Pagina 1 van 1
Koppakking vervangen/Koprevisie/Lagers onderblok vervangen
Geplaatst: 13.08.2009 - 17:11
door STS-135
Hallo,
Ik ga binnenkort eens een begin maken aan mijn 440 Turbo, anderhalf jaar geleden aan de kant gezet ivm een lekke koppaking, destijds de olie/water uit het blok gehaald en ik ga er stiekem vanuit dat dit na anderhalf jaar droogstaan toch wel de nodige impact heeft achtergelaten in mijn blok.
Dus ik zal ook even het onderblok moeten loshalen om de lagers, krukassen en drijfstangen na te kijken en eventueel te vervangen.
Mijn vraag is of er bij de 440 makkelijk bij te komen is, normaal kan je er al haast bij als je de carterpan opentrekt maar heb een 440 nog nooit dusdanig losgehaald.
Geplaatst: 13.08.2009 - 22:18
door edraket
Als je een lekke koppakking hebt en het blok staat al een poosje droog zou ik me eerder zorgen maken over roest in de cilinders. De lagers lopen daargeen schade door op en is in mijn ogen zinloos om te vervangen tenzij het blok voor dat de koppakking eruit ging ook al niet netjes (lager geluid) meer liep.
Geplaatst: 13.08.2009 - 22:41
door gvanminnen
Waarom kunnen lagers niet roesten volgens jouw als de olie er wel al uit is een tijd?
Als je dit allemaal wilt vervangen moet je blok er helemaal uit.
Geplaatst: 13.08.2009 - 22:43
door STS-135
Waarom moet het blok er dan helemaal uit?
Een brug en vrije ruimte onder het blok is niet voldoende?
Geplaatst: 14.08.2009 - 14:28
door edraket
Lagers zijn van aluminium/babbit. Dit gaat echt niet roesten, bovendien komt bij de lagers zelf geen vocht, dus staat nog lekker in de olie. Ik heb ook nog geen stilstaand blok gezien (wat geen járen stilstaat bedoel ik) wat een roestende krukas heeft. Meestal gaan eerst de nokkenassen roesten en daarna de zuigers. Als door de lekke koppakking water in de cilinders is gekomen is het natuurlijk een ander verhaal en zou ik eerst de zuigerwanden inspecteren. De kop moet er toch af dus geen probleem lijkt me.
Geplaatst: 14.08.2009 - 16:03
door gvanminnen
Lagers van aluminium?? Dacht dat dit altijd staal was.
Geplaatst: 14.08.2009 - 19:47
door STS-135
Hey edraket
Ik heb dus idd water in de cilinders gehad maar een revisiebedrijf waar ik geweest ben vertelde dat dit normaal was, en dat het geen schade zou geven als je met een beetje rotzooi op de wanden zou starten omdat deze cilinderwanden veel harder zijn dan een beetje roest.
Maargoed mede doordat de nokkenas ook roest had dacht ik dat ik het best de rest ook kan nakijken.
Liever niet natuurlijk, scheelt heel wat dagen werk als het niet nodig blijkt te zijn, maar om de boel niet na te kijken en vervolgens na een paar kilometer de boel helemaal kapot te rijden is ook zo wat.