S40 of S80?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ons zoontje is nu 11 maanden oud. Hij vermaakt zich prima in onze S40. We zijn net op vakantie geweest en we konden alles meenemen was mee moest alleen..., het kereltje zit in een achterwaarts gericht stoeltje, omdat we dat veel veiliger vinden.

Dat is geen probleem zolang ik achter het stuur zit. Als Annemieke rijdt, dan moet ik op de achterbank gaan zitten, omdat ik niet meer op de stoel voorin pas, doordat deze te ver naar voren staat.

Nu zijn we aan het nadenken over een 2e kleine. Nu passen er wel 2 achterwaartse stoeltjes op de achterbank, maar dan moet papa thuis blijven. Kunnen we 3 dingen doen, of eentje voorwaarts, wat regelmatig een verbouwing gaat opleveren afhankelijk van wie er rijdt, of beide voorwaarts, of een grotere auto.

Nu wil ik eigenlijk, als we het kunnen betalen niet beknibbelen op de veiligheid van de kleintjes. Maar volgens mij zijn er maar weinig Volvo's waarin 2 achterwaartse stoeltjes goed gaat. In een S60 gaat volgens mij al niet lukken.

Nu liet de dealer wel doorschemeren dat hij mijn S40 (1.8 Edition II met veel extra opties) uit 2006 met 45.000km wel wilde inruilen voor een S80 met 45.000km uit 2005 (een Sapphire 170pk geartronic; wel iets bijbetalen, maar niet veel). Ik vind het wel een moeilijk probleem. Er vanuit gaande dat het wel past in een S80, een S80 is toch een hele andere auto, met een andere uitstraling dan een S40, hij doet veel gedateerder aan, aan de andere kant is het natuurlijk weer wel wat comfortabeler. Het uitrustingsniveau van beide auto's is zowat hetzelfde. M'n S40 kan na een poetsbeurt voor nieuw doorgaan.

Wat zouden jullie doen? De kosten per maand ontlopen elkaar niet heel veel, dus dat geldt niet als argument.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oops, dat is een vreemd probleem. Maar helaas bekend bij de S40. Door de veilige stoelen is ie gewoon wat minder ruim dan de Focus. Waar het wel zou passen.

Tja een S80 is echt een volledig andere auto. Niet te vergelijken met je huidige S40.
De S80 uit 2005 is trouwens wel al een wat gefacelift model en doet wat minder gedateerd aan dan een model uit 2000 bijvoorbeeld.
Ik denk overigens toch dat een S80 qua runningcosts duurder uit zal vallen dan een S40. Hoe je het ook bekijkt.
Je hebt wel een stuk meer auto en ruimte dus, als het geld niet echt veel uitmaakt, zou ik uiteindelijk toch voor de S80 kiezen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

V480-S60 schreef:Oops, dat is een vreemd probleem. Maar helaas bekend bij de S40. Door de veilige stoelen is ie gewoon wat minder ruim dan de Focus. Waar het wel zou passen.
In een Focus gaat het ook niet hoor. Het stoeltje neemt heel veel ruimte in. In de P**got 3008 van m'n vader gaat het net goed, ik dan dan wel voorin zitten, maar autorijden is moeilijk.

V480-S60 schreef:Ik denk overigens toch dat een S80 qua runningcosts duurder uit zal vallen dan een S40. Hoe je het ook bekijkt.
Je hebt wel een stuk meer auto en ruimte dus, als het geld niet echt veel uitmaakt, zou ik uiteindelijk toch voor de S80 kiezen.
Met 5000 tot 10000 km per jaar zit er niet heel veel verschil tussen. Op diverse 2e hands auto sites kan je laten berekenen wat een occasion per maand kost. Volgens sommige berekeningen is de S80 zelfs goedkoper (het verschil zit in de afschrijvingen)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En een uhm V70?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik zou voor gebruiksgemak gaan, dus dan lijkt een S80 de betere auto. Daarnaast heb je met 2 kleintjes meer ruimte nodig om babyspullen te vervoeren.

Inhakend op de suggestie van Paul: een late 940 of 960/S90? Als het dan over kosten gaat, met name afschrijving ... nauwelijks. En een S80 is toch min of meer de opvolger van de 900-serie.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Maar dat is een S80 D5 bij je dealer ofniet?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Een V70 is volgens mij wat kleiner achterin en bovendien duurder in de aanschaf, daar ze wat minder snel afschrijven.

