Hoog verbruik 2.4 170pk op LPG?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
arno arno
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04.08.2009 - 12:13

Hallo allemaal,

Sinds enkele dagen rij ik een V70 2.4 (170pk) met lpg installatie. Ik had verwacht dat het verbruik op LPG zo rond de 1:8 - 1:9 zou schommelen, maar na een rit met hoofdzakelijk 135 km/u op cruise control kwam ik op een verbruik van 1:5,7

Is dat normaal?

Zo niet, misschien kleppen stellen? LMM? Iets anders? Heb ook één keer kort de melding gehad: 'emissie service vereist'

Alles sugesties welkom! Alvas bedankt!
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Lijkt me aan de hoge kant. Na laten kijken. Kan van alles zijn.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

lijkt me erg veel. heb een 200 pk geartronic en over deze twee jaar op lpg rijd ik ruim 1;8

groet

dik
arno arno schreef:Hallo allemaal,

Sinds enkele dagen rij ik een V70 2.4 (170pk) met lpg installatie. Ik had verwacht dat het verbruik op LPG zo rond de 1:8 - 1:9 zou schommelen, maar na een rit met hoofdzakelijk 135 km/u op cruise control kwam ik op een verbruik van 1:5,7

Is dat normaal?

Zo niet, misschien kleppen stellen? LMM? Iets anders? Heb ook één keer kort de melding gehad: 'emissie service vereist'

Alles sugesties welkom! Alvas bedankt!
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Ik kom gemiddeld uit op 1:8. Jouw verbruik is wel erg hoog.
Gebruikersavatar
aatsvolvo
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.03.2007 - 20:29
Locatie: Hapert

Kijk eens of het verbruik op benzine ook extreem hoog is.
Je hebt dan in ieder geval een indicatie of het aan de gasinstallatie ligt of niet.

Succes
S80 2.4 Elite 2003, Vialle G3
V70 2.4 Sports Edition 2007, Vialle G3
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

Wat geeft de boordcomputer aan? Het werkelijke LPG-verbruik is over het algemeen zo'n 20% hoger dan wat de computer aangeeft.

Normaal gesproken haal ik met mijn 2001 S60 2.4 170 pk met LPi zo'n 1:9. De afgelopen vakantie heb ik op de Duitse Autobahnen en in Zwitserland gemiddeld volgens de computer 8 l/100 km verbruikt. In werkelijkheid bleek dat ongeveer 1:9,5 LPG te zijn...

1:5,7 heb ik nog nooit gehaald, er moet echt iets mis zijn....

Groet,
Jan
arno arno
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04.08.2009 - 12:13

Zo, een aantal nieuwe waardes:

-Rustig rijden op gas, voornamelijk 80/100 km/u verbruik 1:7 (boordcomputer geeft hierbij 1:12-1:13 aan aan)
-Voornamelijk stadsverkeer en korte stukjes op benzine: 1:9 (vrijwel overeenkomstig boordcomputer)

Lijkt me dat gasinstallatie ff nagekeken moet worden. Ik ontwaar ook een lichte lpg-walm rond luchtfilter als motor heeft gedraaid. Normaal?

p.s. foutmelding was eenmalig
Gebruikersavatar
aatsvolvo
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 10.03.2007 - 20:29
Locatie: Hapert

Verbruik op benzine is redelijk normaal lijkt mij.
Verbruik op gas is veel te hoog.
De BC geeft het aantal liters per 100 km aan maar neem aan dat je dat weet
S80 2.4 Elite 2003, Vialle G3
V70 2.4 Sports Edition 2007, Vialle G3
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik haal makkelijk 1:9 dus jouw verbruik is erg hoog met een normale rijstijl

Is niet goed
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
JM
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.12.2006 - 22:33

Hoi,

Na ruim 80000 kilometer in 1,5 jaar is het verbruik rond de 1:9a9,5 op LPG.
V70 heeft nu 192.ooo km en Vialle installatie.
V70 170PK MY 2004 Automaat.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Soms wil er ook gewoon minder gas in de installatie bij het tanken door de beveiliging. LPG moet je altijd over wat meer tankbeurten berekenen om een betrouwbaar beeld te krijgen. Hoevaak heb je al getankt?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JM
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.12.2006 - 22:33

