Ik ben net terug van mijn vakantie in frankrijk. Heerlijk 2 weken op pad geweest met de Volvo 440 Estate. Geen enkel probleem gehad en de teller is weer 3500 kilometer rijker.
Maar nu ik net een rondje in mijn 245 GL (1979) reed kwam ik er achter dat de OverDrive niet meer werkt. Het lampje OD gaat wel branden als ik de schakelaar omzet, maar hij schakelt niet door...
Ik heb wel wat topics gevonden waarbij het lampje ook niet aan ging, dan was het vaak een relais probleem.
Maar misschien is het nu anders?
Heeft iemand enig idee? Anders pak ik de haynes + vraagbaak er bij en duik ik zelf de auto in.
[245 - 79] overdrive blijft uit?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 22.06.2009 - 23:16
- Locatie: Delft
Grijze Volvo 440 AUT Estate '92 [150k] (2009)
Antraciet zwart/grijze Volvo 440 1.8i '97 [240k] (2010-2011)
Roomwitte Volvo 245 GL 2.1 OD '79 [216k] (2009-heden)
Bordeaux rode Volvo s40 1.8i 16v '96 [123k] (2011-heden)
Overzicht van auto's + fotos: http://www.willemvanleeuwen.nl/autos/
Antraciet zwart/grijze Volvo 440 1.8i '97 [240k] (2010-2011)
Roomwitte Volvo 245 GL 2.1 OD '79 [216k] (2009-heden)
Bordeaux rode Volvo s40 1.8i 16v '96 [123k] (2011-heden)
Overzicht van auto's + fotos: http://www.willemvanleeuwen.nl/autos/
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Het hangt er een beetje van af hoe de schakeling in elkaar is gezet. Als het lampje in de stroomkring zit dat het relais bekrachtigd, dan gaat het meteen branden als de schakelaar aan gaat (en dus het relais schakelt of zou moeten schakelen).
Los hiervan kan de stroomkring die gesloten wordt door het inschakelen van het relais nog verbroken zijn. Als gevolg hiervan krijg de solenoide geen stroom en blijft de OD dus uit.
Ik zou dus eerst even die tweede stroomkring checken krijgt de solenoide wel spanning?
Zo niet, zijn alle contacten en draden van die tweede stroomkring goed (incl. schakelaar boven op de bak voor het checken of hij wel in z'n 4 staat).
Zo ja, dan kan de solenoide zelf nog stuk zijn of er kan de weinig olie in de bak zitten waardoor er geen oliedruk naar de OD gaat om hem in te schakelen.
Succes,
Groeten Lars
Los hiervan kan de stroomkring die gesloten wordt door het inschakelen van het relais nog verbroken zijn. Als gevolg hiervan krijg de solenoide geen stroom en blijft de OD dus uit.
Ik zou dus eerst even die tweede stroomkring checken krijgt de solenoide wel spanning?
Zo niet, zijn alle contacten en draden van die tweede stroomkring goed (incl. schakelaar boven op de bak voor het checken of hij wel in z'n 4 staat).
Zo ja, dan kan de solenoide zelf nog stuk zijn of er kan de weinig olie in de bak zitten waardoor er geen oliedruk naar de OD gaat om hem in te schakelen.
Succes,
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 22.06.2009 - 23:16
- Locatie: Delft
top, bedankt voor de reactie!
Ik ga het eens even bekijken.
Versnellingsbak oliepeil kan ik niet echt checken toch?
Ik ga het eens even bekijken.
Versnellingsbak oliepeil kan ik niet echt checken toch?
Grijze Volvo 440 AUT Estate '92 [150k] (2009)
Antraciet zwart/grijze Volvo 440 1.8i '97 [240k] (2010-2011)
Roomwitte Volvo 245 GL 2.1 OD '79 [216k] (2009-heden)
Bordeaux rode Volvo s40 1.8i 16v '96 [123k] (2011-heden)
Overzicht van auto's + fotos: http://www.willemvanleeuwen.nl/autos/
Antraciet zwart/grijze Volvo 440 1.8i '97 [240k] (2010-2011)
Roomwitte Volvo 245 GL 2.1 OD '79 [216k] (2009-heden)
Bordeaux rode Volvo s40 1.8i 16v '96 [123k] (2011-heden)
Overzicht van auto's + fotos: http://www.willemvanleeuwen.nl/autos/
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Jawel, er zit een aftap en vulplug. Maar is niet zo makkelijk als het oliepeil van de motor checken.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)