De S80 is een 2.4. Dat is ook de beste keuze, gezien de kilometrage.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

s60 zal ook zeker niet passen, nog minder been en kofferbak ruimte dan bij een 460. En een S70? iig goedkoop in aanschaf. Maar wel alle luxe en ook een hoop veiligheid die er tegenwoordig op zit. Die wagens zijn ruim! En zien er ook nog eens prachtig uit
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12908
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Tja, op dit moment is het natuurlijk een luxeprobleem, maar als de 2e spruit zich straks aandient lijkt het me noodzaak, en dan zul je altijd zien dat een kans (las je dat tenminste zelf ook zo ziet) zich net niet aandient.

Een S80 rijdt uiteraard compleet anders dan een S40, maar stel jezelf die mooie 5-cilinder roffel eens voor, het comfort van de Geartronic. Ik zou het wel weten....
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Ik zou je eigenlijk aanraden een proefrit te gaan maken, en ook te passen met je stoeltjes ;)

De S80 is naar mijn idee niet zo zeer gedateerd, maar straalt wel meer in de richting van oud klassiek uit. hou er alleen rekening mee dat het onderhoud volgens mij wel iets duurder is dan bij een S40.

Per buert ben je zeker € 400, - tot € 500,- alleen aan de standaard dingen. Weet niet hoe het zit bij de S40.

(en automaat is heerlijk.....)
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Ik denk dat je inderdaad echt een maat grotere auto nodig gaat hebben... Niet alleen voor de stoeltjes, maar gewoon ook voor alle spullen die je mee wil/moet nemen.

Ik zou denk ik ook eerder richting een V70 kijken, maar ik zou dan ook liever een V50 hebben dan een S40 (tja, ik houd van stations...).

Als de keuze echt is S40 of S80, en kwa kosten maakt het niet uit, dan zou ik zo voor die S80 kiezen...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Hee Roel,

Ik dacht even dat je beide S40's zou moeten inruilen onder het motto: 2x S40 = S80. :lol:

Maar als je er maar 1 inruilt kom je dus op S40 + S80 = S120! Rekenkundig lijkt mij dit dan ook een goede deal. :D

Serieus: De S80 is natuurlijk veel ruimer en comfortabeler, maar ook gedateerder en wat bedaagder qua imago. En straks minder gewild als inruiler. Maar als je een goede deal kunt maken zou ik het zeker overwegen, je houdt immers je "eigen" S40 er naast voor het betere stuurwerk. Dat moet je dan op de zakelijke ritten doen en met de familie kiezen voor het comfort.

De S80 is wel geschikt voor een IMiV, RSE en dat soort leuke dingen, dus wellicht dat de dealer daar nog iets mee kan doen? Er schijnt nu bij diverse dealers een aanbieding te zijn voor RSE ad € 1500.
Succes met je keuze!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1296
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@Lancer,

Als je maar iets hoeft bij te betalen, dan wist ik het wel. Natuurlijk is die S40 speelser en agieler. De S80 rijdt daarentegen zo veel relaxter. Ik vond het al een verademing toen ik van m'n S60 naar m'n huidige S80 ging. De uitvoering die jouw dealer je aanbiedt is ook nog eens een mooie complete auto. Een proefrit is natuurlijk een must, zoals @Rob Bakker ook zegt. En eigenlijk is die S40 een te heet gewassen S80, dus ga voor het origineel en ga rijden in die S80!

S80 Executive
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Roel, ga maar eens rijden met die S80. Misschien vinden jullie het wel helemaal niets, dat kan natuurlijk (kan het me niet voorstellen, maar toch).
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

Wat een keuze... tja, ik begrijp het probleem, maar waarom geen V70? of heb ik al over je antwoord heen gelezen!?

ik heb nu een V40 en hierna komt echt een V70, echt heerlijk met een bugaboo etc, het gaat zo makkelijk achterin, ik zou geen S willen...

De kleine van ons zit trouwens nu in de Romer King Plus en kijkt naar voren, echt ontzettend gezellig!

succes met de keuze, maak iig een proefrit.
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Waarom zou je de stoeltjes achterstevoren plaatsen?
Je zegt dat het veel veiliger is maar dat bestrijd ik om 3 redenen.
1. Als je stil staat er je wordt van achteren aangereden dan klapt het hoofd van het kind naar voren. Juist de aanrijdingen van achter zijn het meest gevaarlijk.
2. Als de leuning van het kinderstoeltje een hoek maakt dan wil het kind bij een voorwaartse aanrijding omhoog gaan en komen alle massakrachten op de schouders i.p.v. om het zitvlak bij normale voorwaartse plaatsing.
3. Als laatste dan nog een flauwe: wanneer achterwaarste plaatsing werkelijk veiliger zou zijn dan had Volvo wel een andere oplossing gekozen voor zijn geïntegreerde kinderzitjes.

