Pagina 1 van 2
Hoog verbruik 2.4 170pk op LPG?
Geplaatst: 04.08.2009 - 12:21
door arno arno
Hallo allemaal,
Sinds enkele dagen rij ik een V70 2.4 (170pk) met lpg installatie. Ik had verwacht dat het verbruik op LPG zo rond de 1:8 - 1:9 zou schommelen, maar na een rit met hoofdzakelijk 135 km/u op cruise control kwam ik op een verbruik van 1:5,7
Is dat normaal?
Zo niet, misschien kleppen stellen? LMM? Iets anders? Heb ook één keer kort de melding gehad: 'emissie service vereist'
Alles sugesties welkom! Alvas bedankt!
Geplaatst: 04.08.2009 - 13:24
door Carfreak
Lijkt me aan de hoge kant. Na laten kijken. Kan van alles zijn.
Re: Hoog verbruik 2.4 170pk op LPG?
Geplaatst: 05.08.2009 - 18:30
door dik999
lijkt me erg veel. heb een 200 pk geartronic en over deze twee jaar op lpg rijd ik ruim 1;8
groet
dik
arno arno schreef:Hallo allemaal,
Sinds enkele dagen rij ik een V70 2.4 (170pk) met lpg installatie. Ik had verwacht dat het verbruik op LPG zo rond de 1:8 - 1:9 zou schommelen, maar na een rit met hoofdzakelijk 135 km/u op cruise control kwam ik op een verbruik van 1:5,7
Is dat normaal?
Zo niet, misschien kleppen stellen? LMM? Iets anders? Heb ook één keer kort de melding gehad: 'emissie service vereist'
Alles sugesties welkom! Alvas bedankt!
Geplaatst: 06.08.2009 - 08:46
door S60 170pk Lpi
Ik kom gemiddeld uit op 1:8. Jouw verbruik is wel erg hoog.
Geplaatst: 06.08.2009 - 09:29
door aatsvolvo
Kijk eens of het verbruik op benzine ook extreem hoog is.
Je hebt dan in ieder geval een indicatie of het aan de gasinstallatie ligt of niet.
Succes
Geplaatst: 08.08.2009 - 19:10
door Pikantje
Wat geeft de boordcomputer aan? Het werkelijke LPG-verbruik is over het algemeen zo'n 20% hoger dan wat de computer aangeeft.
Normaal gesproken haal ik met mijn 2001 S60 2.4 170 pk met LPi zo'n 1:9. De afgelopen vakantie heb ik op de Duitse Autobahnen en in Zwitserland gemiddeld volgens de computer 8 l/100 km verbruikt. In werkelijkheid bleek dat ongeveer 1:9,5 LPG te zijn...
1:5,7 heb ik nog nooit gehaald, er moet echt iets mis zijn....
Groet,
Jan
Geplaatst: 17.08.2009 - 21:58
door arno arno
Zo, een aantal nieuwe waardes:
-Rustig rijden op gas, voornamelijk 80/100 km/u verbruik 1:7 (boordcomputer geeft hierbij 1:12-1:13 aan aan)
-Voornamelijk stadsverkeer en korte stukjes op benzine: 1:9 (vrijwel overeenkomstig boordcomputer)
Lijkt me dat gasinstallatie ff nagekeken moet worden. Ik ontwaar ook een lichte lpg-walm rond luchtfilter als motor heeft gedraaid. Normaal?
p.s. foutmelding was eenmalig
Geplaatst: 17.08.2009 - 22:25
door aatsvolvo
Verbruik op benzine is redelijk normaal lijkt mij.
Verbruik op gas is veel te hoog.
De BC geeft het aantal liters per 100 km aan maar neem aan dat je dat weet
Geplaatst: 17.08.2009 - 22:55
door Johan s60
Ik haal makkelijk 1:9 dus jouw verbruik is erg hoog met een normale rijstijl
Is niet goed
Geplaatst: 19.08.2009 - 16:04
door JM
Hoi,
Na ruim 80000 kilometer in 1,5 jaar is het verbruik rond de 1:9a9,5 op LPG.
V70 heeft nu 192.ooo km en Vialle installatie.
V70 170PK MY 2004 Automaat.
