Pagina 1 van 2
Newbie
Geplaatst: 06.08.2009 - 13:26
door Mispoes
Hallo
Mijn naam is Ben, woonachtig te Aalst in Belgie...
Ik ben al geruime tijd verliefd op de volvo amazone

en ben dus wsl van plan om mij er binnenkort eentje aan te schaffen...
Ben wel op zoek naar ééntje met lpg, want met die benzineprijzen word dat anders een dure zaak aangezien ik de amazone als dagelijks vervoer zou gebruiken... men budget is zo een 5000 eurotjes, voor deze prijs zal ik hopelijk wel aan een amazone in technisch goede staat aantrefffen en waar het roestvirus nog niet heeft aangezeten, ik ben ook redelijk technisch onderlegd, heb bv al een vw kever volledig gerestaureerd...
In de amazone kan men 2 verschillende motors aantreffen toch?, de 1800 en de 2000 versie?
Heb ook een vraagje over lpg, wat voor een tank is dat meestal? hoeveel liter kan er zo in een tank en hoeveel km kan ik daar mee rijden?, dus hoeveel zou mij dat schelen in kosten tegenover benzine?
Er zullen wel nog vragen in mij opkomen, deze zal ik hier dan ook stellen...
Mvg,
Ben
Geplaatst: 06.08.2009 - 13:27
door Mispoes
Ahja, nog een belangrijke vraag: weet er iemand waar er volvo amazone kenners in Belgie zitten en waar er garages zijn waar ik met de amazone terecht kan?
Geplaatst: 06.08.2009 - 15:12
door whitehorsekart
Hé Ben!
Hou er rekening mee dat er in al die jaren heel veel kan zijn veranderd aan de auto's. (Van dubbele naar enkel carburateurs, van B18 naar B20 of andersom etc.) Héél veel onderdelen zijn namelijk uitwisselbaar bij de Volvo's maar dat wil niet zeggen dat het altijd goed functioneert!
Alleen de laatste amazons hadden de B20 motor en een gescheiden remsysteem. De vroege hadden een B16 motor met een driebak. Sommige hebben een overdrive op de 4e versnelling, die kan ook later zijn ingebouwd.
Alle amazons zijn inmiddels "oud"en dus heb je altijd last van roest, en de meeste zijn dus al eens (deels-) gerestaureerd. Goed of minder goed, of gewoon slecht! Ik zou proberen om iemand in je buurt te vinden die er verstand van heeft en met je mee wil gaan om te kijken. Voor 5000 euro zou je in deze tijd een behoorlijke, maar niet in topstaat verkerende amazon moeten kunnen vinden, maar kijk uit!
Succes!
Geplaatst: 06.08.2009 - 23:04
door Geus
Klopt inderdaad. Ik zou geen Amazon meer aanschaffen zonder keuring. Mijn Amazon had ook teveel plamuur onder de lak en onder de kap was het een verzameling onderdelen, die wel liep, maar niet zoals het zou moeten. Dus een specialist meenemen is zeker een aanrader. Er bestaan metertjes om de lakdikte te meten. Op die manier kunnen ze dan zien of er niet teveel plamuur onder zit.
Succes
Geplaatst: 07.08.2009 - 09:23
door oudevolvo
Met dat budget moet je een heel aardige Amazon kunnen kopen. Aangezien je heb voor dagelijks gebruik wilt gaan inzetten zou ik naar de volgende opties uitkijken:
- Interieur met voorstoelen met hoofdsteunen
- Rolgordels
- Inderdaad LPG, een 60 liter tank (dus 48 liter tanken en bij mij 410 km rijden) past prima
- Overdrive
- Binnenschermen
Er staat op de V44 site wel een mooie.
Zie
www.v44.nl > Onderdelen bestellen > Vraag / aanbod > Aanbod Amazon > Prachtige amazon 1966 4 deurs
Erg mooie antracietkleurige Volvo Amazone uit 1966!
- B20
- LPG
- Overdrive
- Rembekrachtiger
- Binnenschermen voor
De wielkastranden achter zijn net vervangen, daarna is de auto compleet overgespoten. De carrosserie is puntgaaf, geen roest. Technisch is de auto top. Ik heb de laatste jaren enorm veel onderdelen vervangen. Bijvoorbeeld:
- Nieuwe voorschermen
- Koppeling
- Distributietandwielen
- Remschijven voor
- Startmotor
- Stuurhuis
- Dynamo
- Ventilator
- Accu
- Uitlaat
- enz.
