvo dealer gekeurd, dus niet bij meneer Beun, en ook daar geen problemen.
Als je het maar geen Golf of Jap effect geeft zul je er weinig problemen mee krijgen.
Gr Robert
http://www.klaassenwindowfilm.nl
Hier staat ook het een en ander over de wetgeving.
En wat niet mag is altijd leuk

Ik woon naast een politiebureau en kom daarom wel eens politie tegen :shock: , maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad, wat ramen tinten betreft

Als je het maar geen Golf of Jap effect geeft zul je er weinig problemen mee krijgen.
Gr Robert
-
- Starter
OK ga er ff voor zitten hier komt mijn ongezouten verhaal over aanhouding door de KLPD i.v.m. bijna zwarte ruiten!!!
Allereerst: alle zijruiten van mijn volvo v40 zijn beplakt met heel donkere folie. s'Zomers plak ik ook mijn voorruit dicht. Je moet je best doen om naar binnen te kijken.
Zo ook een zojuist opgeleide blauwe knoop die in zijn prachtige S60 naast mij kwam rijden, voor mij ging rijden. De niet zelf verzonnen tekst POLITIE VOLGEN verscheen voor zijn achterruit. Mij bewust zijnde van mijn goede gedrag volg ik gedwee. Hij stapt uit, ik ook. Zijn collega is al grijs en blijft liever in de auto. Hij begint over de folie op mijn ruiten. Met de grootste zekerheid beweerd hij mij dat de licht doorlatendheid niet juist is.
Deze moet namelijk voldoen aan de waarde die de politie voorschrijft en kan meten met een lumameter. Ik zeg pak die meter maar, test mijn ramen en we weten het zeker.
Ik prikkel nog wat door te vragen: moet je van binnen naar buiten meten of andersom?
Geen antwoord. Het leek hem verstandig dat ik mijn auto ter herkeuring aanbood aan het RDW. Ook moest hij mijn gezicht kunnen herkennen. JERIJNSTE KOLDER!!! Toen heb ik hem maar verteld dat ik zelf APK keurmeester ben. Dus kan ik hem dan niet zelf herkeuren? Dezelfde wet wordt hier namelijk gehanteerd… Hier schrok hij iets van.
1-0 dacht ik; En om hem de stuipen werkelijk op het lijf te jagen, dreunde ik uit mijn hoofd op: In artikel 4.2.42 van de wet Algemeen Periodieke Keuring staat: Bij geplakte folie op de ruiten, Dat de keurmeester zelf bepaald of de mate van blindering niet belemmerend is voor het uitzicht van de bestuurder. Nu ben ik zelf bestuurder alsmede keurmeester! Bepaal ik dan niet zelf hoe dicht ik die ruiten plak? Ook al beplak ik de voorruit. Nu jij weer… Maar hij bleef bij zijn standpunt. Toen heb ik hem maar om een bekeuring gevraagd dan heb ik iets tastbaars waar ik iets mee kan. Ik zeg: schrijf daar dan op onder welk wetsartikel je mij bekeurd. Zien we mekaar wel in de rechtzaal… Zijn collega vond het waarschijnlijk wat lang duren en is uit zijn schuilplaats gekropen. Ik schat hem wel geleerd in, en vraag hem of ik een donker vizier mag hebben op mijn motor helm? Maar hij wilde daar helemaal niet op ingaan. Bedankt dacht ik; je hebt mij juist ingeschat. Na 20 minuten discussie mocht ik eindelijk verder rijden. Zonder bekeuring, jammer.. dan had ik er graag nog meer tijd ingestoken. Eerder op dit forum las ik over ruit verkleuring. Dit heeft er niets mee te maken. De ruit is niet verkleurd, er is alleen iets opgeplakt. Mijn advies: ga naar de RDW en vraag er om een kopie van het wetsartikel over ruitfolie. Bewaar dit bij je kentekenbewijs en weet je verzekerd van je recht. Succes allemaal.
Allereerst: alle zijruiten van mijn volvo v40 zijn beplakt met heel donkere folie. s'Zomers plak ik ook mijn voorruit dicht. Je moet je best doen om naar binnen te kijken.
Zo ook een zojuist opgeleide blauwe knoop die in zijn prachtige S60 naast mij kwam rijden, voor mij ging rijden. De niet zelf verzonnen tekst POLITIE VOLGEN verscheen voor zijn achterruit. Mij bewust zijnde van mijn goede gedrag volg ik gedwee. Hij stapt uit, ik ook. Zijn collega is al grijs en blijft liever in de auto. Hij begint over de folie op mijn ruiten. Met de grootste zekerheid beweerd hij mij dat de licht doorlatendheid niet juist is.
Deze moet namelijk voldoen aan de waarde die de politie voorschrijft en kan meten met een lumameter. Ik zeg pak die meter maar, test mijn ramen en we weten het zeker.
Ik prikkel nog wat door te vragen: moet je van binnen naar buiten meten of andersom?