Geplaatst: 19.08.2009 - 20:19
door edraket
Soms wil er ook gewoon minder gas in de installatie bij het tanken door de beveiliging. LPG moet je altijd over wat meer tankbeurten berekenen om een betrouwbaar beeld te krijgen. Hoevaak heb je al getankt?
Geplaatst: 20.08.2009 - 09:18
door JM
Hoevaak ik getankt heb in 80000km?? Geen idee
Laatste keer, gisteren, 2 dagen gereden, 427 kilometer, 46 liter getankt = 1:9.28.
Geplaatst: 20.08.2009 - 14:32
door JM
Sinds ik originele Volvo bougies laat monteren ipv imitatie valt het verbruik aanzienlijk gunstiger uit.
Geplaatst: 24.08.2009 - 14:44
door arno arno
Sinds een paar dagen wil de V70 helemaal niet meer op LPG rijden. Hij slaat onmiddelijk af zodra hij op LPG overgaat. Op benzine loopt ie perfect.
Misschien stelt het weinig voor, maar van LPG heb ik weinig verstand dus a.s. vrijdag gaat hij langs een LPG specialist. Ik vraag hem gelijk ff om m goed af te stellen.
Met de tip van de originele bouges zal ik bij de komende beurt ff rekening houden.
Geplaatst: 24.08.2009 - 15:53
door Gast
Originele bougies is geen goed tip voor LPG. Heeft namelijk 3 massa electrodes.
De gasspecialist zal ook aangeven dat een bougie met 1 massaelectrode een betere vonk zal afgeven.
Geplaatst: 24.08.2009 - 16:30
door diesel01
arno arno schreef:Sinds een paar dagen wil de V70 helemaal niet meer op LPG rijden. Hij slaat onmiddelijk af zodra hij op LPG overgaat. Op benzine loopt ie perfect.
Misschien stelt het weinig voor, maar van LPG heb ik weinig verstand dus a.s. vrijdag gaat hij langs een LPG specialist. Ik vraag hem gelijk ff om m goed af te stellen.
Met de tip van de originele bouges zal ik bij de komende beurt ff rekening houden.
Ik heb dit een keer gehad met een V40 lpi en toen is er een nieuwe computer ingekomen a €500 :shock:
Geplaatst: 24.08.2009 - 20:28
door Johan s60
AlexV70 schreef:Originele bougies is geen goed tip voor LPG. Heeft namelijk 3 massa electrodes.
De gasspecialist zal ook aangeven dat een bougie met 1 massaelectrode een betere vonk zal afgeven.
Ik rij ook op gas en met de originele loopt ie het beste
Waarom zal de motor beter lopen met een massa elektrode?
Geplaatst: 24.08.2009 - 21:32
door Gast
Wat ik al aangaf, betere vonk.
Zie hier
ATM-vraagbaak
Geplaatst: 24.08.2009 - 22:45
door Johan s60
AlexV70 schreef:Wat ik al aangaf, betere vonk.
Zie hier
ATM-vraagbaak
Het stukje gaat over de elektrode afstand, een veklaring waarom een bougie met een massa elektrode beter is dan een met meer wordt niet gegeven.
Een bougie met meer massa elektrode zal op het moment dat de centrale electrode een "geschikte partner" (een vd massa elec.) gevonden heeft dan ook tijdens het vonken bij die ene electrode blijven omdat er nu vonkspanning heerst (is lager dan de ionisatie spanning)
Een ander voordeel lijkt mij omdat de massa electrode meer aan de zijkant van de centrale electrode zit het gasmengsel "makkelijker" tussen de electroden kan komen.
Een ander voordeel is de levensduur omdat de slijtage over de andere massa electroden verdeeld kan worden.
Heeft een bi-feul trouwens andere bougies dan een benzine uitvoering?
Geplaatst: 24.08.2009 - 23:26
door Gast
BiFuel heeft geen voor geschreven andere bougies, maar met een één massa electrode bougie reageert ie wel beter.
Oja nog een paar linken:
http://www.lpg-inbouw-zuid-beveland.nl/ ... ?item=1786
http://www.ngk.de/NGK_presenteert_bougi ... 615.0.html
In alle gevallen wordt gesproken over het verkleinen van de electroden afstand ivm LPG.
Heb je dat wel eens geprobeerd bij drie massa electroden?
Maar goed het is allemaal een beetje off topic, want met het afslaan op gas en hoog verbruik heeft dit hoogst waarschijnlijk niets te maken.