Een nog ongerestaureerde en zonder roest vind je denk ik niet voor dat budget, maar wel een goede harde (al eens eerder opgeknapte) auto.
De Amazon is inderdaad geleverd met B18 en B20 en zijn beide erg robuust.
Oh ja, een overdosis plamuur kun je ook constateren met een magneetje (in een doek uiteraard).
Een kenner meenemen is inderdaad wel aan te raden.
Succes met je zoektocht!
Groeten Lars
Geplaatst: 08.08.2009 - 02:35
door Mispoes
Alvast bedankt iedereen voor de tips!
Ik heb een amazone zien staan op marktplaats voor een zeeeer interesante prijs... mss een beetje TE interesant? namelijk deze:
http://link.marktplaats.nl/268347888
Ik ga er wsl volgende week eens naar gaan kijken, maar heb er toch wat schrik van... 3400 euro is wel verdacht goedkoop hé...
De verkoper emailde mij dat hij pas herspoten is... dit kan ook al een verdacht punt zijn denk ik zo... wat denken jullie?
Mvg,
Ben
Geplaatst: 08.08.2009 - 08:59
door whitehorsekart
Altijd gaan kijken zou ik zeggen. Het is een origineel nederlandse auto zo te zien. De eigenaar heeft hem niet al te lang gehad volgens de gegevens van de RDW :
Vervaldatum APK 15-05-2011
Datum aanvang tenaamstelling 17-03-2007
Geplaatst: 08.08.2009 - 09:52
door oudevolvo
Ja, op zich een mooie auto, maar ik vind 3400 nou ook weer niet heel goedkoop.
De pluspunten zijn in mijn ogen:
- origineel Nederlandse auto
- goed in de lak
De minpunten:
- de vloerbekleding ziet er vies (nat??) uit bij de handrem
- de bumpers glimmen niet
- zo te zien niet erg grote gastank
Maar voordat het een goede dagelijks gebruik auto is, moet er ook nog wel wat aan gedaan worden. Even zo op het eerste gezicht:
- rembekrachtiger (300 euro)
- overdrive (600 euro)
- hoofdsteunen
- kunststof binnenschermen
- rolgordels? (kan ik niet goed zien)
Gaan kijken is natuurlijk altijd leuk.
Even goed onder de matten kijken.
Het liefst ook een compressietest doen. Ook een versleten motor loopt soms als een naaimachine.
Succes,
Groeten Lars
Geplaatst: 09.08.2009 - 22:11
door oudevolvo
Er staat nog een interessante op marktplaats
Volvo Amazon 122S (2-drs.), bj '66, rood (nr 46). B20A bi-fuel. Michelin banden (196/65/R15) op GT velgen (6J). Kilometrage huidige motor ca. 28dkm. APK gekeurd tot juli 2010. Volledig gedocumenteerd sinds bezit (‘96). Investeringen > € 11.000,=, (o.a. revisiemotor B20A, trommelremrevisie, koppeling hulpcilinder, schokbrekers, verzwaarde achterveren (LPG), cilinderkop revisie, uitlaatsysteem, silentblocs, kruiskoppelingen, veiligheidsgordels, fuseekogels, zijspiegels, bekleding voorstoelen, handremkabel, sierlijsten). Vaste prijs € 2.995,-
Zie
http://link.marktplaats.nl/270440054
Overigens zijn 6J velgen geen GT velgen!
Groeten Lars
Geplaatst: 10.08.2009 - 13:12
door Mispoes
Ja, dat is zeer interesant, voor die prijs een bijna perfecte amazon, kan dat wel? :p
Heb alvast eens gemaild...
Geplaatst: 10.08.2009 - 15:41
door Weesje
Zeker een aardige auto Lars,
Voor dat geld ga je bijna denken dat er een addertje is.
@Mispoes Kijken kan zeker geen kwaad maar neem in
iedergeval iemand mee die bekend is met de amazon kwaaltjes.
Succes
Geplaatst: 10.08.2009 - 16:00
door oudevolvo
Het addertje kan de staat van de bodem en body zijn....
Daar wordt verder niks over gezegd.
Misschien zit hij wel vol roest als je echt even goed kijkt.
Al zou ik dat wel vreemd vinden in combinatie met de staat van de rest.
Wellicht is het echt een buitenkansje.
Nog een overdrive eronder en toeren maar.
Te zien aan de LPG schakelaar (met handmatige choke) is het wel een wat oudere LPG inbouw. Is hier in NL geen probleem als het al op kenteken staat.