Hoevaak ik getankt heb in 80000km?? Geen idee :-)

Laatste keer, gisteren, 2 dagen gereden, 427 kilometer, 46 liter getankt = 1:9.28.
Gebruikersavatar
JM
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 22.12.2006 - 22:33

Sinds ik originele Volvo bougies laat monteren ipv imitatie valt het verbruik aanzienlijk gunstiger uit.
arno arno
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04.08.2009 - 12:13

Sinds een paar dagen wil de V70 helemaal niet meer op LPG rijden. Hij slaat onmiddelijk af zodra hij op LPG overgaat. Op benzine loopt ie perfect.

Misschien stelt het weinig voor, maar van LPG heb ik weinig verstand dus a.s. vrijdag gaat hij langs een LPG specialist. Ik vraag hem gelijk ff om m goed af te stellen.
Met de tip van de originele bouges zal ik bij de komende beurt ff rekening houden.
Gast

Originele bougies is geen goed tip voor LPG. Heeft namelijk 3 massa electrodes.
De gasspecialist zal ook aangeven dat een bougie met 1 massaelectrode een betere vonk zal afgeven.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21239
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

arno arno schreef:Sinds een paar dagen wil de V70 helemaal niet meer op LPG rijden. Hij slaat onmiddelijk af zodra hij op LPG overgaat. Op benzine loopt ie perfect.

Misschien stelt het weinig voor, maar van LPG heb ik weinig verstand dus a.s. vrijdag gaat hij langs een LPG specialist. Ik vraag hem gelijk ff om m goed af te stellen.
Met de tip van de originele bouges zal ik bij de komende beurt ff rekening houden.
Ik heb dit een keer gehad met een V40 lpi en toen is er een nieuwe computer ingekomen a €500 :shock:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

AlexV70 schreef:Originele bougies is geen goed tip voor LPG. Heeft namelijk 3 massa electrodes.
De gasspecialist zal ook aangeven dat een bougie met 1 massaelectrode een betere vonk zal afgeven.
Ik rij ook op gas en met de originele loopt ie het beste

Waarom zal de motor beter lopen met een massa elektrode?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

Wat ik al aangaf, betere vonk.
Zie hier ATM-vraagbaak
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

AlexV70 schreef:Wat ik al aangaf, betere vonk.
Zie hier ATM-vraagbaak
Het stukje gaat over de elektrode afstand, een veklaring waarom een bougie met een massa elektrode beter is dan een met meer wordt niet gegeven.

Een bougie met meer massa elektrode zal op het moment dat de centrale electrode een "geschikte partner" (een vd massa elec.) gevonden heeft dan ook tijdens het vonken bij die ene electrode blijven omdat er nu vonkspanning heerst (is lager dan de ionisatie spanning)

Een ander voordeel lijkt mij omdat de massa electrode meer aan de zijkant van de centrale electrode zit het gasmengsel "makkelijker" tussen de electroden kan komen.

Een ander voordeel is de levensduur omdat de slijtage over de andere massa electroden verdeeld kan worden.

Heeft een bi-feul trouwens andere bougies dan een benzine uitvoering?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gast

BiFuel heeft geen voor geschreven andere bougies, maar met een één massa electrode bougie reageert ie wel beter. :wink:
Oja nog een paar linken:
http://www.lpg-inbouw-zuid-beveland.nl/ ... ?item=1786
http://www.ngk.de/NGK_presenteert_bougi ... 615.0.html

In alle gevallen wordt gesproken over het verkleinen van de electroden afstand ivm LPG.
Heb je dat wel eens geprobeerd bij drie massa electroden?

Maar goed het is allemaal een beetje off topic, want met het afslaan op gas en hoog verbruik heeft dit hoogst waarschijnlijk niets te maken. :P
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”