Hallo,
Ik ga binnenkort eens een begin maken aan mijn 440 Turbo, anderhalf jaar geleden aan de kant gezet ivm een lekke koppaking, destijds de olie/water uit het blok gehaald en ik ga er stiekem vanuit dat dit na anderhalf jaar droogstaan toch wel de nodige impact heeft achtergelaten in mijn blok.
Dus ik zal ook even het onderblok moeten loshalen om de lagers, krukassen en drijfstangen na te kijken en eventueel te vervangen.
Mijn vraag is of er bij de 440 makkelijk bij te komen is, normaal kan je er al haast bij als je de carterpan opentrekt maar heb een 440 nog nooit dusdanig losgehaald.
Koppakking vervangen/Koprevisie/Lagers onderblok vervangen
- STS-135
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
- Locatie: Nijkerk
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je een lekke koppakking hebt en het blok staat al een poosje droog zou ik me eerder zorgen maken over roest in de cilinders. De lagers lopen daargeen schade door op en is in mijn ogen zinloos om te vervangen tenzij het blok voor dat de koppakking eruit ging ook al niet netjes (lager geluid) meer liep.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10
Waarom kunnen lagers niet roesten volgens jouw als de olie er wel al uit is een tijd?
Als je dit allemaal wilt vervangen moet je blok er helemaal uit.
Als je dit allemaal wilt vervangen moet je blok er helemaal uit.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
- STS-135
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
- Locatie: Nijkerk
Waarom moet het blok er dan helemaal uit?
Een brug en vrije ruimte onder het blok is niet voldoende?
Een brug en vrije ruimte onder het blok is niet voldoende?
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Lagers zijn van aluminium/babbit. Dit gaat echt niet roesten, bovendien komt bij de lagers zelf geen vocht, dus staat nog lekker in de olie. Ik heb ook nog geen stilstaand blok gezien (wat geen járen stilstaat bedoel ik) wat een roestende krukas heeft. Meestal gaan eerst de nokkenassen roesten en daarna de zuigers. Als door de lekke koppakking water in de cilinders is gekomen is het natuurlijk een ander verhaal en zou ik eerst de zuigerwanden inspecteren. De kop moet er toch af dus geen probleem lijkt me.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10
Lagers van aluminium?? Dacht dat dit altijd staal was.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
- STS-135
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
- Locatie: Nijkerk
Hey edraket
Ik heb dus idd water in de cilinders gehad maar een revisiebedrijf waar ik geweest ben vertelde dat dit normaal was, en dat het geen schade zou geven als je met een beetje rotzooi op de wanden zou starten omdat deze cilinderwanden veel harder zijn dan een beetje roest.
Maargoed mede doordat de nokkenas ook roest had dacht ik dat ik het best de rest ook kan nakijken.
Liever niet natuurlijk, scheelt heel wat dagen werk als het niet nodig blijkt te zijn, maar om de boel niet na te kijken en vervolgens na een paar kilometer de boel helemaal kapot te rijden is ook zo wat.
Ik heb dus idd water in de cilinders gehad maar een revisiebedrijf waar ik geweest ben vertelde dat dit normaal was, en dat het geen schade zou geven als je met een beetje rotzooi op de wanden zou starten omdat deze cilinderwanden veel harder zijn dan een beetje roest.
Maargoed mede doordat de nokkenas ook roest had dacht ik dat ik het best de rest ook kan nakijken.
Liever niet natuurlijk, scheelt heel wat dagen werk als het niet nodig blijkt te zijn, maar om de boel niet na te kijken en vervolgens na een paar kilometer de boel helemaal kapot te rijden is ook zo wat.
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0