Wellicht wel even checken van wanneer de installatie is en of je hem dan in Belgie ook zo weer kunt invoeren.
Groeten Lars
Geplaatst: 10.08.2009 - 16:18
door Mispoes
Ok, woendag ga ik naar de auto gaan kijken, kan dit echt problemen geven ivm die lpg instalatie? zoja, waar vind ik daar iets over op het www?
Mvg,
Ben
Geplaatst: 10.08.2009 - 16:23
door Mispoes
Hmm, nu komt hij er mee af dat er toch wat roest aan is... was te mooi om waar te zijn dus weeral, maar ik wacht ff op fotos van het roest...
Geplaatst: 10.08.2009 - 16:35
door oudevolvo
In Nederland hebben we de RDW (
www.rdw.nl) waar je je auto ter keuring moet aanbieden bij import.
Overigens kun je op
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Voertuiggegevens.aspx wat meer gegevens over de auto opvragen. Hier zie je dat ze hem inderdaad sinds 1996 hebben en dat hij toen uit het buitenland geïmporteerd is.
De LPG staat ook netjes op kenteken. In principe is het zo dat ze hem dan in België ook gewoon moeten accepteren omdat Nederland (en België) EFTA landen (gelijk aan EG) zijn.
Pas als hij niet op het NL kenteken had gestaan, dan zou je een probleem hebben.
Je zou even kunnen informeren bij de Belgische RDW (ik weet niet hoe jullie instantie heet).
Succes en keep us updated!
Groeten Lars
ps. Check ook even de koppeling versus rem. Op de foto staat het koppelingspedaal vreemd hoog, maar dat kan een kwestie van afstellen zijn.
Geplaatst: 10.08.2009 - 16:36
door whitehorsekart
Tja, wat roest.. dat zal best!
Het hangt er erg vanaf waar die roest zit en hoeveel het is. De binnenschermen voor en achter goed checken, vooral langs de randen van de carrosserie. Verder de reservewielbak, de wielranden, de voorste twee dwarsbalkjes (onder de auto achter de voorwielen) en de dorpels. Verder de vloeren natuurlijk. Als dat allemaal niet te slecht is, lijkt het oké. Het opbouwen van de binnenschermen is een kostbaar en tijdrovend karwei, voor de rest is reparatieplaatwerk te koop.
Geplaatst: 10.08.2009 - 16:52
door Mispoes
Ik ga toch woensdag eens gaan kijken, staat het me niet aan dan is het ook zo... dan heb ik toch eens een amazone van dichtbij bekeken en gereden :p
Ik hou jullie op de hoogte!
Geplaatst: 11.08.2009 - 16:38
door Mispoes
Ondertussen nog 2 fototjes doorgekregen:
Hier is er een nieuwe achterhoek ingelast maar nog niet afgewerkt wegens einde hobby:
En hier is er wat geplamuurd, het was nergens doorgeroest zei de man, maar gewoon wat bobbeltjes:
Voor de rest is het volgens hem enkel de bandenbak die nog wat aandacht verdient... morgen weet ik meer

Geplaatst: 11.08.2009 - 16:41
door Mispoes
Hier men lijstje van wat ik morgen ga meenemen:
2 krikken
houtblokken
zaklamp
magneetje met doek
schroevendraaier
en staalborstel (maar of ik die ga mogen gebruiken :p )
bedoeling is dus wel de auto is op te krikken en de wielen er is af te halen, dan ik de bodem en de wielkasten eens goed bekijken...
Geplaatst: 11.08.2009 - 17:02
door whitehorsekart
Nou, met een staalborstel aan een nog niet gekochte auto? Daar zal de verkoper blij mee zijn zeg! Doe maar niet! En die wielen eraf ook niet. Of prikken met een schroevendraaier?? Je moet gewoon goed kijken naar de eerder genoemde punten en goed voelen en kijken/luisteren bij de proefrit. Ik heb liever duidelijk zichtbare plekken dan een auto waar alles aan gecamoufleerd is. Als je nog budget over hebt na afdingen kun je de auto verbeteren zonder dat er meer geld in zit dan hij waard is. Dat is de truc bij klassieke auto's in het algemeen!
Succes!
ps punten om af te dingen zijn: hoorbare wiellagers, over te spuiten plekken, etc. Losse binnenschermen zijn serieuze kostenposten, maar een reservewielbak meestal niet, tenzij de roest is doorgetrokken in de dorpel en binnenscherm.