Je bent dan volgens mij dan ook direct van het probleem af.
Vergeet ook niet dat de operationele kosten van die S80 vele malen hoger zijn. Zet beide auto's maar eens in de autovergelijker van Autoweek dan zie je dat het verschil wel ~ €0.25 /km is!
Bij 15.000 km/jaar dus iedere maand €312,50 extra!

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

patricks80
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 27.04.2008 - 17:58
Locatie: zevenbergen

ik rij zelf ook een s80 en bij ons dient ook de 2de spruit aan
ik heb ook lopen kijken voor een s60 toendertijd,maar daar had ik al problemen met de maxi-cosi op de achterbank en de voorstoel in een comfortabelle stand.
bij de s80 totaal geen problemen.
je moet toch een beetje ruimte hebben voor de stoelen met whips ivm aanrijding vanachter,dan gaat de leuning achterover.
voor de veiligheid hoeft de kleine man niet achterwaarts te zitten.
onze isis zit naar voren in een maxi-cosi tobi .
tof dat ze het nu vind om naar voren te zitten .

maar gewoon ff naar de dealer gaan met alletwee de stoeltjes en passen maar
dan kom je er wel uit





ff aangepast om dat johan ook dezelfde redenen gaf als ik
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27373
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou gewoon eens een proefrit maken met de S80.
En dan eventueel gelijk kijken of alles in de auto past.

Als de rit bevalt en alles past een beetje dan zou ik het wel weten als het een goede deal is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Bedankt voor jullie reacties.

Een V70 classic of een S70 vind ik niet echt een optie. Deze missen wat veiligheidsvoorzieningen en rijden toch echt heel anders dan de latere generatie (We hebben een S70 gehad).

Een V70 is waardevaster en derhalve duurder. Ik denk ook kleiner achter in, maar dat is iets wat we bij de dealer kunnen passen. (Bovendien ben ik meer van de Sedans)

We zijn op zoek naar een auto met nog weinig km's. Met 10.000 per jaar en de auto maar 2-3 jaar houden betekent dat, dat ik uit de buurt blijf van de grotere reparaties. Qua onderhoud ontloopt het elkaar niet zo heel veel. Rekeningen voor een S40 zijn ook rond de 400-500 per beurt.

Ik denk dat ik de eega maar eens mee moet slepen naar de dealer.

Wat betreft naar voren of naar achter, diverse onderzoeken tonen echt aan dat naar achter veiliger is. Meestal rijd je zelf ergens tegenaan ipv dat je van achter wordt aangereden.

Voor de laadruimte hoeven we het niet te doen. Afgelopen vakantie hadden we de kinderwagen, de hiking rugzak en de buikdrager mee (3 manieren om 1 mannetje te vervoeren). De bak was vol, maar de kleertjes voor een 2e hadden er nog wel bij gepast. Ter plekke kan dan 1 kind in de wagen en 1 in de rugzak. We zijn van huis uit gewend om op backpack vakanties te gaan, we pakken nog steeds minimaal. :-)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Tsja reparaties. Die kun je altijd hebben. Tegenwoordig met die samenwerkingsverband motorblokken wat meer dan vroeger met die Red Blocks. Een auto van 100.000 zul je meer onderhoud aan hebben dan een auto van 190.000. Gewoon omdat rond de 150 a 160.000 diverse dingen het zullen begeven. Dynamo,waterpomp,accu, distruriem zijn zulke dingen. Maar dat wil niet zeggen dat de motor op is. nee het tegendeel, daarna kan de auto er weer hersenloos 200k bijschrijven.

En bij het wisselen om de 3 jaar is leuk en aardig, maar dat wil niet zeggen dat je daar reparaties mee kunt vermijden. Misschien is je nieuwe aanwinst eventueel een beginnend wrak en heb je er binnen het jaar al reparaties voor duizenden euro's. Daarentegen als je een auto vele jaren hebt, dan weet je precies wat er vervangen is en kun je zo ongeveer wel calculeren wat er daarna aan begint te komen.

En ja ik ben ook iemand van de Sedans :D. Dat zijn er maar weinig heb ik soms het idee.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”