gloeibougies

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Dwight
2nd Gear member

Tijdens de 80.000 km beurt is gebleken dat de gloeibougies defect zijn. Ik heb hier, bij het starten of tijdens het rijden, niets van gemerkt overigens. Volgens de Volvo dealer zou ik het bij koudere temperaturen wel gaan merken.

Volgens de dealer valt dit niet meer onder de garantie ( V50 is ruim drie jaar oud ). Hij biedt uit zichzelf een coulance regeling van 60% aan. Is dit redelijk? En weet iemand waardoor de gloeibougies stuk gaan?
D.M
2nd Gear member

Wat de dealer zegt klopt, de huidige (hoogstaande) dieseltechniek maakt het mogelijk om de motor te starten zonder te gloeien.
Het gloeisysteem word alleen in werking gesteld bij lage buitentemperaturen.

Volvo Nederland lever auto's met 2 jaar garantie zonder kilometerbeperking.
Nu is de auto in kwestie 3 jaar oud dus kunnen we van garantie niet meer spreken immers zijn de 2 jaren al verstreken.

De aangeboden coulance van 60% lijkt me redelijk.
(Let wel, coulance is een privilege geen recht de dealer hoeft de regeling niet toe te passen!)

Voor het stukgaan van een of meerdere gloeibougies is geen aanwijsbare reden.
Het werkt in grote lijnen hetzelfde als een gloeilamp.
In de bougie zit een gloeidraad waar stroom doorheen word gestuurd daardoor gaat deze gloeien en maakt de punt van de bougie roodgloeiend, dit verzorgt de hoge temperatuur in de cilinderruimte welk nodig is om makkelijk te kunnen starten bij lage buitentemperaturen.

Mogelijk dat de importeur de coulance regeling in het leven heeft geroepen omdat er bovenmatig veel gloeibougie's uit een bepaalde serie stuk gaan.

Gr. Dennis
fjrene
3rd Gear member

is heel redelijk,en netjes na 3 jaar
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

D.M schreef:(Let wel, coulance is een privilege geen recht de dealer hoeft de regeling niet toe te passen!)
Volgens mij zit het toch iets anders. Het feit dat een bepaald product met een garantie x wordt geleverd, wil niet zeggen dat dat alle defecten na de garantieperiode voor rekening van de consument komen. Er is ook nog zoiets als de verwachte levensduur van het product c.q. een onderdeel van dat product. Garantie wil verder zeggen dat de bewijslast bij de leverancier ligt, op het moment dat een consument aanspraak maakt op garantie. Ik bedoel daarmee, dat de leverancier zal moeten aantonen dat de consument z'n product niet heeft gebruikt zoals voorgeschreven. Na de garantieperiode geldt die bewijslast niet meer of wordt ze zelfs omgedraaid. Hoe dat precies zit, weet ik niet zeker meer.

Dan wat die verwachte levensduur betreft. Stel dat de verkoper aangeeft dat een product 10 jaar meegaat bij normaal gebruik. Er wordt 2 jaar garantie gegeven. Gaat het product stuk na 3 jaar, dan heb je als consument in principe recht op 7/10e vergoeding van de geleden schade. Je hebt immers al 3 jaar wel goed gebruik van het product kunnen maken. Het lastige in dit soort zaken is echter de bewijslast (je moet als consument aantonen dat je het apparaat hebt gebruikt zoals het hoort) en er is nog altijd zoiets als "gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen).

Bij auto's speelt mee dat sommige onderdelen een beperkte garantie hebben. Denk aan remmen en koppeling. Daarnaast wordt er verwarring gezaaid, omdat men spreekt van fabrieksgarantie. Op het moment dat er wat is, roepen sommige dealers dat ze niet weten of de importeur de geclaimde garantie wil accepteren. Maar dat is een zaak tussen dealer en importeur. Als consument heb je met de dealer te maken en die zal de garantie moeten verlenen.

Wat de gloeibougies betreft: ik heb geen ervaring met diesel en weet niet hoelang die dingen normaalgesproken meegaan. Maar stel dat het 200.000km is, dan is 60% een prima regeling.

N.B. Ik heb een deel van bovenstaande wijsheid van www.consuwijzer.nl en helaas omdat ik door schade (letterlijk) en schande wijs ben geworden in dit soort zaken.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
Dwight
2nd Gear member

Mijn dank voor bovenstaande zinvolle reacties!
T4Freak
2nd Gear member

Bij mij is er 1 kapot na het vervangen van een duur relais 85.00 die niet defect bleek te zijn 1 kaars vervangen 22.50 nu alles weer goed en relais storing is nu ook uit de auto.
Alleen nu een 2de relais over.

Ik kwam helaas niet in aanmerking voor een coulance regeling.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”