keuzes keuzes

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
wgraaff
Starter

Goedemorgen,

Afgelopenweek heb ik mijn 440 (280dkm LPG) laten keuren.
hieruit kwam het volgende naar boven:
uitlaatlek
uitstoot te hoog C0
bandversleten
koplampen afstellen ( helaas is aan 1 kan het plastic afstelmechanisme afgebroken)

Verder mankeert er het volgende aan:
Versnellingsbak lekt olie en de bak giert in de 5de versnelling en de waterpomp lekt.
Ik vraag me nu sterk af of het nog wel de moeite is dit te laten maken...
kan iemand me misschien een indicatie geven wat het bovenstaande feest ongeveer zou kosten om te laten maken?
SchoutenCC
5th Gear member

- Uitlaat lek is nogal breed geformuleerd, weet je toevallig waar? Afhankelijk van de plek kun je waarschijnlijk vrij goedkoop op een lokale sloperij om een vervangend onderdeel vragen. Kost maar een paar tientjes en sommigen zijn ook best bereid het er voor je op te zetten.
- CO te hoog hangt af van je motortype, op de vroege modellen (carb) is daarvoor een afstelschroef, op de latere modellen heb je een lambdasonde (brandt er een groen lampje met een lambda?). Deze sonde kan defect zijn bijv. Zit in de voorpijp van je uitlaat. Op dit deel van het forum zijn meerdere problemen/oplossingen hiervoor beschreven; even zoeken op 'co' en 'lambda-sonde' etc.
- Banden zijn natuurlijk wel vrij vitaal, altijd per twee vervangen (links+rechts). Kijk eens op autobandenmarkt.nl, banden vanaf € 35/40 voor onbekende merken, A-merken vanaf zeg € 50. Montage en uitlijnen etc. gemiddeld een tientje per wiel.
- Koplamp zal op de sloop ook maar tientjeswerk zijn, is ook niet moeilijk om zelf te demonteren
- Versnellingsbakolie, lekt dat uit de ashoes (meest waarschijnlijk)? Zo ja, tientje voor een nieuwe hoes.
- Waterpomp altijd nieuw kopen ivm. pakking. € 50/60?

Al met al zeg ik aan onderdelen voor het totale lijstje ong. 150/175 euro plus wat montageloon. De keuze of je ermee doorgaat zou ik laten afhangen van je versnellingsbak: als het gewoon de hoes is vervangen, als het bij een pakking of keerring is dan afschrijven (tenzij het maar een klein lek is en je kunt/wilt bijvullen). Dit omdat dan de bak eraf moet en dat gaat heel wat uren arbeidsloon kosten.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
ArjenM
3rd Gear member

Ben het met Zark3 eens. Koplamp kun je voor 7 of 8 euro een nieuw stelschroefje voor krijgen bij de dealer. En banden, dat hoort bij een auto dat die slijten.

Ligt inderdaad aan die bak of je ermee verder moet.
midwestern
1st Gear member

Is allemaal niet echt spannend, de kneep zit in het eventueel zelf kunnen doen. qua delen valt het mee. Zijn slijtdelen. Heeft deze al het vervloekte koplampstelmechanisme ? dit systeem is niet te repareren en zou nieuw € 600.-- kosten. Is te omzeilen door 2 stelschroeven te monteren, bij dealert ca. 15.--/stuk. V-bak en uitlaat evt van sloop, belangrijk is eerst CO goed te krijgen, dan de rest.
evanmandos
2nd Gear member
Contacteer:

om nog maar even verder te gaan in de overredingspoging:

- uitlaat is bij een klein lekje best te 'repareren' door de dag ervoor wat gun gum erop te plakken, valt er na 2 weken weer af, maar ben je wel door de apk

- lekkende bakolie(als het weinig is) zou ik gewoon regelmatig vullen, uurtje vieze handen per maand

- co te hoog bij inspuitmotor kan heel goed je MAP sensor zijn, dit onder het plastic bij je ruitenwissers en kost 5 euro van de sloop. meestal is dit een sensor-dingetje, uitlezen van het diagnose kastje geeft vaak veel duidelijkheid.

- koplamp kost max 25 op de sloop en montage is een kwartiertje

- waterpomp is niet duur, maar montage is wat balle

en ja, banden zijn slijtage. overigens kun je ter besparing ook best van marktplaats een paar (merk)banden halen met flink profiel.

verder pakt midwestern hem helemaal, CO kan echt een puzzeltje zijn, die moet dus eerst goed(heb je een groen lampje in je dashboard?)

Daarnaast weet ik niet waar je woont, maar er is overal in het land wel een forumlid die je met zelf knutselen wil helpen, ikzelf zit in het hoge noorden en ben ook niet vies om een handje te helpen hoor :)
440 1.6 op G3 met 230000km
Krot Mondeo 1.8 op G3 290000km (gaat eruit, V70 in aantocht)

C30 ingeleverd voor een honda greenpeace(alleen vw financiele aspect hoor!)
mightyspawn
5th Gear member

Iedere 460 heeft wel een 'lekke' versnellingsbak. Nouja niet iedere, maar wel vele. Bij de homokneet zit dat probleem meestal. Reparatie van weinig.

De rest is prima zelf te doen. Voor 20 euro kun je prima 2e hands banden kopen bij de plaatselijke bandenhandelaar (nee niet de kwikfit, dat zijn lutsers). Krijg je meestal nog garantie en worden ze er gratis onder gegooid. En nee dan zit je niet op risico profiel te rijden.Maar ca 5 a 6mm.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”