Geen antwoord. Het leek hem verstandig dat ik mijn auto ter herkeuring aanbood aan het RDW. Ook moest hij mijn gezicht kunnen herkennen. JERIJNSTE KOLDER!!! Toen heb ik hem maar verteld dat ik zelf APK keurmeester ben. Dus kan ik hem dan niet zelf herkeuren? Dezelfde wet wordt hier namelijk gehanteerd… Hier schrok hij iets van.
1-0 dacht ik; En om hem de stuipen werkelijk op het lijf te jagen, dreunde ik uit mijn hoofd op: In artikel 4.2.42 van de wet Algemeen Periodieke Keuring staat: Bij geplakte folie op de ruiten, Dat de keurmeester zelf bepaald of de mate van blindering niet belemmerend is voor het uitzicht van de bestuurder. Nu ben ik zelf bestuurder alsmede keurmeester! Bepaal ik dan niet zelf hoe dicht ik die ruiten plak? Ook al beplak ik de voorruit. Nu jij weer… Maar hij bleef bij zijn standpunt. Toen heb ik hem maar om een bekeuring gevraagd dan heb ik iets tastbaars waar ik iets mee kan. Ik zeg: schrijf daar dan op onder welk wetsartikel je mij bekeurd. Zien we mekaar wel in de rechtzaal… Zijn collega vond het waarschijnlijk wat lang duren en is uit zijn schuilplaats gekropen. Ik schat hem wel geleerd in, en vraag hem of ik een donker vizier mag hebben op mijn motor helm? Maar hij wilde daar helemaal niet op ingaan. Bedankt dacht ik; je hebt mij juist ingeschat. Na 20 minuten discussie mocht ik eindelijk verder rijden. Zonder bekeuring, jammer.. dan had ik er graag nog meer tijd ingestoken. Eerder op dit forum las ik over ruit verkleuring. Dit heeft er niets mee te maken. De ruit is niet verkleurd, er is alleen iets opgeplakt. Mijn advies: ga naar de RDW en vraag er om een kopie van het wetsartikel over ruitfolie. Bewaar dit bij je kentekenbewijs en weet je verzekerd van je recht. Succes allemaal.
- jessev40
- 3rd Gear member
- Contacteer:
kijk das nou info waar we (mensen met getinte ramen) iets aan hebben!
bedankt !
grt Jesse
bedankt !
grt Jesse
V40 1.8 16v // 244 TIC - soon equiped with KMS!!!!! ('81)
- Johnny V
- 2nd Gear member
Inderdaad dit zijn leuke berichten . Ik denk dat ik ze toch maar een x laat plakken . Ik moet dan in totaal € 350 ,- betalen , in vergelijking met de prijzen die ik gezien heb vindt ik dit redelijk. Een v40 rondom , behalve de voorruit.
Ps kan een moderator even het topic aanpassen naar een normaal op 1 pagina te lezen verhaal ?
Alvast bedankt.
Ps kan een moderator even het topic aanpassen naar een normaal op 1 pagina te lezen verhaal ?
Alvast bedankt.
- Robert
- 5th Gear member
Ik denk dat dit komt omdat ik een TE grote foto heb gebruikt :oops: :oops:Johnny V schreef: Ps kan een moderator even het topic aanpassen naar een normaal op 1 pagina te lezen verhaal ?
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
- Summum
- 6th Gear member
Ik kan me wel wat bij je opmerking voorstellen, Jesse. Maar zoals Robert ook zei, het hangt heel erg van de lichtinval en de hoek af hoe donker het lijkt. Vanuit sommige posities lijkt het nauwelijks donkerder.jesse schreef:he sumum, ik ben er ook niet zo kapot... en ik ben al jaren van het tinten zegmaar. Persoonlijk vind ik tinten, mits helemaal en niet te donker erg fraai, maar dit heeft ook met de kleur van je auto te maken. En je hebt wel gelijk met je verhaal, maar daaar is Nederland gewoon erg goed in iets mag wel of iets mag niet en in Nederland mag het half :? het lijkt nu erg donker achter dus ik ben het er mee eens dat het nu een beetje 'grijs kenteken' looks krijgt.
laterz J
En m.b.t. de Nederlandse "halve" regels: Ik was vorige maand een week in Beijing, China. Daar rijdt iedereen met zwaar verduisterde ramen rondom, met uitzondering van een klein driehoekje op de voorste zijruiten ter hoogte van de zijspiegels. Dat ziet er pas raar uit! Helaas heb ik er geen foto van geloof ik.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2020) Audi E-tron
- Johnny V
- 2nd Gear member
Heb de ruiten laten tinten en het resultaat bevalt me wel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NJAYXJRH
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NJAYXJRH
- Robert
- 5th Gear member
Heel mooi !
Maar kan op de foto niet goed zien of de voorruit nu ook gedaan is ?
Maar kan op de foto niet goed zien of de voorruit nu ook gedaan is ?
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006