@Neok,
Tja, het is wel enkele jaren geleden, maar een prima cursus. Je begint met wat theorie en vervolgens diverse oefeningen met je eigen Volvo. Dat is een echt voordeel, omdat je daarin uiteindelijk ook de weg op gaat. Je leert goed hoe op diverse situaties te reageren en hoe jouw auto daarop reageert. Mijn voorwielaangedreven S80 reageert bij bepaalde oefeningen heel anders dan een XC90/70/60. Volvo had bij iedere proef een nieuw model geparkeerd en die was vrij te gebruiken.
Ik merkte op dat moment (het was buiten +2 graden) een heel duidelijk verschil tussen mijn winterbanden en de zomerbanden. Mijn vrouw werd 'te grazen genomen' doordat zij eerst met onze S80 een rem/uitwijk proef moest doen op een verkant wegdek, waarbij de snelheid werd opgevoerd van 40, 50 tot 60 km/h. 60 was op het nippertje, maar zonder pionnen te raken doorstond ze de proef glansrijk. Daarna stapte ze in een V70 D5 awd en mocht het nog een keer doen. Niet wetende dat deze nagelnieuw V70 voorzien was van zomerbanden met bijna het wettelijk minimum van 1,6 mm profiel. Met een vaart van 50 km/h ramde ze de pionnen en eindigde in de grindbak. Hevig geschrokken, maar wel 'echt' wijzer geworden, stapte ze met knikkende knieën uit de V70. Nog even kijkend of alles heel was. Het verschil tussen beide ritten was 'onvoorstelbaar' groot, aldus de ademloos toekijkende medecursisten. Zelf had ze het gevoel alsof de remmen eenvoudigweg weigerden, er was nauwelijks een afname van snelheid waarneembaar.
Kortom: een aanrader! Hieronder m'n vrouw aan het werk:
Uitwijkproef zoals boven beschreven
proef waarbij op het laatste moment een keuze moet worden gemaakt of je links of rechts uitwijkt, aan de hand van ledjes in het wegdek. Verreweg de zwaarste proef qua concentratie, ook door de laagstaande zon op een natte baan. Foto waarop de ledjes zichtbaar zijn heb ik niet op het web staan, zal ik later nog eens plaatsen.
S80 Executive